Syskonen Dillman i Amerika.
Här brukar finnas flera som är kunniga när det gäller emigranter. Jag själv har inte tidigare sysslat med sådant, men gör nu ett försök med ett par avlägsna släktingar.
Det gäller:
Sven Edvin Dillman, f. 1891-10-26 och hans syster
Edla Matilda Dillman f. 1889-12-20, båda födda i Turinge, Stockholms Län.
Båda emigrerar till Norra Amerika 1911-02-21, han från Tveta, hon från Södertälje, enligt Församlingsböckerna.
Sven Edvin Dillman finns i Bergvik, Gävleborgs Län enligt Sveriges Befolkning 1970och dör där 1976-02-24. Han är då sedan 1920-09-20 gift med Anna Helena, född Ljungmark 1893-01-23 i Söderhamn. Jag har inte funnit deras vigsel. (Källor: Sveriges Dödbok och SCB-utdrag Söderhamn.)
Systern kan jag inte finna spår av.
Kan man finna något om deras liv i Amerika?
Tacksam för metodtips för framtida bruk.

Jag sökte efter Dillman född i Sverige på Ancestry. Där kom då upp i 1920 års folkräkning (census):
Swen Dillman född ca 1892 (dvs ofta 1891, räkningen görs på våren och bara ålder anges)
bor i Chicago som inneboende och arbetar som snickare, immigrerat 1911 och blivit medborgare 1917.
Sven Edwin Dillman finns också bland de som mönstrar till 1a världskriget, där finner man födelsedatum 26 okt 1891, född i Nyquarn, Sweden, jobbar som snickare hos Pullman Co, Chicago. Han är ogift, blå ögon, brunt hår, medium längd.
Han tillhör den generation som fick mönstra 2 gånger, till 2a världskriget anges han vara född i Turinge, Sweden. Bor 380 Porter Street, Gary, Lake County, Indiana. Jobbar hos Arthur Orbesen, den som alltid kommer att ha hans adress heter Oscar Youngmark i Gary, Indiana. (Släkt med Anna Helena?)
1930, i folkräkningen finns han i Gary, gift med Arina (ska nog vara Anna) som kom till USA 1914, Sven var 27 och hon 26 när de gifte sig. Sven är snickare i en car shop (man hade träkarosser på den tiden!)

I Canada Border Crossings ser man att Sven kom till Canada först, den 10 april 1911, men direkt till USA sedan. Han reste med Lake Champlain från Liverpool till St John, New Brunswick.
Edla finns med på passagerarlistan samt en Ferdinand Hellgren som också är från Nykvarn, Sweden. De verkar resa tillsammans och ska till Chicago, till vännen Robert Carlson, Indiana Avenue, Chicago. Edla är svårare att hitta sedan om hon gift sig.

Oscar Youngmark ansöker om pass för att resa till Sverige på besök 1922. Det finns en bild på honom i den ansökan, där hans identitet intygas av Swen Dillman som känt honom i 11 år. Swen bor då på 4th Avenue&Cleaner Street i Gary

Många av syskonen Ljungmark utvandrade mellan 1909 och 1925, här är Anna i Emibas:
Post 968921
Ljungmark, Anna Helena
Ungmö (ogift kvinna)
f. 23/1 1893 i Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland)
Utvandrad 23/10 1914
från Sunnanå, Bergvik, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Boston, Massachusetts, USA
Källa: Husförhörslängd, s. 53
Emibas emigrationsakt: Bergvik X 1914 004
Onormerade namnformer:
Destinationsland: USA

Fortfarande från Ancestry, passagerarlista för m/s United States anländer från Oslo 10 nov 1910:
Anna Helena Ljungmark från Bergsjö, ska till brodern O Ljungmark, Gary, Indiana.
Tack Chrissan! Imponerande.
I Ancestry kan man tydligen hitta en hel del.
Sven Dillman och hans hustru har tydligen återvänt till hennes hembygd efter avslutat yrkesliv. Min famor hade en bror som gjorde likadant.
När min dotter var utbytesstudent i Boston på 1970-talet berättade hennes surrogatpappa att 'en snickare' där brukade kallas 'a Swede'. Det stämmer ju bra in på Dillman.
Jag kanske återkommer med en hårdare nöt om svenskamerikaner.