Såg det på TV, mycket intressant
Tack för tipset. Jag vill dit och titta!
Någon som vet om det är tänkt något nytt användningsområde för byggnaden?

Undrar om det går att ordna en gruppresa för Proveniens där man ser till att skaffa tillträde till platser som normalt inte är öppna för allmänheten, som t ex Gamla Riksarkivet.
#3 Det är säkert möjligt. Kul idé!

Huset får ju inte rivas eftersom det är K-märkt. Det intressanta är dock att huset byggdes med stål som grund för att vara brandsäkert men som det framgår av inslaget så skulle huset i själva verket rasa vid en brand.
Det är ju jättesynd om ett sådant hus ska stå tomt.

Man kunde inkludera några "glömda, öde platser" i en sådan resa. Samt slott o dyl som normalt inte är öppna, bara för grupper med förbeställning. Läsa på och ta reda på historien före resan (typ danska "Res och Lär").

Jag har ju föreslagit gruppresor i "Provieniensanda" under en annan tråd men jag har för mig att många tyckte att de stora geografiska avstånden oss släktforskare mellan försvårar det hela.
Vill man besöka Stockholm så finns det dock ställen som jag tror många skulle vara intresserade av och som inte ligger inom ramen för de vanliga "turiststråken".

Jo, det var det jag hade sett. Det vore ju kul om man kunde utveckla det till något som funkar trots avstånd etc.
#6 Om man hade en resplan kunde man fördela "guidandet" bland deltagarna, så att någon har förberett lite kunskap om varje plats.
#7 Jag tror att den som tar tag i det och föreslår en resa någonstans hittar både människor som vill följa med och som kan hjälpa till.
Jag skulle kunna tänka mig att hålla i en liten Skånerundresa - men när ska tiden finnas…
(Jag blir pensionär om tolv år…)
På Arkivcentrum Gotland har man guidade turer i de bakre regionerna. Jag hoppas att få återkomma med ett fylligt reportage från mitt besök i de nya fina lokalerna.
Jag har också varit på rundvandring i Krigsarkivets arkiv och fått se de handlingar som rörde Karlskrona station. Det var många hyllmeter bara det. Jag kan inte tänka mig annat än att de är positivt inställda till en gruppvisning.