Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2625 ggr
E-e-f
0

Släktforskning, för ung ? :S

Helloo Flört nu går jag rakt på sakTungan ute Jag är 12 år och ´vill helt enkelt börja släktforska. Men alla säger att jag är för liten och att det är jättekrångligt. Min mormor har släktforskat när hon var mindre och hon gick en kurs men hon säger att jag är för liten för att gå kurser, men hon är inte helt säker. så snälla jag vill veta om jag är för liten eller inte ? :S jag vet att det är jättekrångligt med all gammelsvenska och så , men jag vill jag vill jag villTungan uteGlad

AndersE
0

#0 Nej, jag tycker inte alls du är för liten. Visst kan det vara krångligt att läsa handstil från 1600-talet men dels dröjer det kanske lite innan man börjar med det, och dels får man lära sig efterhand.

Du kan ägna mycket tid åt att bara prata med dina släktingar och skriva ner det de berättar.

Det finns kurser på många håll, men jag har aldrig gått någon.

Ingegerd
0

#0 Nej, du är inte alls för liten. Jag känner till en person som nu är 33 år, som i sin presentation av sig själv i Forskarkatalogen, som finns på släktforskarförbundets hemsida, berättar att han började släktforska när han var 12 år. Han är lärare, och i en tidning har jag sett ett reportage om hur han undervisar i släktforskning i en skola. Kanske ett fritt tillvalsämne?

Hoppas att du inte har något emot att jag skickar ett mail och frågar om han vill titta in här och skriva några rader. Han brukar inte skriva på Proveniens, men kanske kan vi locka hit honom.

Lycka till med din släktforskning!

[SvenA]
0

Man är absolut inte för liten att släktforska om man är tolv år

Det är som Anders säger starta med dina närmaste och låt dessa berätta om sina liv

Fråga din mormor och be henne att hom berättar hur hon startade

Stå på dig för det är en rolig sak att hålla på med och man lär sig en massa saker om hur det var förr

Lycka till

E-e-f
0

AndersE : okeej :D mm har testat läsa redan Tungan ute och det är inte lätt xD  joo har pratat mycket med mina släktingar och nästan alla som jag känner :)

Ingegerd: Okeej.   Nej det har jag inget emot :) HoppashoppashoppasTungan ute

Tack så jättemycket :D Kyss

xian
0

Hej E-e-f

Man är aldrig för ung för att börja forska i släkten. Inte för gammal heller.

Själv började jag när jag var femton år gammal. Det är för 45 år sedan Flört

Som Anders skriver är det viktigt att ägna mycket tid åt dem som kan berätta om hur det var förr. Tyvärr har jag själv inte haft förmånen att få prata med vare sig mina farföräldrar eller morföräldrar. Försök att komma ihåg att ta med källor om du skriver ned anteckninger. Det räcker bra med att skriva till exempel "min morfar N.N har berättat"

Jag gick en kurs i släktforskning en gång i min gröna ungdom. Och har själv haft studiecirklar. Jag tycker att det skulle vara roligt att någon gång få ha en så pass ung deltagare som du är.

Du behöver ett släktregistreringsprogram där du kan föra in dina anteckningar och forskningsresultat. Det finns ett lättanvänt program som heter MinSläkt. Du kan ladda hem en gratis provversion här:

http://www.dannbergsdata.se/laddahem.html 

Det kostar "bara" 350 kr att skaffa licens för programmet. Det är billigt jämfört med andra liknande program.

Du behöver kanske titta lite på CD-skivorna Sveriges Dödbok, Sveriges Befolkning 1890 och Sveriges Befolkning 1900. De är mycket dyra att köpa, men de brukar finnas tillgängliga på de flesta större bibliotek.

När du börjar bli varm i kläderna är det kanske dags att be föräldrarna skaffa ett abonnemang hos AD Online, SVAR eller Genline. AD Online är bäst och billigast men saknar norra Sverige och Gotland i sitt utbud. De har också betydligt mer än kyrkoböcker i sitt sortiment.

Vem vet, du kanske kan få dina föräldrar intresserade. Du är inte för ung att börja. Du har säkerligen datorvana och kommer att se på forskningen med unga friska ögon.

Kör du fast är det bara att fråga här och i andra forum. Det största forumet, Abytarforum, är tyvärr avgiftsbelagt. Det kostar pengar att både fråga och svara.

E-e-f
0

Tack så jättemycket för alla underbara svaar <3 :) och tack om nån forstsätter ge tips elller råd eller liknande :) <3

AndersE
0

#6 Att skaffa ett släktforskningsprogram är ett bra tips. Det är relativt enkelt och väldigt roligt att ha någonstans att "göra av" allt man hittar.

Ganska snabbt har man också fått ihop så mycket att man kan göra trevliga utskrifter - enklare "släktträd" och sådant.

Ingegerd
0

Hej igen, E-e-f!

Jag mindes fel på ett år, i rätt riktning! Personen jag tänkte på skriver i Forskarkatalogen att han började när han var 11 år.

Jag har bett honom titta in här och skriva några rader. Det tror jag att han gör mer än gärna.

lkvist
0

Hejsan!

Jag instämmer med de som har svarat innan. Du är inte för ung. Som Anders och Sven säger här ovanför prata med dina släktingar. Fråga tillexempel vilka skolor de gick i när de var små, (kanske har de skolkort som du kan få scanna) när/var/om de konfirmerade sig, vart och när de gjorde lumpen osv.

Har du fotografier på släktingar i som du inte vet vilka de är, fråga och skriv ner det du får reda på.

Lycka till!

Genea
0

Hej E-e-f, jag håller med om att det går bra att börja i din ålder, jag var själv 12-13 när jag började, och jag håller på ännu.

Om du bor nära ett bibliotek så kan du titta efter boken Släktforska Steg för Steg av Per Clemensson & Kjell Andersson (helst den nyaste upplagan som kom 2005), det finns också en del uppslagsböcker med som "Ordbok för släktforskare" som du kan ha hjälp av. Du kan också läsa lite här http://www.genealogi.se/allman.htm på Nättidningen Rötter.

Jag tycker också att du kan se om det finns en släktforskarförening där du bor, även om det kanske är så att dina föräldrar/farföräldrar/morföräldrar kommer från någon annan del av landet. Du kan se vad de har för kurser, om de har en lokal med ett datarum med de vanliga cd-skivorna, om de har en tidning med tips om forskning. Där hittar du i så fall säkert också tidningar från andra delar av landet och de två stora tidningarna om släktforskning (Släkthistoriskt Forum och Diskulogen). Ibland finns dessa tidningar och den lokala föreningens tidning på huvudbiblioteket i kommunen.

Släktforskarföreningarna som är med i Sveriges Släktforskarförbund hittar du på denna sida

http://www.genealogi.se/forbund/links3.htm

(sedan finns det fler föreningar som inte är med i förbundet, men då kan kanske biblioteket hjälpa dig).

Ha så kul!