Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 2808 ggr
lizzkulla1
2

kvinnevad 1

min man första barndomshem hette KVINNEVAD1 vid revingehed.

var på den stora garnisonensdag på revingehed skulle gå till uppvisningen och då var det vid KVINNEVAD. mer vet vi inte därom och ingen vi frågade där, de var ju mest unga killar de visste bara om skjutfältet.

finns de någon på proveniensen som hört talas om denna plats   aktuellt år var 1942-43 för min mans boende där

chrissan
0

Har du tittat på Historiska kartor på lantmateriet.se? Någon karta borde ha med orten/gården.

EivorA
0

Hej,

Kvinnevad är en by i Silvåkra socken, Torna härad, läste jag på Wikipedia.

Revingehed ligger vid Lund.

Hälsningar Eivor

Hirit
0

Håkan Sjövall köpte en gård i Kvinnevad,Skåne.(källa en moster)F. 1848 i Ö. Nöbbelöv  Dog 1931 -04-20 där. Efterlämnade  bl.a sonen Malte Sjövall i Kvinnevad, dottern Ingrid gift med  Skräddaren Olof Persson, Kvinnevad(källa :boupptecning)

Kina,en kompis till mig, har haft släkt i Kvinnevad  osäker om gården finns kvar i släkten.

Ingegerd
0

Lizzkulla, om du har någon av CD-skivorna Sv Bef 1970 eller 1980, kan du skriva in Silvåkra i rutan "Boendeort" och Kvinnevad i rutan "Adress". Då ser du vilka som bodde där de åren. Vill du se vilka som bor där nu, kan du gå in på birthday.se, klicka på Avancerad sökning och sen skriva i Kvinnevad som gatuadress (minns inte exakt rubriken) och Södra Sandby som postort.

Kanske något namn 1970, som ligger närmast i tiden de söker, kan ge dig någon ledtråd.

Jag kan inte skriva ut namn så här offentligt när det är så nära i tiden, att de allra flesta från CDna 1970 och 1980 förhoppningsvis är i livet.

lisopasi
0

maken uppvuxen i Revingeby vet givetvis vad Kvinnevad ligger men säger att det måste finnas med på moderna kartor, t ex hos hitta.se

AndersE
0

Vi har ju en medlem som bor i närheten. Ska maila honom…

AndersE
0

Om man tittar på http://kartor.eniro.se och skriver "kvinnevad" under "Var" så finns det med.

AndersE
0

#6 Nej, de visste inte mer…

lizzkulla1
0

tack så länge det var många fina svar nu skall vi söka, kommer vi till orten igen är det bara frågor som gäller  för de människor vi möter på vägen.

vi skulle leta upp RY 1 fastighets betäckning   hittade orten på katran.  körde flera gånger där för vi trodde att vi kört fel men kom tillbaka till samma plats hela tiden.    knackade på i ett hus där  fanns bara 2 st.  och en stor grushög långt in vid sidan om vägen.  mannen i huset kom visade lite runt och berättade vad han visste   denna grushög var från början RY1  sedan flyttades denna fastighetsbeteckning längre fram på vägen   .så hade vi knackat på där hade vi kommit rätt.    släktforskning ger många fina upplevelser    på RY 1 har min mans mormor johanna olofsson (som flicka)hansson  född 1maj 1888 eller 11 maj