EmiWeb
EmiWeb - Levande migrationshistoria
"EmiWeb är det första webbaserade arkivet i sitt slag i Sverige när det gäller in- och utvandring till och från vårt land."
Ett i och för sig bra initiativ. Men vi får ytterligare en betaltjänst.
Det skulle vara intressant att veta hur denna och annan emi- och immigrationsforskning finansieras. Skattemedel?
Jag följer med intresse turbulensen kring Emigrantinstitutet i Växjö - en av arkivägarna i EmiWeb.
Ja, det blir komplicerat när institutioner som får skattemedel ska agera kommersiellt.
På digitalarkivet.no finns ganska mycket skannade emigranter som reste från norska hamnar. Och det är helt gratis att söka där.
#2 Jo, våra grannländer verkar ha en annan syn. Jag har en svåger som forskar mycket i Danmark och tydligen resonerar man så där att det är god ekonomi att lägga ut saker gratis på nätet, eftersom man minskar slitage och hanteringskostnader av originalmaterialet.
Jag tror att marknaden för betalsajter håller på att bli mättad.
Fast å andra sidan kostar det en bra slant att forska på Emigrantinstitutet. Plus resor och eventellt uppehälle. Alla är inte lika "lyckligt lottade" som jag är, med bara 11 mil till Växjö. Det är närmre än till något annat arkiv.
I och med att AD-online har kommit in på marknaden med både kvalité och bredd på sitt utbud, så tror jag att Genline kommer att få mycket svårt att behålla sin ställning på marknaden. Trots Bygdeband och Familjeband och allt vad det heter.
Marknaden börjar nog bli mättad!
Hur går det med arkiven och deras öppehållande? Jag var med på en rundvandring på landsakivet/kommunarkivet i Visby i går. Nya fina lokaler med mycket bra och rymliga forskarsalar.
Som kuriosa kan nämnas att de har betydligt mindre antal kvadratmetrar att röra sig på men får plats med mycket mer i arkivet. Det kanske är en bra lösning att bygga nytt och samla flera arkviv under samma tak.
De båda arkiven har i genomsnitt tillsammans tjugo besökare om dagen. De verkar som de är nöjda med det. Och de måste i vilket fall som helst hålla öppet för andra forskare än släktforskare. Men de är glada för alla besökare. Det håller statistiken uppe och påverkar på så sätt servicenivån.
Jag har inte stött på maken till trevligt bemötande och fantastiskt god service på något annat arkiv. De har dessutom gratis kaffe i fikarummet.
Så besök gärna arkiven, det hjälper till att hålla dem levande.
Nu är jag ingen stor och hängiven emigrantforskare, men jag har ändå köpt ett par CD-skivor med databaser. Det tycker jag är OK att betala för. Då äger man ju dessa för alltid.
Men att lägga ut 175 kr per kvartal eller 500 per år för att få söka i några register, det skulle jag aldrig tänka mig att göra. För den summan borde man få köpa alla databaserna, inte behöva betala detta år efter år. Spontant tycker jag det är mycket dyrt för vad man får för pengarna. Jämför med vad ett årsabonnemang på Arkiv Digital ger.
Jo, nog börjar marknaden bli mättad på alla som försöker tjäna en slant på oss släktforskare.
#5 Men samtidigt är vi många som är villiga att betala en slant för den där uppgiften som får oss att komma vidare.
Jag betalar t.ex. gladeligen 150:- för att Riksarkivet ska skicka några papper som klargör ägarförhållanden i ett bolag. Jag betalde 1200:- på antikvariat för 100 år gamla böcker som berättade en hel del om min farmors fars tid som smed. Sätter man sig ner och räknar på det blir det snabbt mycket pengar.
Så man förstår att det finns företag som är villiga att vara mottagare för den där "betallusten"…

Jag tror SGF är lite inblandad i EmiWeb (jisses det borde jag veta som sitter i styrelsen
). Men jag tror mest det hadlar om de skånska emigranterna..
Ja, nu när jag läser i Växjö (puh, vad jobbigt att pendla 4 timmar nästan vaje dag) har jag närmare Emigrantinstitutet. Men när jag var inne där i förra veckan sa de att jag skulle nog ringa först så de inte plösligt hade stängt……..det blåser nog hårda vindar där.
Emigrantinstitutet är nog bra men gammalmodiga. Varför sitta och hålla på all infon (dvs man måste dit och forska)? Det verkar som de inte riktigt har hängt med i den tekniska utbecklingen. Hade de hållit sig framme och varit mer framtidsinriktade hade det kanske varit ett annat läge.
som det är nu har jag inte använd Emigrantinstitutet för NÅGOt av min emigrantforskning utan har bara använt kyrkoböckerna och internet och klarat mig bra ändå. Jag har hittat drösar av släkt "over there".
Hur gör man för att starta en omröstning?
Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på besöksfrekvensen bland Proveniens medlemmar när det gäller Emigrantinstitutet.
---
1. Jag har aldrig besökt Utvandrarnas hus i Växjö.
2. Jag har varit där en gång.
3. Jag har varit där flera gånger.
---
Jag har själv varit där 5-6 gånger. Men det är åtta år sedan det senaste besöket,
#8 Du startar en sträng, skriver din inledande text och själva frågan. Sedan finns en liten "tårtsymbol" att trycka på. För varje alternativ du fyller i kommer en ny rad.