Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 1376 ggr
Cheyenne
0

Ett tvärsnitt av historian

Jag formligen älskar allt Cornelis Vreeswijk gjort och denna sång får mina tankar att fladdra iväg till släktforskning och alla barn födda uä som vi finner i kyrkoböckerna. Visst fanns det nog flickor som mot bättre vetande lät sig förföras eller förförde….!! Ibland får man en känsla av att de alla hävdade motsatsen, tyngda av den tidens moral.

Cecilia Lind 

leja
0

Visst var det så. Hur många blev inte med barn och trodde att de skulle bli gifta? Men de flesta var väl som ungdomar är. Det där drabbar alltid någon annan, jag klarar mig säkert. Sen så var det försent.

Skulle vara intressant att höra vad folk verkligen sa, var det så som vi tror idag. Jag vet att min mormor berättade att granflickan hade ett litet barn och fick ett till som dog i hennes säng. Så hon blev dömd för späbarns mord och då vägrade hennes föräldrar pga skammen att ta hand om sitt barnbarn, medan dotttern satt i fängelse.(Istället så togs pojken om hand av min mormorsmor).

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#1 Jag har en ana som blev med barn, och jag tänker mig (fantasi utan fakta) att de var ett par med giftasplaner. Han gifter sig emellertid med en änka. Min ana var då gravid i fjärde månaden. Jag tänker mig (åter fantasi utan fakta) att detta var ett äktenskap där han valde ekonomi - en gård - före kärleken.

I sitt äktenskap fick han ta hand om hennes tre barn, men fick inga egna. Hans eget - oäkta barn - fick alltså växa upp hos sin mor. Hon gifte sig aldrig och fick inte fler barn.

Barnet var min farfars farmors farfar.

Mannen som valde ekonomin (om det var så) fick aldrig se sina barnbarn, men han blev i alla fall anfader åt många, många människor.

ambi
0

Det är lätt att tankarna kommer då man läser eller ser hur det var förr.

På ett foto står två flickor Agda och Signe och håller varandra i händerna. Fotot är #78039 i Porträttfynd, Rötter.

Signe Matilda Sahlström var född 1899-04-28 i Jakobs församling Stockholm. Modern var Matilda Sofia Sahlström och hon kontrakterades som amma på Allmänna barnhuset. Dottern Signe blev barnhusbarn, men hamnade som spädbarn i Odensala hos paret Karl Wiktor och Johanna Amanda Hansson. Kanske den andra flickan på fotot också är ett fosterbarn till paret.

Jag tänker på hur det skulle kännas att amma sitt eget barn och andras och behöva lämna från sig sitt eget barn, så småningom. Jag antar att mor och dotter var på samma ställe. Vilka band hade då inte modern hunnit knyta till den lilla flickan. Allt detta bara för att kvinnor inte hade möjlighet att försörja sig själv och ev barn.

chrissan
0

Man kan fråga sig vem Agda var. I församlingsbok AII:1 för Odensala finns familjen. Familjen Hansson hade 1900 dessa medlemmar enligt folkräkningen:

Hansson, Karl Wiktor 1858 Far
Klang, Johanna Amanda 1865 Mor
(Barn), Karl August 1888 Barn
(Barn), Ernst Gunnar 1891 Barn
Sahlström, Signe Matilda 1899 Barn

Enligt församlingsboken fanns en son till, Axel Haldor, född 23/3 1893 och död 27/4 1898. Kanske tog man fosterbarn istället för den döde sonen? Först kom Signe, född 28/4 1899 i Jakobs församling (kom 8/1 1900), modern hette Matilda Sofia Sahlström och var ogift. Sedan gossen Hjalmar Anselm (kom 3/6 1901), född i Hedvig Eleonora 21/4 1901, modern hette Amanda Andersson, ogift. Han dog redan 10/9 1901.

Familjen flyttar till Fittja den 12/3 1902. Någon Agda syns inte här. Kanske kom hon senare eller var en släkting/granne?

Släktforskarsyndromet slår till igen!

Cheyenne
0

Det finns en gammal förfrågan om Signe Sahlström på AF med mer info om den biologiska modern

Länk 

ambi
0

#5 Det var spännande att läsa. Jag har som en svag aning om att jag följde denna utredning, men säker är jag inte. Nu fick jag också svar på min fråga om mor och barn var på samma ställe.

Agda kan ju kanske vara en släkting till fosterföräldrarna.

pertho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gamla dagstidningar läser vi väl alla med stort intresse. Ine främst för det prinsessbröllop eller den krigshändels som från början gjorde att tidningen sparades. Nej, för min del läser jag framför allt de små notiserna och annonserna. De säger så mycket om den tid då de skrevs, just för att de inte var avsedda att sparas.

Ibland blir det nästan plågsamt påträngande. Den här bifogade annonsen är från den 23 juni 1941, Midsommarafton. Av en händelse minns jag precis vad jag själv gjorde just den dagen. Det är inte länge sedan.

Gnidde
0

Tala om handel med barn. Man kan undra om det var från kommunen eller privat (troligt det senare alternativet) i allt för ett. Undras om dom fick barnet utaccorderat. Träffade för ett antal år sedan en äldre gentleman som blev såld till lägstbjudande i början på 1900 talet. Hemaka tanke!!Förvånad

Hälsningar Gnidde.

svenne
0

#7 Rörande!