Sveriges rikes lag 1734
Jag köpte för något år sedan "Sweriges rikes lag gillad och antagen på Riksdagen Åhr 1734". Det är en fin liten bok som är tryckt 1740, dock tog det ett tag innan jag kunde läsa den obehindrat. Vissa bokstäver ser inte ut som dagens och i början var det svårt att hänga med i dåtidens meningsuppbyggnad, men man lär sig efter hand. Jag har skrivit av missgärningsbalken och straffbalken som jag tyckte var intressant. Klicka på länkarna nedanför för att läsa de olika paragraferna, vissa med ordförklaringar.
Här är ett utdrag från min sida - det gäller missgärningsbalken för vad som gällde vid "Truldom och widskepelse"
§1
Hwar som brukar truldom och skadar annan til kropp eller egendom, och warder med fulla skiäl thertil wunnen; miste lifwet. Får någor död ther af; tå skal man steglas, och kona halshuggas, och i båle brännas. Hafwer man låtit trulkarl thet giöra, eller hulpit til, at then gierning fullkomna; ware lag samma.
§2
Far någor med spådom, signeri eller annor widskepelse; böte första gången tijo daler, eller mera, til fyratijo daler, alt som brottet är til, eller sitte i hächte wid watn och bröd. Giör han thet annan gång; böte dubbelt. Söker någor råd eller bot hos signare eller spåmän; böte fem daler, eller mera, til tiugu daler, som brottet är til, eller plichte med fängelse wid watn och bröd.
signeri = besvärja, använda vissa kraftord, trollformler
Om ni är intresserade att läsa vad mer man fick straff för enligt 1734 års lag kan ni läsa mer här
Där ligger jag illa till, Nina 
Skrev precis om spökerierna på Solberga kyrkogård.
Tur jag inte skrev om dotterns besök på Borgvattnets prästgård för en månad sedan :)
Otroligt fina sajter Du har.
Hälsn. Eivor
#0 Vilket arbete du lägger ner!
Det är ju sådant här som kan ge den kringkunskap som behövs för att förstå saker som hänt anorna.
Nina
Det var är en fin sida du har gjort. Mycket arbete blir det.
mvh/gurin