Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4854 ggr
AndersE
0

Kindo släktträd

Vad tror ni om Kindo? Någon som provat?

Länk till Kindo släktträd

Det börjar bli många som försöker fylla ungefär samma nisch. Det finns på ancestry m.fl, Familjeband är väl också åt det hållet, ja, t.o.m på facebook kan man bygga familjeträd…

AndersB
0

Tittade på filmen, den visade den manuella inmatningen som kanske såg aningen bättre ut än familjebands.

Frågan är om gedcomimport finns. Och om den finns, fungerar den? ;)

En annan fråga är om några av dessa sajter kommer erbjuda gedcom-EXPORT. De vill säkert försöka få folk att lägga in sina data, men hur villiga är de att man plockar ut det man lagt in…

Har Gedcom egentligen någon framtid? Tror andra standarder kommer i framtiden som bygger på XML.

AndersE
0

#1 Det verkar inte finnas någon gedcom-import. "Grejen" här är väl mer att skriva in - och bjuda in levande släktingar?

AndersB
0

Möjligt, orkade inte läsa. Många får väl sin första kontakt med släktforskning den här vägen numera.

Om det bara gäller levande släktingar blir det inte mycket till släktträd. Jag har väl högst 10 att mata in i så fall! :)

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat Kindo lite mer nu. Inte mycket för släktforskaren, men rätt kul ändå.

• Jag har lagt in ett släktträd med de direkta anor jag har foto på. Det enda som går att lägga in är namn, födelsedatum och foto.
  • Sedan har jag byggt på så pass att jag får in släktingar som jag har e-adress till. Då kan jag bjuda in dem.
  • Jag tror detta är ett kul sätt att introducera släktens ungdomar till ett släktintresse.
  • Var och en bygger och skriver sedan in sina bitar.

Lättsamt och kul sätt att skapa släktkänsla och öppna nya kontakter och förbindelser. Som kanske spiller över i "riktig släktforskning" så småningom?

AndersE
0

Som jag ser det är "hela grejen" att bjuda in släktingar och att alla kan titta och lägga till nya släktingar.

Man får också lite familjesidor, statistik, födelsedagspåminnelser och lite sådant.

En del nya funktioner lär väl tillkomma efterhand.

AndersE
0

Det är fantastiskt - på bara några få dagar har nu 16 personer (släkt och släkt i släkten) varit inne på "mitt" släktträd. Det tillkommer personer och foton hela tiden.

Arne Johnsson
0

AndersE.
Jag fattar inte hur du kan hinna med allting.
Du är nog snart Sveriges mest kända person,
i allafall när det gäller saker av betydelse.
Mvh. Arne

AndersE
0

#7 ;-)

AndersE
0

Jag fick ett mail igår:

"När tävlingen tog slut den 20/2 stod det klart att det släktträd som du och din familj har byggt upp på kindo.se med 706 profiler är det största av allas i Sverige!"

Jga tror jag vann en t-shirt…

Cheyenne
0

Gratulerar till vinsten! Glad

AndersE
0

En kul - ny - funktion på Kindo är efternamnssidan. Jag slog på mitt efternamn:

Det finns 30 som heter Ellerstrand i Sverige, vilket gör det till efternamn nr 1600 i popularitet.

Efternamnet Ellerstrand finns i 2 län och 2 kommuner.

Topp-län:

• Skåne 22
  • Västra Götaland 8

Topp-kommuner:

• Ängelholm 21
  • Borås 8
AndersE
0
Roolaid
0

Jag läste någonstans att upphovsmannen är en svensk bosatt i London. Hans idé var att kan man ha LinkedIn för sina profissionella kontakter och facebok för sina vänner så borde det finnas något för släkten.

AndersE
0

#13 Ja, jag har också förstått att det är en svensk idé!

AndersB
0

Jag är ganska allergisk mot den här typen av sajter. Men jag är nog bara sur för jag har så liten släkt!

AndersE
0

#15 ;-)

Jag har släkt jag aldrig träffat (ett barnbarn till min farfars kusin) men som jag råkade ha en e-adress till. Han nappade direkt och har matat in mycket av sin släkt.

AndersB
0

Vad ger Kendo din släktforskning som inte t ex Facebook skulle kunna ge, alltså kontakten? Jag är skeptiskt till sajter som samlar in epostadresser, det är väl vad dom gör. Brukar resultera i ökad spam.

Samtidigt är det säkert så att många idag kan få upp sitt första släktforskarintresse genom Kendo och liknande, så man måste hitta något sätt att kanalisera intresset vidare.

AndersE
0

Det Kindo ger som inte Facebook ger är ju en bild av vilka man är släkt med. Man ser kusiner och nästkusiner som man kanske inte visste om, och kan lätt kontakta dem. Jga kan tänka mig att det i något fall kan ge en ökad samhörighetskänsla?

Kindo själva säger att den information som skrivs in bara är tillgänglig för de andra i samma träd. (Facebook är lika tydliga med att de äger allt som matas in…) Det jag tror Kindo tjänar pengar på idag är en flik där man erbjuds tjänster att skicka t.ex. en blomma till en släkting som fyller år.

AndersE
0

En ny funktion på Kindo är att man får ett fotoalbum, som då bara blir tillgängligt för ens släktingar…

AndersE
0

Mitt kindoträd växer. Mer än 40 personer - släkt och "släkt i släkten" - har accepterat inbjudan och loggat in på sidan.

Det har lagts in över 800 personer och 137 foton. Det finns fyra fotoalbum.

Någon mer som provat på?

AndersB
0

Är det bara ni i släkten som kan se det?

AndersE
0

#21 Ja, alla som är inbjudna - av de som är inskrivna i trädet. Och trädet kan ju växa "släkt-i-släkt" så rätt vad det är kanske du bjuds in…

;-)

AndersE
0

Har idag fått epost från Kindo. Man går ihop med MyHeritage.  Utdrag:

"Kindo grundades med visionen att hjälpa dig bygga något som skulle underlätta interaktionen med de levande släktingar som finns runtom kring dig här."

"MyHeritage å andra sidan hade utvecklat fantastiska verktyg för att efterforska allt om din släkts historia och bakgrund och har spenderat år med att förfina dessa tekniker."

"Så, vi går med i MyHeritage-familjen eftersom vi delar samma visioner och värden (som familjer borde), för att vi är övertygade om att vi kan bygga en fantastisk product tillsammans - samt ge en verklig nytta till familjer runtom i världen. Det är detta vi planerar att göra under de kommande åren."

Så småningom kommer jag tydligen att få instruktioner hur jag kan flytta mitt Kindoträd till MyHeritage.

Jag upptäckte att jag redan har ett (två år gammalt) konto på MyHeritage. Men jag verkar inte ha använt det till något. Det verkar gå ut på att man laddar upp sitt träd via GedCom och sedan kan matcha det mot andras träd för att dra nytta av andras arbete och skapa kontakter.

De säger själva att de har en ny banbrytande funktion med automatisk fototaggning och ansiktsigenkänning. Låter lite intressant.

Någon som använder MyHeritage och kan berätta mer?

AndersB
0

Det där med ansiktsigenkänning har varit uppe på AF också. Väldigt intressant. Var det inte något forskningsprojekt i Umeå som blev kontaktat med Porträttfynd i tankarna? Lite skrämmande är den här tekniken också, att kunna bli igenkänd på anonyma bilder på nätet.

MyHeritage+Kindo verkar vara inne på Disbyt-området, men det blir svårt att konkurrera med DIS stora databas. Många som försöker ta "marknadsandelar". Vi har ju Familjeband/Genline också.

AndersE
0

#24 Ja, många siktar på precis samma nisch. Man ska ladda upp sin släktforskning på deras sajt och på så vis göra den  tillgänglig för släktingar samtidigt som man kan få hjälp att komma vidare.

Det är naturligtvis smart. Människor som lägger ner otrolig tid på att forska och sedan skänker resultatet till en sajt som tar betalt för att andra ska få tillgång till det.

Samtidigt kan man som forskare inte ladda upp sin forskning på hur många ställen som helst. Frågan är om någon går ur som vinnare eller vi får se en fortsatt mångfald.

DIS upplägg är ju delvis likt, men känns mer sympatiskt tycker jag.

AndersE
0

Läste lite mer om MyHeritage. Grundat 2005 i Israel. Öppnar kontor i London när man nu går ihop med Kindo. Man har mer än 25 miljoner registrerade användare, 5 miljoner släktträd med 265 miljoner personer. Mer än 230 miljoner bilder finns inlagda.