inbjudan till begravning,
på loppis ilördags fann jag i en inköpt bok något som jag bara tidigare hört om begravningsinbjudningskort. 3 st.
anmodas
att med sin närvarohedra min aflidne make
föreståndaren paul svensson
begravningsakt i riseberga
onsdag 24 okt. 1900 kl.4 e.m.
samling sker i broröd kl.11 f.m.
gustafa svensson
fyra år tidigare begravdes sonen edvard svensson år 1896.
ett kort till men det är mer svårläst, det gäller också en son i riseberga 10 april 1897 sven----björk hette sonen
alla korten är till tufe nilsson bröröd
Begravningsinbjudan, eller sorgebrev som det kallades i mitt hem på 50-talet, har jag några stycken bland bevarade handlingar från äldre släktingar. De två yngsta är från 1955. I juni det året dog min mors fostermor och i juli min farfar.
En sak som jag börjat fundera på först i år är att det måste ha gått rekordsnabbt att få dessa brev tryckta. Farfar begravdes nio dagar efter dödsfallet, och då måste ju breven ha hunnit nå släkt och vänner några dagar innan dess.

Det ser rätt trevligt ut. Förekommer det inte alls idag?
Så fina som det exempel Svenne visar är inte mina bevarade brev. De har mera formen av en dödsannons inuti ett kuvert med svarta kanter, som skickades ut till dem man ville bjuda in till begravningen.
I Holland skickar man fortfarande sorgebrev. De har numera gråa kanter i stället för svarta. Breven skickas ofta dagen efter dödsfallet, eftersom begravning ska ske inom en vecka.
lite var ju förtryckt på om 3 jag har
ANMODAS
BEGRAFNINGS-AKT
----DAGEN 19---
SAMLING SKER står där på 2st. och då samlades de hemma hos gustafa svensson, de andra i H.v. klosters skola kl. 10 f.m.
begravningen skulle ske söndag 10 april 1897 kl. 12,45 e.m.
samlingarna var väl för att få lite mat , vägarna var väl ej de bästa så kanske behövdes det bytas kläder, trots tråkigheten var det väl så att släkterna träffades bara på begravningar.
skall leta efter dessa pers. på ddss.
jag har också jobbat på en begravningsbyrå men där hörde jag inte om sådana kort
det kortet till sonen studerande sven björk i risebergaär mycket vackert tryckt med kors blomstergirlanger,palmer

Jag har en hel kartong med sådana begravningskort, dessa kort kommer från min mormor och morfar. Jag har lånat denna kartong från min morbror, jag har lånat den i cirka 4 år nu.
Men jag är lite rädd att lämna tillbaka den ifall han skulle komma på att slänga det. Så jag har nu sagt han att får säga till om han saknar dom.
Dessa kort har hjälpt mig väldigt mycket i mitt släktletande. Det är nog dags att plocka fram kartongen igen för att se om jag pussla ihop lite fler bitar.
#8 När/var togs kortet?
Jag tog bilden 2006. Jag brukar ordna utställningar i byn och bidrog med det som brukades under 1800-talets begravningsritualer. Hade även ett bröllopsbord med grannlåtskrona, brudstav, feststång mm, namnsdagen med gratulationstavla, dopet med dopdräkt, dopkarameller samt födelsedagsjubilarens bord med silverkrycka, silversnusdosa, gratulationkort mm. Allt från 1800-talet. Är den som tagit hand om det som släkten lämnat efter sig. Brev, smycken, möbler, prydnadsföremål, köksattrialjer, verktyg, ja allt som finns i ett hem och jag använder det så gott som dagligen.
#10 Vad trevligt. Kombinationen någon som tar hand om saker och sedan ser till att det visas upp är ju synnerligen förträfflig.
i Västra torups församlingshem, finns 2 st. nyrestaurerade s.k. pärlkransar väldigt fina. de hänger på väggen där till allmänt beskådande.
äldre saker är vädefullare än att hamna på loppis
går själv gärna på loppis, och lämnar flera kassar varje gång till de 2 som är närmast där jag bor, här motsäger jag mej själv men mitt hus är litet.
i boken släktforskningens mysterium. lärobok i släktforskning av EWA JOHANSSON (gula boken) på sid. 52 finns ett likadant kort som jag försökte beskriva.