Bengt Algotsson - Rönneholm?
Rönneholm eller Rönneholm? Något konfunderad när jag läser i Wikipedia att Bengt Algotsson dödades vid Rönneholm i Eslövs kommun år 1360.
Det finns ju nämligen 2 Rönneholm vid Rönneå, den andra ligger mellan Ängelholm och åns utlopp i Skälderviken.
Den senare har jag sedan skolåldern fått lära mig var platsen för dråpet.
Lurades kä…fröken?
det finns ett rönneholm ett rönneholm på väg till eslöv.när du är i stockamöllan och svänger höger mot eslöv kör en bit så till vänster finns ett stort hus som heter rönneholm jag tror det står en skylt röd.gul nu är det nog något hem för ungdomar. min farmor jobbade där omk. 1912-13 då var det trädgårdsmästeri och ägdes av en dansk fru
att bengt algotsson blev dödad på rönneholm vid skälderviken har jag också hört talas om , står nog något i ängelholmsböckerna vilken vet jag ej du får rätta wikipedia
#1 Hej,
Ängelholmsböckerna har jag inte tillgång till här.
Jag kan ju inte rätta någor förrän jag vet "säkert"…och sanning och historia går inte alltid hand i hand.
trodde du var hemma i ängelholm.
skall ta som uppdrag att kolla i mina böcker, hör av mej igen
de är väl ganska kritiska på wikipedia har försökt få in något men gav upp.
Hittade detta om dråpet. Samt detta som berättar att ön användes som "nöjespark" på 1800 talet. Enligt vad jag tidigare hört är kanalen runt ön handgrävd. När jag var ung kunde man paddla runt ön, men när jag passerade i somras verkade det igenväxt.
#3 och #5 Enligt de sidorna var det som du trodde - att det var på Rönneholm nära Skälderviken mordet skedde.
i årsboken 1994 har jan moen, skrivit om mordet på rönneholm på sid. 8-14
för långt att citera här