Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskningslaviner
Läst 6121 ggr
Anita69
0

Guldsmed Carl (Gustaf) Torsell

Hej!

Jag söker en Guld- och silversmed Carl Gustaf Torsell född 1730, förmodligen i Värmland. Jag tror att föräldrarna var Fänrik Gustaf Torsell och Sara Beata Gråberg från Östra Fågelvik, men inte fått det bekräftat helt ännu. Det jag vet är att han som färdig guldsmed flyttade till Stockholm 20/7 1760 från Karlstad (genline:498.77.47800). Jag undrar om någon kan hjälpa mig att finna uppgifter om honom i Stockholm eller där han blev bosatt. Jag har funnit en Carl Gustaf Torsell (guld- och silverarbetare född 1730 i Gillberga, Värmland. Han gifte sig 24/8 1766 med Lena Maria Arén(genline:483.27.95800). Jag funderar på om detta kan vara samma person som flyttar till Stockholm. Finns han nämnd i "silverbibeln" eller i någon annan bok? Är det någon som känner till om det fanns vissa områden i Stockholm som guld- och silversmederna reste till?

Hoppas att någon kan ge mig information om honom. Alla svar mottages varmt!

MVH: Anita Karlsson.

AndersE
0

Någon Torsell finns inte med i "silverbibeln". Kanske blev han aldrig mästare?

Anita69
0

Tack Anders!

Kanske någon annan känner till var han befann sig i Stockholm?

MVH: Anita

perth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Guldsmeden vet jag tyvärr inget om, men den förmodade fadern skall ha varit Fortifikationslöjtnant. Han är kanske mest känd för att han graverde Kungl. Vetenskapsakademiens första vinjett, *Gubben som gräver." Se bif bild, som jag pga namnlikheten har tagit mig friheten att själv använda som vinjett i vissa sammanhang.

Anita69
0

Hej Perth!

Tusen Miljoner Tack! Det var verkiligen glädjande att få fram något om denna familj. Känner du till mera om honom och hans familj? Finns det att läsa om honom i någon bok? Var har du funnit denna bild? Jag blir såå himla glad att äntligen få napp. Har sökt efter denna familj i flera år.

Tar tacksamt emot flera uppgifter om så finnes. Vet du när och var Gustaf Torsell dör?

MVH: Anita Karlsson

perth
0

Bilden är ur en bok av Tore Frängsmyr som heter just "Gubben som gräver." Det är en historik över Vetenskapsakademiens tidiga historia. Jag har gett bort bokenr, men det är rimligen där jag har sett titeln Fortifikationslöjtnant. Boken är inte svår att få tag i. 8 ex. finns just nu på Bokbörsen.

Jag vet inget mera om denna släkt Torsell (stavningen vacklar). Kanske kan den kända Värmländska släktforskaren Elisabeth Thorsell veta något.

chrissan
0

I Gillberga, Ekeberg dör 1812 guld- och silversmeden Carl Gustaf Thorsell, bouppteckning 12 mars, han anges vara död 7 innevarande månad. Efterlämnar sonen Carl Fredrik Carlsson och dottern Gustafva Carlsdotter gift med urmakare Erik Sundblad. Från bouppteckningsregister Gillberg härad samt bou FII:13 nr 1017 (Ad-online)

Han finns hos sonen på sid 21 i hfl Giöllberga AI:9.

chrissan
0

Här ser du hans ch släktingarnas egenhändiga namnteckningar på svärmoderns, prästänkan Aréns bou 1796 (Gillbergs HR FII:7 s 33)

chrissan
0

Hustrun, Lena  Arén, dog 1808 på Ekeberg i Gillberga, AI:8 s 134

Du finner familjen, med fel födelseår på Carl Gustaf på sid 129, Gillberga AI:3.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Tusen Tack för dina uppgifter. Vissa av dem hade jag redan men inte bouppteckning efter prästänkan Arén 1796. Det var intressant att få se deras egenhändiga namnteckningar.Carl Torsells bouppteckning har jag fått. Finns alltså dessa ute på nätet? Var kan man nå dem och hur?Jag önskar få fram vart Carl hamnade i Stockholm och om det var han som sen hamnade i Gillberga. Jag tror att detta ska vara samma man, men har inte lyckats att bevisa detta.

Jag kan skriva in en bifogad fil imorgon om allt som jag känner till om honom och hans eventuella förldrar.

Än en gång tack!

MVH: Anita.

chrissan
0

Jag såg det på AF sedan, bou kan man få för Värmland på Arkiv Digital on-line. De har också bou-register så man kan söka efter personer. Gilberga AI:3 var intressant, prästen hade lyckats röra ihop alla födelseår på folk.

chrissan
0

Fortifikationslöjtnanten Gustaf Torsell (stavat Torshell) var född i Stockholm, fick sin fullmakt 12 januari 1712, 42 år 1723 (tror jag det står). Förordnad till illuminist (illustrerare) enligt meritförteckning för fortifikationen 1723. Stationeringsort Stockholm. Tillhörde Stockholmsbrigaden. Källa: Meritförteckningar, Staber och brigader m.m., SE/KrA/0321/VI/100 (1689-1819), Svar.

1731 finns han kvar i rullan.

I Nordisk familjebok,  1919 finns en liten notis om honom:

Torshell, Gustaf, tecknare, miniatyrmålare, d. l mars
1744 i Stockholm, var "löjtnant des"si-natör" vid
fortifikationen och från 1722 "informationsmästare"
för hofvets pager. Han utförde fina och behagliga
miniatyrporträtt i det något krit-aktiga gouachemaner,
som tillhör målningar af denna art från 1700-talets
förra hälft, samt dessutom åtskilliga smärre taflor

chrissan
0

I Svensk Numismatisk Tidskrift nr 1, 2006 finns en artikel som bl a behandlar Gustaf Torshell. Han anges där vara född 1681. Tidskriften finns på nätet. Han är nämnd i

K. Andersson: Torshell, Gustaf (i Svenskt_

Konstnärslexikon, del 5. Malmö 1967);

_del 5. Malmö 1967);

Stenström 1944

Han har målat bilagda miniatyr som finns på Sinebrychoff-museet i Helsingfors.

Det kan ju knappast ha varit denne Gustaf Torshell som var fadern, om han dog 1744 så kan han inte varit i Värmland senare, den Gustaf Torsell som finns i Östra Fågelvik måste vara yngre.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Tack för denna information! Det är inte samma man och jag tror att min Gustaf var född runt 1698, men vet inte var, förmodligen i Värmland. Tror du att krigsarkivet kan känna till något om honom? Hur når jag dom? Min Gustaf var fänrik.

chrissan
0

Det lär vara svårt att få svar från Krigsarkivet, men gå in på www.statensarkiv.se så finns mailadressen där. Om man vet vilket regemente och helst vilket kompani och rote han kan ha tillhört kan man se på generalmönsterrullorna på Svars databas. Hans Högmans militärhemsida http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

kan ge mer kunskap

Anita69
0

Hej Chrissan!

Tack för ditt engagemang. Jag har nu mejlat en man på krigsarkivet, får se om det leder till något. Har också mejlat till Hans Högman för att få lite hjälp.

chrissan
0

Jag hittade Gustaf Torsell och Sara Gråberg med familj i Frykerud AI:5 s 29 alltså 1746-53 (AD-online), Harsätter. Han har barnen Johan Gustaf, Bengt, Carl (försvinner 1746-7, stämmer med lärlingstiden i Karlstad), Fredrich, Stina Lisa, Jonas och  Andreas.

I Frykerud AI:6, 1753-57 sid 1, finns familjen minus Carl (som ju antas vara i Karlstad). Där finns också födelseår, Gustaf är född 13 januari 1698. Sonen Gustaf 1721 vilket stämmer med slaktaren i Bromanderska utredningen nedan. I AI:7 1759-, är de inte kvar på Harsäter.

Jag ser att du har en del av detta, men är det inte troligt att sonen Carl är Carl Gustaf Torsell? Han kallas ju mest bara Carl i böckerna. De data som finns stämmer ju bra. Det gäller ju att hitta Carls födelsenotis.

I Bromanderska samlingarna, släktutredningar, finns en mängd Torsell. Bl a en Johan Gustaf, slaktare i Karlstad. Dessa finns också på AD-online.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Hur kommer jag in på AD-online? Måste man ha ett lösenord? Johan Gustaf är en trolig broder till min Carl. Jag är mycket tacksam för din hjälp och ditt engagemang. Jag har ännu inte fått svar från krigsarkivet eller Hans Högman. Jag vill väldigt gärna komma in och läsa på AD-online.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Det här har jag kommit fram till angående min Carl Torsell född 1730:

AI:2, Karlstad stad, 1736-49, s.2, genline:498.69.65200:
Carl Torsell 1730, lärling.

AI:3, Karlstad stad, 1749-53, s.117, genline:498.70.85700:

AI:3, Karlstad stad, 1749-53, s.27, genline:498.70.76600:

AI:4, Karlstad stad, 1753-55, s.4, genline:498.71.96300:
Carl Torsell, lärling född 1730

AI:5, Karlstad stad, 1755-59, genline:498.50.11100:
Carl Torsell

AI:5, Karlstad stad, 1755-59, s.235, genline:498.50.11600:
Carl Torsell, guldsmed

Guldsmed, gesäll Carl Torssell född 1730. Utflyttar till Stockholm 20/7 1760 från Karlstads stadsförsamling i Värmland på s. 23, genline:498.77.47800.Jag har svårt att tyda vad det står på andra raden om honom.

Carl Torsell flyttade troligtvis senare till Ekeberg, Gillberga och gifte sig med Lena Maria Arén 1766 24/8 (C:3, s.133, genline:483.27.95800). Carl dog 1812 6/3 av slag 82 år gammal i Gillberga, men hade där namnet Carl Gustaf. (C:4, s.229, genline:483.50.17900 - det står Guld- och silverarbetare):

Ekeberg, Gillberga:

Här återfinns han på Ekeberg, Gillberga om det är samma person:

1782-91, AI:3+4, s.129, genline:483.562.8200
1791-96, AI:5, s.108, genline:483.58.56400
1796-01, AI:6, s.122, genline:483.59.81700
1801-04, AI:7, s.119, genline:483.7.13400
1805-10, AI:8, s.134, genline:483.8.39800
1811-15, AI:9, s.21, genline:483.9.56400. Smeden Carl Torssell född 1730 och död 1812.

chrissan
0

Man måste ha abonnemang. Gå in på www.arkivdigital.se och titta. En månad kostar 135 kr, de har ännu inte kreditkort så man måste betala och sedan vänta ett tag innan man får lösenord. Men för Värmland finns det mycket där, jag håller på och testar med din fråga. Generalmönsterrullorna finns också på AD-online.

I Bromanderska utredningen finns inget (vad jag kan se) bakåt men mycket framåt i släktleden. Carl kan bara ha varit i Stockholm ett kort tag och då blir det svårt att hitta honom, det finns inga flyttlängder för denna tid. Han kan ju varit på gesällvandring och då brukar många försvinna ett tag. Men de data du har stämmer väl hittills. Var fadern är född blir väl svårt att reda ut, han kan ju ha bytt namn till Torsell.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Finns information på AD-online om Carls förmodade syskon tar jag varmt emot dessa, Johan Gustaf, Bengt, Fredrich, Stina Lisa, Jonas och  Andreas. Det jag hoppas på angående Gustaf Torsell är att det ska finnas några uppgifter om honom i krigsarkivet eller i någon bok.

Tack på förhand!

chrissan
0

Här är Gustaf Torsell i Generalmönsterrullan 1744 för Närke-Värmlands regemente, han är furir (förare) inte fänrik. Han tillhör Nääs kompani och finns på sid 246 (AD-online). Jag tycker det verkar som han kon från Örebro kompani 1741.

Anita69
0

Chrissan!

Tack! Kan du finna flera uppgifter om honom på Örebro kompani? Var han bodde? Allt av intresse.

Anita69
0

Chrissan!

Jag behöver hjälp att tyda texten som du lagt in. Jag har svårt att läsa den.

chrissan
0

Det är problemen, jag är inte så van att läsa denna text. Kanske fler kan hjälpa. Nu gäller det att gå bakåt i de rullor som finns, han var väl antagligen korpral innan.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Har du tid/lust/ork att titta bakåt i rullarna?

chrissan
0

Är upptagen ikväll men kanske kan i morgon

perth
0

I Generalmönsterrullan står som vanligt bara de rent militära uppgifterna I det kopierade stycketfrån Nääs kompani  står om Torsell:

"Fourir / Förare Gustaf Torsell tilträdt Förare indelningen den 21 maii 1740…" Därefter uppgifter om han efterträdare på furirbeställningen.

Högre upp på samma sida står om samme Torsell:

"Förare / … den 21 maii 1740 i stället samma dato Föraren wid Fourier indelningen och detta compagniet Gustaf Torsell som den 18 apr: 1741 avancerat ill Sergeant wid Carlstads compagnie ."

Detta är alltså ett par steg i Gustsf Torsells sannolikt ganska långa militäta karriär och säger inget direkt om hans bostads- eller familjeförhållanden. En möjlighet att komma åt dessa är att se efter i Grills bok om indelningsverket vilka boställen som fanns för förare och sergeanter i de aktuella kompanierna. På något eller några av dessa bör han finnas.

perth
0

Han finns på samma furirbeställningi alla rullor från 1732. I den rullan nämns vid hans namn"Byy Socken, Smörgrava." Det betyder troligen att detta boställe var en del av hans lön, inte nödvändigtvis att han verkligen bodde där.

Anita69
0

Tack Perth!

Var får man tag på denna bok? Finns den att köpa?

perth
0

Jag brukar gå till biblioteket, men den finns t. ex.på Bolkbörsen Den heter så här:

Grill C.
Statistiskt sammandrag af Svenska indelningsverket I-IV
Facsimileutgåva med register 1978. 60, 247, 12; 268, 99, 56 sidor. Paperback. Två volymer. Originalupplagorna utkom 1855-1858.

Anita69
0

Hej!

Finns det någon som har tillgång till boken ovanför, som kan titta efter om det finns uppgifter på Gustaf Torsells familj i den?

chrissan
0

Tack för dina överlägsna kunskaper om militärer, Perth! Jag letade för att öka min kunskap. Har inte min Grill-CD just nu, men går det lika bra med den?

perth
0

I boken står inget om personer. Den innehåller uppgifter om vilka boställen i vilka socknar som hörde till varje regemente och kompani. Eftersom Gustaf Torsell var furir vid Näs kompani av Närke-Värmlands regemente kan man misstänka att sonen föds i någon av de socknar som har sådana boställen. Det finns förstås inga garantier, men man skall ju någonstans börja leta.

Jag har aldrig sett CDn, men antar att den innehåller samma uppgifter som boken. En reservation om Grill: Den avspeglar förhållandet vid mitten av 1800-talet och vissa förhållanden kan ha ändrats..Det allra mesta var dock oförändrat sedan 1686.

chrissan
0

Jag läste just på Hans Högmans sida att när det gäller Närke-Värmlands regemente som delades till två i början på 1800-talet kan det vara vissa saker som inte stämmer i Grill.

AndersB
0

Enligt Grill (facsimilutgåvan) så är furirbostället inom indelningsverket för Näs kompani i Värmlands (fd Närke-Värmlands) regemente beläget i Smörgrafven.

Smörgrafven är ett indraget militieboställe i By socken, Värmland, enligt Rosenbergs "Handlexikon öfver Sverige".

Så börja leta där, Anita!

Anita69
0

Hej Anders!

Tack för ditt svar. Ska titta efter där och seom man kan hitta någonting.

Anita69
0

Hej!

Här fiinns familjen i Harsätter, Frykerud:

Fänrik/Förare Gustaf Torsell och Sara Brita/Beata Gråberg. De gifte sig 1723 3/2 i Borgvik (genline:468.20.30700, C:1, s.181)

De har bott i Frykerud:
A:4, 1741-46, Harsätter, s.21, genline:480.16.14900
A:5, 1746-53, Harsätter, s.29, genline:480.17.23800
A:6, 1753-59, Harsätter, s.1, genline:480.18.33600
En dotter till Gustaf Torsell och Sara Beata Gråberg, Stina Lisa föddes i Smörgraven, By 1732.09.29 (genline:473.2.3800).

Gustaf Torsell och Sara Beata (Britta) Gråberg bor i Skattkärr, Östra Fågelvik mellan 1770-73, AI:6, s.461, genline:551.14.68200. Jag vet inte vart de tar vägen sedan, bara att de blivit strukna i husförhöret.

Jag har letat en extra gång i Smörgraven, By, men det finns inga husförhör före 1751. Är det någon som vet om man kan titta någon annanstans?

perth
0

Förare Torsell finns i mantalslängden för Smörgrava, By socken 1730 och 1732.

Anita69
0

Tack Perth!

Jag skulle gärna vilja veta var familjen befann sig från 1723, då Gustaf och Sara Beata gifte sig i Borgvik, Värmland och framåt till Smörgraven, By runt ca 1730. Jag skulle också gärna vilja veta vart familjen tog vägen efter 1753-59 då de bodde i Harsätter, Frykerud s.1, genline:480.18.33600. Det är ett glapp där emellan.

chrissan
0

Kan han inte ha varit på kommendering någonstans, det står i rullan att många dött i Finland t ex. Man hade ju familjen med sig ibland på kommenderingarna på den tiden.

perth
0

Ett par små tillägg:

- Vigselnotisen för Föraren (inte Fänriken) Gustaf Torsell och Jungfru Brita Gråberg från Åsterud finns i Borgvik C:3 sid. 179 (stämpelpaginering).

Personer med namnet Gråberg finns vid Åsterud, åtminstone fram till 1750. (AI:2 sid. 60)

- Föraren Torsell förekommer första gången i mantal vid Smörgrava, By socken år 1729.

svenne
0

Sara Brita Gråberg var född i Borgvik, släkten Gråberg fanns i Åsterud, Borgvik. Modern var född von Gegerfeldt,

von Gegerfelt, Margareta Katarina . Född 1674. Död 17/6 1733 i Åsterud, Borgvik (S).

Gift med Gråberg, Johan . Död 1724 i Åsterud, Borgvik (S). Kapten vid Värmlands Regemente.

Barn:

Gråberg, Jonas Magnus . Konduktör vid fortifikationen.

Gråberg, Patrik Georg . Född 1700. Död 20/1 1765 i Åsterud, Borgvik (S). Dödsorsak: Stenpassion. Fältväbel. Familjen bor i Åsterud, Borgvik (S).

Gråberg, Karl Reinhold. Löjtnant vid fortifikationen.

Gråberg, Johan . Urmakare i Halland.

Gråberg, Sara Beata . (XXXXXXX)

Gråberg, Anna Maria .

Gråberg, Ulrika .

Gråberg, Stina Lisa . Död 1783.

chrissan
0

1725 finns han i generalmönsterrullan Närke och Värmlands reg, (Nääs kompani) 179 bild 228 i AD-online. Han står antecknad som boställe Smörgraven samt någonstans i Bro socken. Kan de ha bott i Bro då?

Bifogar del av sidan. Svågern Gråberg var förare i ett annat kompani. Ingen födelsebok för Bro 1722-1734

chrissan
0

Även i 1721 års rulla (177, bild 223 AD-online) finns Gustaf Torsell som förare (med furirs lön). Tyvärr inga anteckningar som det finns andra som har. Han är 22 år gammal i alla fall, när mönstringen sker 28 sept 1721 i Älvkarleby.

chrissan
0

1718 blev han tydligen 2:e förare, efterträdaren på hans gamla post står nedanför. Generalmönsterrulla 175, bild 558, september 1719.

Anita69
0

Hej Chrissan, Svenne och Perth!

Tusen Tack för er hjälp och ert engagemang. Det vore otroligt om man till slut lyckades få fram var Carl Gustaf Torsell vore född. Jag ska försöka titta i Bro hfl i eftermiddag om ingen annan hinner före. Jag jobbar hela dagen. Tacksam för allt som kommer fram om denna familj.

chrissan
0

Det finns i Näs härads bouppteckningsregister ett stort antal Torsells, den tidigaste dör 1779, det borde vara Carls son Bengt som är arrendator på Säffle säteri i By. Han är gift med Christina Hamnqvist. Som förmyndare för barnen står arrendatorn Jonas Torsell, som också borde vara Carls son.

Carl kan ju vara född i någon av socknarna i Näs härad eller också på kommendering någonstans - man skrevs in där man verkligen föddes på den tiden.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Tack för ditt svar. Har du möjlighet att skicka mig kopior på bouppteckningar efter Torsells i By?

Du kanske i så fall kan sända dem direkt till min mejl.

chrissan
0

Det är väldigt många! Det som är intressant är ingressen, dvs vilka arvingar som finns. Ska se om jag kan skicka den jag nämnde - jag jobbar ikväll och imorgon.

Anita69
0

Hej Chrissan!

Det vore mycket intressant. Jag är mycket intresserad av barnens bouppteckningar: Johan Gustaf, Bengt, Fredrich, Stina Lisa, Stina, Jonas och  Andreas.

Det finns en Kristina Elisabeth ( som är Stina Lisa)  Torsell född 17320929 i Smörgraven och död 18080125 i Öckna, Östra Fågelvik. Gift med Karl Marker född 1714 och död 17730716 i Öckna, Ö.Fågelvik.

Det finns också ett barn: Stina Torsell född 1739 i Huggenäs eller Smörgraven, By och död 18130103 i Ulfsbol, Kila. Gift 1:a med: Jonas Andersson född 1721 och död 17730323. Gift 2:a med: Erik Nilsson född 17330924 i Uppliden, Kila och död 18080225 i Flatebyn, Kila.

Kan du se om det finns några bouppteckningar efter von Gegerfelt, Margareta Katarina,  Född 1674. Död 17/6 1733 i Åsterud, Borgvik (S) och hennes make Gråberg, Johan . Död 1724 i Åsterud, Borgvik (S). Kapten vid Värmlands Regemente.

Finns bouppteckning efter Gustaf Torsell och Sara Beata Gråberg någonstans? De fanna i Skattkärr, Östra Fågelvik mellan 1770-73, AI:6, s.461, genline:551.14.68200. Vet ej sedan vart de tog vägen.

Anita69
0

Det finns en Johan Torsell född 1729 i Ramstad, Södra Ny på s.50, 1775-81, genline:532.21.48400. Vet ej om han hör till denna familj. Kan någon titta om det finns några spår efter familjen i Södra Ny?

Anita69
0

Hej Chrissan!

Tror du att du lyckas finna några uppgifter via bouppteckningar?

svenne
0

#50. Har kollat på bouppteckningar i Grums häradsätt, men det ser inte ut som varken Johan Gråbergs eller hustrun Margareta von Gegerfeldts bouppteckningar finns.  Före år 1734 finns det bara bouppteckningar sporadiskt, inte systematiskt, tyvärr.

Anita69
0

Hej Svenne!

Tusen Tack för ditt svar. Har du möjlighet att se efter Torsells bouppteckningar ovanför som jag nu flyttat ner hit:

Johan Gustaf, Bengt, Fredrich, Stina Lisa, Stina, Jonas och  Andreas.

Det finns en Kristina Elisabeth ( som är Stina Lisa)  Torsell född 17320929 i Smörgraven och död 18080125 i Öckna, Östra Fågelvik. Gift med Karl Marker född 1714 och död 17730716 i Öckna, Ö.Fågelvik.

Det finns också ett barn: Stina Torsell född 1739 i Huggenäs eller Smörgraven, By och död 18130103 i Ulfsbol, Kila. Gift 1:a med: Jonas Andersson född 1721 och död 17730323. Gift 2:a med: Erik Nilsson född 17330924 i Uppliden, Kila och död 18080225 i Flatebyn, Kila.

Finns bouppteckning efter Gustaf Torsell och Sara Beata Gråberg någonstans? De fanna i Skattkärr, Östra Fågelvik mellan 1770-73, AI:6, s.461, genline:551.14.68200. Vet ej sedan vart de tog vägen.

svenne
0

Om Du namnger dom systematiskt och talar om var och när de avled ska jag se vad jag kan göra.

Anita69
0

Hej Svenne!

Om du tittar efter Gustaf Torsell och Sara Beata Gråberg är jag mer än nöjd. Jag vet inte var de dog bara att de fanns i Skattkärr, Östra Fågelvik mellan 1770-73, AI:6, s.461, genline:551.14.68200. De ströks därefter ur husförhöret, kanske att båda dog eller om de flyttade någon annanstans.Gustaf föddes 1698 och Sara Beata 1703.

Det vore fantastiskt kul om du kunde finna bouppteckningar efter dessa personer eller åtminstone finna var de dog.

svenne
0

Afskedade fendricken herr Gustaf Torsell på Skattkiärrs udden avled den 8 augusti 1773, ska se om jag hittar Sara Gråberg i dödboken också….

Anita69
0

Hej Svenne!

Tack så hemskt mycket!! Har du någon sida på genline som jag finner detta? Kan du finna bouppteckning efter honom?

svenne
0

Sara Beata Gråberg hittar jag inte alls i Östra Fågelviks dödbok trots att jag från Gustaf Torsells dödsdag år 1773 gått fem år framåt och fem år bakåt.

I personregistret till Väse häradsrätts bouppteckningar (som Östra Fågelvik hörde till då) finns ingen av dem med.
Ibland är det stopp tyvärr,so ist das leben.

Jag har kikat i Arkiv digital men motsvarande i Genline är GID 551.34.35600 (dödboken 1773.)

Ska fundera om vi kan klura ut något som kan ge oss någonting mera ang. detta.

Anita69
0

Tack för ditt svar!

Då måste Sara Beata ha flyttat någon annanstans, men vart? Det var tråkigt att det inte fanns någon bouppteckning efter Gustaf. Det skulle vara bra för att få fram alla barn till dem.

Hoppas du kommer på något!

svenne
0

Anita!

Att leta efter flyttade personer 1700-talets husförhörslängder kan få den mest enträgne släktorskare att tappa sugen, då personerna oftast bara är strukna ur HL utan någon hänvisning om vart de tog vägen.

I fallet "familjen Torsell" ser jag dock ett ljus i mörkret. Jag kom att tänka på att på Värmlandsarkiv, där Värmlandsarkivalierna finns i original, finns även ett gemensamt släktnamnsregister i bokform för värmlandssocknarnas HL t.o m år 1801. Inga patronymikon finns med, endast släktnamn. Ett digert arbete som jag tror gjordes som något slags beredskapsarbete för många år sedan medan arkivalierna fortfarande fanns kvar på LA i Göteborg. Upplägget är ungefär detsamma som bouppteckningsregistren som finns inscannade hos Arkiv Digital.

Man kan då med hjälp av detta förhoppningsvis hitta samma person i flera HL i olika socknar, och med lite tur och famför allt uthållighet  pussla ihop hänvisningarna så man får en helhetsbild av var personen har bott under olika tider, jag har själv utnyttjat det där någon gång för en del år sedan.

Jag kan kopiera sidorna som innehåller Torsell (med stavningsvarianter) samt Gråberg när jag besöker Värmlandsarkiv nästa gång, jag vet dock inte när det blir, men om Du ger Dej till tåls ett tag ska vi nog kunna räta ut en del frågetecken ang. "Torsells".

Anita69
0

Hej Svenne!

Det vore mycket snällt av dig att titta efter familjerna Torsell och Gråberg nästa gång du kommer till Värmlandsarkivet.

Tusen Tack!

svenne
0

Har hittat Johan Gråbergs fader: (#42)
Hans namn var Eskilius Birgeri Gråberg, kapellan i Grums, komminister i Nor, död 1672. Kanske mer information finns i Karlstads stifts herdaminne, skall kolla vid tillfälle.

Anita69
0

Hej Svenne!

Jag har bland mina papper skrivit upp ett namn Greta Rosenbjelke, som förmodligen kan vara Eskilius Birgeri Gråbergs fru. Vet inte när jag fick denna information och av vem. I Karlstads stifts herdaminne står hustruns namn som okänt.

svenne
0

Jag har en antavla för Margareta von Gegerfeldt (1674-1733) om Du är intresserad.

En kusin till min pappa har forskat på Gråbergsläkten. Min farfar och hans mor var syskon och Gråbergarna är anor till honom på farssidan.

Anita69
0

Hej Svenne!

Ja det är jag mycket intresserad av. Går det att skicka till mig via mejl?

svenne
0

Visst, ge mej din mailadress via ett internmeddelande så kommer den i Word-format. Eftersom det är mycket lågadel så har man kommit en bra bit in i 1400-talet.

Skulle det inte funka med Word-dokumentet så hojta till så gör jag om den till en PDF.

Anita69
0

Hej!

Jag vill meddela dig att jag idag fått brev från Värmlandsarkivet  angående Sara Brita Gråberg. Hon avled 17/8 1774 i Ekeberg, Gillberga . Det finns ingen bouppteckning efter henne, men det som är roligt är att på Ekeberg, Gillberga bodde min Carl Gustaf Torsell med familj. Tyvärr så var det en lucka i hfl under detta året, så de kunde inte se hos vem hon bodde, men jag tror att hon bodde hos sin son, Carl Gustaf Torsell och sonhustru, Lena Maria Arén.

Då är detta fallet löst, anser jag, att de var föräldrar till vår Carl Gustaf Torsell. Men Svenne, jag vill naturligtvis att du ska titta på Värmlandsarkivet när du kommer dit för att försöka få fram information om alla barnen och var de bodde från ca 1720 och fram till deras död. Är mycket intresserad om det går att få fram var Gustaf Torsell var född. Allt av intresse om denna familj!

Källor:
Östra Fågelvik hfl. AI:6, s.65, C:1, s.196
Gillberga C:3, s.230
Bouppteckningsregister för Väse och Gillbergas häradsrätter

Anita69
0

Hej!

När det gäller familjen Johan Gråberg och Margareta von Gegerfelt, så undrar jag fortfarande om Sara brita är deras dotter (gift med Gustaf Torsell).

Jag lägger nu in nedanstående inlägg (samma som också lagt in på Rötter, ifall det inte är samma personer som är in på båda forumen):

Är det någon som känner till om Jonas Eskil Gråberg hade familj och några barn. Han var student i Uppsala 1667 16/2 och mönsterskrivare vid Närkes och Värmlands regemente. Hans fader var Eskillius Birgeri Gråberg och moderns namn var okänt.

(Källa: Karlstads stifts herdaminne del 4 s.260)

Jag funderar på om det kan vara han som är Sara Britas fader.

Har någon tillgång till generalmönsterrullarna för Närke och Värmlands regemente? Han kanske kan finnas med där.

Tar tacksamt emot alla uppgifter om denna person.

chrissan
0

I 1684 års generalmönsterrulla står Johan Gråberg upptagen som fourier i Kapten Samuel von Gregerfeldts kompani (Svar ID A0028144_00038)

Det står antecknat boställe, samt G?? härad, Noor 1/3 och Nääs 2/3. Kan någon annnan se?

svenne
0

Skall vara Grums härad.

chrissan
0

Aha, ser du ved det står efter ortsnamnen? Jag har ingen lokalkännedom

svenne
0

Nej, jag har inte tittat, det var lokalkännedomen…

Anita69
0

Hej Chrissan och Svenne!

Tack för att ni tagit er tid med sökandet efter Jonas Gråberg. Jag undrar om någon känner till om det kan finnas någon bouppteckning efter Eskillus Birgeri Gråberg som dog 1672? Man kanske på så sätt kan få fram om Jonas levde då och om han hade familj och vem som var Eskillus Birgeris maka.

Anita69
0

Hej!

Jag har nu fått hjälp på Rötter i letandet efter Jonas Gråberg och den nya informationen är:

5/6 1682 gifter Jonas Gråberg med ingenjör Gabriel Thorings dotter jungfru Brita Stina Thoring (även kallad Christina) (Eker C:1 14200, Örebro län) Jonas Gråberg dör 1709 och var skriven i Örebro. Hoppas någon av er här på forumet har tillgång till bouppteckningar i Örebro för år 1709, då Jonas Gråberg avled. Jag vill gärna veta om Jonas hade några barn. Jag vill också gärna veta vart hustrun Brita Stina tog vägen efter Jonas död.

Tar Tacksamt emot alla uppgifter om denna familj.

MVH:

Anita Karlsson.