Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 1216 ggr
Cavinka
0

Olof Olsson, Stockholm

Tacksam för lite hjälp med denna personen. Olof Severin Olsson f. 1873-07-22. Jag har hittat honom på SSA och då är skriven på Skeppsbron 12 14, Stockholm. Bilden som finns där går till Hotell Reisen och han står som hotelldirektör. Ägde han hotellet? Han verkar vara gift med Sigrid Gunhild f. 1880-07-14. Han skall ha en dotter Greta Gunhild Lovisa f. 1908 men jag kan inte se henne. Greta blev senare i livet framgångsrik rallyförare under namn Greta Molander. Hade paret fler barn?

Jag ser att han flyttar ut till Ösmo 1919. Vad händer senare? Var och när dör Olof och hans hustru?

Cheyenne
0

Cavinka

Enligt Rotemansarkivet utflyttar Olof Severin Olsson med hustru och dotter (dottern född i Ystad, Malmöhus län, okänt år pga PUL) till Ösmo den 6/3 1919. Jag kan dock inte finna dem inflyttade till Ösmo. Det finns dock en notering i Rotemansarkivet som lyder;

Övrig anteckning i kolumn 34 (Särskilda anteckningar)
1920-01 Kung Oskars Hot.Oskarshamn

Den 26/1 1920 finner jag Hotelldirektören Olof Severin Olsson inflyttad till Oskarshamns fs, Kalmar län. Där anges utflyttningsorten till Ösmo så de måste nog ha bott där ett kort tag trots allt. Inflyttningslängden anger inte hela familjen, enbart att familjen består av en person av manskön samt två personer av kvinnokön.

Cavinka
0

Tack Cheyenne. Då finns hustrun och Greta med ändå. Det kanske inte blev fler barn.