Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 5406 ggr
AndersE
0

Kjerstina i Kvidinge

Det var länge sedan jag släktforskade riktigt. Fick ett litet ryck idag.

Farfars farfars mor hette Hanna och var född i Kvidinge, L-län, Skåne.

Hennes mor hette Kjerstina Christensdotter. Född 1788 i Kvidinge. I vigselnotisen står att hon var från Körslätt (Kvidinge).

Det är stopp. Jag hittar inte henne i födelseboken. Det finns några Kjerstina i Hfl - men inte tillräckliga uppgifter för att jag ska komma vidare.

Fast det är rätt kul med lite motstånd ibland…

AndersE
0
  • Hannas födelsenotis - GID 1467.35.96800. Inte mycket hjälp. Faddrarna kommer från Sönnarslöf (Västra Sönnarslöv)…
  • Hanna är född på fattighuset - GID 1467.22.43000, men inget napp. Där finns en Christen Pålsson - Kierstinas far?
  • Kierstinas vigselnotis - GID 1467.27.27600. Kierstina Christensdotter i Tjörslätt (Körslätt) som ligger i Kvidínge.
  • Körslätt börjar i Hfl 1803-12 på GID 1467.22.43500. Ingen Kierstina född 1788…
  • Hfl 1803-12 GID 1467.22.54500. Maken Olas föräldrahem finns där, och där finns en piga Kierstina - men hennes far hette inte Christen…
  • Hfl 1813-18 GID 1467.23.60600. Kierstina med make och tre barn. Det står att hon är född 1788 i Kvidinge. Men jag hittar henne inte i Kvidinge födelsebok 1788.
  • Letat i V Sönnarslöf 1788 - inget napp.

Har ni några tips om hur jag kommer vidare?

AndersE
0

Ola och Kjerstina bodde i Wångaledshuset, Kvidinge i Hfl 1813-18, men är inte kvar där i nästa Hfl. Så jag kan inte följa dem  framåt heller…

mosterMimmi
0

Det är svårt när det inte står var de har avflyttat och varifrån de kommer. Ditt hopp är nog att du har uppgifter som någon annan släktforskare saknar och att de sitter med andra delen av pusslet.

Men jag tror inte att kombinationen  Kjerstina  och  Christen är så vanlig. Men kan prästen ha stavat namnen annorlunda. Jag kan inte söka på microkort utan jag har hittat många av mina förlevande på www.ddss.nu. Men där fanns ingen kjerstina född 1788 av Christen. Är du verkligen säker på just det årtalet. Ibland uppges ju bara åldern och då kan det ju vara + - 2 år som det slår på. Hon kanske inte är född i Kvidinge utan kommit dit som tonåring som piga? Har du kunnat hitta hennes barn i Hfl? Kan hembygdsföreningen berätta om till vilka socknar de flesta flyttade?

Det är så spännande att försöka hitta dem som man inte kan hitta direkt.Man vill ju lösa gåtan.

AndersE
0

Hon anges född 1788 i Hfl. Jag har sökt i födelseboken även 1787 och 1789.

Jo, jag har exempel där det står helt andra namn i födelsenotis än det de senare använt.

Min förhoppning är nog att hitta familjen lite länge fram så att jag kanske hittar ett exakt födelsedatum.

mosterMimmi
0

hittade en Kjerstina i Allerum på www.ddss.nu

Datum

Barnets namn

Faderns namn

Faderns ort

Moderns namn

Moderns ort

Socken

1787-01-15

Kierstina

Christen Bengtsson

Kromhuset

Kierstina Andersdotter

Allerum

kan det vara din kjerstina ??

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är familjen i Hfl 1813-18 (GID 1467.23.60600)

Ola var soldat, men dök aldrig upp till mötet 26/9 1812.

Kan bokstäverna R.S före namnet ha med detta att göra?

Här är Ola Quid Andersson.

mosterMimmi
0

Qvid…står inte det för Qvidinge? Mina förlevande kom från Qviinge(Kviinge) och då har det stått i böckerna som Qviinge. Kan det vara samma sak med Kvidinge? Jag hittar inga av dessa barn i ddss. är inte Kvidinge utlagt där?

mosterMimmi
0

Jag är full av beundran för de som kan läsa orginalkyrkoböckerna. För mig var det rena kinesiskan så av kyrboken kunde jag inte tolka fram någonting.

AndersE
0

#5 Allerum känns lite långt bort - men man vet aldrig. 

#7 Jo, han fick säkert soldatnamnet Quid för att han kom från Quidinge…

InaN
0

# 6 kan inte bokstäverna ha nåt att göra med att han var Rote Soldat

AndersE
0

#10 Absolut!

Nu har jag hittat att Hanna kom till Starby från Kvidinge 1829. Så jag behöver fylla luckan mellan 1818 och 1829. Förmodligen finns Hannas föräldrar i Kvidinge någonstans…

mosterMimmi
0

Kan detta vara Kjerstina?

Döda i Visseltofta församling

1847 - 1894

Datum

Datum avser

1868-09-09

död

Den avlidne

Namn

Kön

Kerstin Kristensdotter

kvinna

Titel

Civilstånd

undantagsenka

änka

Äktenskaplig börd

Heslycke

ej angivet

Dödsorsak

Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)

ålderdomssvaghet

År:  83

Månad:  1

Dag:  9

Födelsedatum: 

Attest

AndersE
0

#12 Nej, åldern stämmer inte. Den Kristina verkar vara född 1885.

Jag har ögnat igenom Kvidinge Hfl 1823-29 utan att hitta varken Hanna eller hennes föräldrar.

Det är stor skillnad mellan Starby och Kvidinge Hfl. Starbys är prydliga och med många uppgifter. Kvidinges lite "slarviga", ofta med bara förnamn, ibland utan födelseår alls, sällan med annat än bara året.

Mna anar att det är många av socknens boende som inte finns med…?

mosterMimmi
0

Så tråkigt, då är din ana i det glömda och gömda arkivet. Det är tråkigt när prästen är slarvig och inte för in uppgifterna. Jag tycker att det är svårt att läsa i kyrkoböckerna. Jag har bara suttit i en dag på en pastorsexpedition och skrivit av. Men den prästen skrev väldigt vackert och inga bläckplumpar i hela boken (1895-1919). men vad drygt det var att läsa varenda rad i hela boken för att jag behövde en uppgift som jag inte fick tag på! Men jag fick tag på annat som blev lite bonus.

Kan man få reda på från något annat arkiv? Finns det andra arkiv i omlopp på den tiden? Barnmorskedagböcker? Skolarkiv?(med tanke på barnen) Du förstår att jag är ny på detta och jag är så tacksam att Göingebygdens böcker  ligger ute på  www.ddss.nu. För det har underlättat för mig.

AndersE
0

#14 Det är nog bara hårt arbete som duger… ;-) Att leta igenom en hel Hfl sida för sida tar lång tid - och jag är ofta osäker på om jag verkligen inte missat något.

Det är precis som du skriver stor skillnad på olika böcker. Oftast är nyare böcker mycket mer lättlästa och innehållsrika än äldre - men det finns undantag!

Oftast handlar det om att hitta nya sökvägar. Man kanske kan följa något av barnen framåt eller bakåt, eller mannnens syskon, eller…

Just nu söker jag igenom Kvidinge dödbok. Har hittat ett tidigare okänt barn till Kierstina, men det gav ändå inte så mycket mer. Jag vet i alla fall att de bodde på Wångaledshuset till åtminstone 1815 - men tydligen inte efter 1818…

mosterMimmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har denna dag varit i Hässleholms hembygdspark och hört arkeolog Anders Ödman berätta om medeltida saker i Hässleholmstrakten. Föredraget var i Sörby gamla prästgård och vi kikade runt där. I en skrubb hittade jag en dörr från Kvidinge gamla kyrka från 1500-talet. Jag tog ett foto, för jag tänkte på dig. Inte för det hjälper dig men som en liten uppmuntran på vägen. Varför dörren finns i en skrubb i Hässleholm vet jag inte, men märkligt är det!

AndersE
0

Vilka tillfälligheter! Kul - dörren var fin, och man undrar ju hur den hamnat där…

mosterMimmi
0

Ja, jag kan bli lite ledsen på det, att saker försvinner och förvaras långt ifrån den urspungliga platsen. Just Sörby gamla prästgård är ett typexempel på detta. när de flyttade huset 1948 hittade de en stor silverskatt. Den var då Sveriges största. Den förvaras i Stockholm. Detta berättade en gammal farbror för mig, för att han hade varit med då. Nu är det ingen som vet något om denna skatt i Hembygdsföreningen, i det som är skrivet om huset nämns det inte alls. Skatten har gått ifrån bygden både i sak och i tanke.

AndersE
0

#18 Jo, mycket har hamnat i Sockholm…

AndersE
0

Jag tror att jag hittat Kjerstinas dödsnotis - Kvidinge 1832-05-19 (GID 1467.28.46500).

Jag har hittat hennes makes dödsnotis - Kvidinge 1837 (GID GID 1467.28.47800). Och han är då änkling så Kjerstina dog nog 1832.

I Kjerstinas dödsnotis står att hon dog 42 år gammal. I så fall bör hon ha varit född 1790 - inte 1788 som det stod i Hfl.

Men tyvärr hittar jag henne inte i födelseboken 1790 heller. Inte ens i annexförsamlingen V Sönnarslöv…

Vem har sagt att släktforskning ska vara lätt… ;-)

mosterMimmi
0

eller i Hässleholm…… Märkligt med Kvidinge gamla kyrkodörr!

AndersE
0

Hittar hennes man i Hfl 1829-37 (Goentorp GID 1467.18.27600). Ensam och inga anteckningar om födelsedatum eller plats. Inga uppgifter om var han bodde innan eller om han dött eller flyttat. Han är bara struken… Han dog på fattighuset.

AndersE
0

Kuriosa: När jag går igenom Kvidinge Hfl sida för sida så stötte jag precis på Jöns Pedrillo, åbo och husar, f 1799. (GID 1467.18.22400)

Pedrillo är musikern Peps Perssons mormors farfar!

(Pedrillo gifte sig med min farfars mormors faster.)

mosterMimmi
0

Oh, är du släkt med Peps. Han är cool, mina tonåriga barn gillar honom. Han bor ju här i Göingebygden! Han har ju varit i gång länge. Men du är ju, tack och lov, inte lik honom utseendesmässigt. Men han är bra och gör sin musik väldigt bra. Är du också så musikalisk?

AndersE
0

Jo, jag gillar också Peps. En fantastisk artist.

Vår gemensamma ana ligger ju lååångt tillbaka - och nej så särdeles musikalisk är jag inte.

(I mitt fotoalbum finns en bild på Anders Andersson. Han var bror till Bengta som gifte sig med Pedrillo.)

mosterMimmi
0

Jag trodde att han var född i Tjörnarp, senast idag på eftermiddagen var det en som sa att det var så….enligt denna länk står det också Tjörnarp, men han växte kanske bara upp där? http://www.progg.se/band.asp?ID=148

Pedrillo är ett ovanligt efternamn, vet du varifrån det kommer? Jag tycker att man får en känsla av ett cirkusnamn: "Här kommer den stora och mäktiga Pedrillo". Eller en halstablett? Kul namn i alla fall!

AndersE
0

#26 Peps bodde i Tjörnarp 1970 med sina föräldrar. Hur länge han bott där vet jag inte, men han är född i Helsingborg.

Varifrån Pedrillo kommer vet jag inte. Tittar man på soldatregistret så finns det många soldater med det namnet. (Sök på Pedrillo som soldatnamn, inte släktnamn.) Söker man på Disbyt får man 36 träffar - även om flera är dubbletter.

Visst är det ett kul namn!

AndersB
0

Anders, ger inte faddrarna till barnen några ledtrådar? Det är ju vad man får leta efter när man inte får allt serverat på ett fat i husförhörslängden! Alltså, faddrar var ofta nära släktingar, och ofta syskon till föräldrarna. Om du kan hitta ett troligt syskon kanske du har större tur och dess födelsedata stämmer, och simsalabim så har du hittat föräldrarna även till din Kjerstina.

Pedrillo är en typ av knektnamn som var rätt vanligt i början av 1800-talet. Fantasin flödade hos befälen, och de delade ut namn gärna från utlandet.

AndersE
0

#28 Tack Anders. Jag får ta en runda med faddrarna!

AndersE
0

Jag tycker inte jag får någon hjälp av faddrarna. Det verkar också saknas data i såväl födelse- som dödsböcker.

Som det verkar får Kjerstina och hennes man Ola fyra barn där bara min ana, den äldsta dottern Hanna, överlever. Troligen dör Kjerstina ca 1816, när Hanna är 7 år gammal. Det som jag först trodde var Kjerstinas dödsnotis verkar vara en annan kvinna med samma namn. Jag hittar ingen dödsnotis för "min" Kjerstina.

Hanna får växa upp hos sin farmor och farfar. När Hanna är 9 dör farmodern, men hon bor kvar hos farfar som är "svag och sjuklig" och "bräcklig". När Hanna är 20 flyttar hon till Starby och gifter sig.

I Starby föder hon 12 barn mellan 1831 och 1853, varav fem når vuxen ålder. Hanna blir 74 år och får 21 barnbarn.

Min ursprungsfråga om Hannas morföräldrar har jag inte hittat svaret på ännu…

AndersB
0

Nej, ibland hjälper ju inte det heller. Jag tittade på ett av barnen Hanna, och möjligen är det en ledtråd att faddrarna kommer från en annan socken. Checkade V Sönnerslöv födda, som väl du också gjort, men ingen passande Kjerstina Christensdotter där heller. Annars vore det möjligt, eftersom Kvidinge och V Sönnarslöv var annex och hade samma präst, så han blandade nog ihop födelseorten osv mellan dessa titt som tätt.

Allmänt sett så är faddrarna intressantare ju längre bort de bor. Då sållar man bort eventuella grannar och vänner som bara är med pga det, och hittar personer som verkligen rest till dopet för att vara med. Mer troligt släktingar då.

AndersE
0

#31 Tack Anders! Jo, jag har varit inne på Sönnarslöfs-spåret…

Eftersom anteckningarna i Hfl är så knäpphändiga kan man nästan rycka i vilken tråd som helst. Jag har sökt efter henne innan hon fick Hanna, men det finns många Kjerstina utan efternamn och utan födelseår.

Jag har också tittat efter andra med en Christen som far och hittat en Anders som ju skulle kunna vara bror - men jag hittar inte heller denne Anders i födelseboken…