Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1470 ggr
CarpetDiem
0

Qvarfordt - eller...?

1864-11-06 föds det en Anna Sofia vid Finspångs Bruk / Risinge.
Modern är Anna Segerberg, piga vid Finspång.

Fadern är oangiven vid födseln. Mor och dotter hamnar på listan över folk utan fast adress samma år.
I hfl över Risinge 1866-1870 på GID#238.54.43600 heter barnet Qvarfordt.

Är detta en bekräftelse att barnet ÄR en Qvarfordt?
För inte fick man ge barnet ett familjenamn hur som helst?

Eftersom det kryllar av tänkbara fädrar med namnet Qvarfordt så skulle man behöva leta rätt på honom.
Hur? Eller är det nån där ute som har lösningen?

Anna Sofia flyttar så småningom till Stockholm och heter fortfarande Qvarfordt…
Jag hittar henne dock inte i SB 1890 eller 1900.
I Rotemansarkivet över Stockholm 1883-85 finns hon dock.

/Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Är Qvarfordt adligt? Annars var väl namnsättningen oreglerad vid den här tiden?

Även om det inte verkar troligt att man tar namnet ur det blå…

CarpetDiem
0

Nä inte adligt. Invandrad smedsläkt från Tyskland via Norge.
Men ändå så pass ovanligt (jag har hittat ca.1260 individer) - förutom ex. i Risinge vid denna tid.

Det vore ju - tycker jag - konstigt om man tog ett namn som förknippades med någon på nära håll.

Varför får inte barnet mammans namn om nu mamman (eller pappan) vill hålla barnet hemligt? Att redan efter något år ge barnet ett efternamn var väl kanske inte heller världens vanligaste vid denna tid. Eller hur?

/Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Vi har en annan diskussion här där ett oäkta barn får ett namn som inte har anknytning till släkten men som finns sedan innan.

Länk

Dock tror jag att det är sonen själv som tar namnet som vuxen.

Cheyenne
0

Jag har tyvärr inget svar på din första fråga men ett sökande efter ett erkännande kan ju iofs ge något.

Anna Sofia Q utflyttar den 24 august 1885 från Storkyrkofs till Hedvig Eleonora fs, adress Grefvgatan 14.

Cheyenne
0

Redan den 7 januari 1886 uflyttar hon från Hedvig Eleonora till Johannes fs.

Jag återfinner henne inflyttad i Johannes den 11 januari 1886, adress Oxtorgsgatan 2.

Tre andra personer med namnet Qvarfordt inflyttar den 7 januari 1886 till Johannes fs, dock en annan adress än Anna Sofia Q.

Cheyenne
0

Därefter är hon spårlöst borta. Hon finns inte som utflyttad från Johannes mellan åren 1886-1890, ej heller som avliden under denna period.

svenne
0

Hon finns som sagt inte med i SB 1890 eller 1900.
Har kollat i emigrantregistren, Emibas och Emigranten populär och där finns hon heller inte med, så flyttat till Amörka verkar hon heller inte ha gjort.

svenne
0

Modern, Anna Beata Segerberg inflyttade till Risinge från Hällestads socken i oktober 1863 och då var hon väl redan gravid, så man kanske i första hand bör söka efter herr Qvarfordt  (den trolige fadern) i Hällestads socken.
Till Hällestad flyttade hon 1861 från Tjällmo socken.

I Tjällmo födde hon 9/7 1861 en oä son, Carl Oskar som dog i Hällestad 1862. Någon fader finns inte angiven i fb för sonen heller.

(Hällestad A1:32 sid 472.)