Ser inte exakt vad det står, men nog måste det betyda blessyr - skada, t.ex skottskada?

Ja, det står det nog. Tycker sista ordet är frossa. På hur många dagar tog dom sig hem från Pomern? Detta är 1807.

Det tog nog tid! Men febern kan mycket väl vara på grund av skadan, dvs han fick sårinfektion, det var mycket vanligt och ledde ofta till döden eftersom inga antibiotka fanns

Tack, för hjälpen! Min fantasi går i gång när jag läser sådana antekningar.
Detta med restider under olika tidsepoker är intressant! En kamrats morfar berättar t.ex. att när de körde bil från Småland till Malmö på 30-talet hade de minst tre reservhjul med sig. Det var fortfarande så mycket hästsöm på vägen att man fick ideliga punkteringar. Så den bilresa som idag tar en och en halv timme tog betydligt längre tid då - fast färdsättet är detsamma.
Hur lång tid tog tågresor i olika tider? Jag vet t.ex. att järnvägen Engelholm - Klippan tillät en mximal hastighet om 50 kmh.
Och innan järnvägen? Hur lång tid tog en riksdagsmans resa från Skåne till Stockholm med häst och vagn? Bytte man hästar? Hade man egen häst och vagn eller anlitade man gästgivaregårdens skjutsar?
Och dessa marscher som svenska arméer gjort. Min sambos mormors farmors far marscherade med blivande Karl XIV till Leipzig och slaget där. Sedan marscherade man upp till Norge för att ordna unionen. Hur lång tid tog det? Vilka strapatser var det?
Ursäkta utvikningen, men resor är intressant…