Bohus-Malmöns Kyrka och Prästgård
Var inne på en hemsida som handlar om Bohus Malmön i Bohuslän. Min farfars mamma var född där och hon och min farfars far vigdes på ön. Fann en tavla av kyrkan och prästgården. Sånt känns riktigt roligt :)

Var det inte där vårt barnhusbarn Bernhardina bodde ett tag?

Japp! Stämmer alldeles utmärkt.

Två länkar till Malmön.
Kan komma till nytta vid skrivandet av microhistorien.
Min ff mammas far var Stenhuggare på ön.
Vilken trevlig tavla!
Får man tillåtelse, så är det ju en utmärkt illustration till en släktberättelse.

Jo, precis vad jag tänkte, vem är upphovsmannen? tycker det står Eva Pettersson, finns hennes namn på den hemsidan?

Eva Pettersson ska tydligen ha målat tavlan. Hennes hemsida finns det en länk till men den verkar inte fungera. Under "Prästgården" på http://home1.swipnet.se/~w-13253/gg/bm.htm

Trevligt att vi också har något gemensamt. Min farfars föräldrar gifte sig där 1891-07-10. Förmodar att din farfars föräldrar hade bröllop där betydligt senare. Kan också berätta för chrissan att vårt barnhusbarn bodde där mellan 1888 och 1898. Ganska många år för en kringströvande familj.
Sökte för en knapp vecka för att hitta kyrkböckerna för Malmön. Finner inga varken på Genline eller Arkiv Digital. Kändes lite snopet när jag ville titta närmare på Alma och gennes familj. De stannade kvar på Malmön när de övriga drog vidare. Alma Sofia och Fritz August gifte sig där 1900-08-22. Tog efternamnet Pehrsson och fick fyra barn, som alla flög vidare. Men hur gick det för Alma och Fritz? Är det någon som vet?
Åter igen - trevligt att få in dig i klubb Bernhardina.

Arkiv:
Malmön
Referenskod:
SE/SVAR/GLA-133140139
Anmärkning:
Historik:
Indelning: 1909 utbruten ur Askum. Pastorat: 1909-1917 Tossene, 1917- Kungshamn. Tingslag: 1909-1917 Tunge, Stångenäs, Sörbygden och Sotenäs, 1917-1970 Sunnerviken, 1971- Uddevalla tingsrätt.
Några husförhör finns hos Genline

SVAR har även SE/GLA/13015/C/1:
Födelse och dopbok 1860-1897. Även vigselbok och dödbok för samma period

Slutligen? vid en koll har AD Online även alla Askum's kyrkoböcker som nämns ovan.

Kollade åter igen på AD Online på Tossene. Volymerna slutar 1896 o. 1897. Ingenting att hämta på 1900-talet.

Kollade Askum också - lika magert.

Tack Sonjsbo, det var rart av dig.
Ja, min farfars föräldrar gifte sig där 1908-07-11 men bosatte sig i Ängelholm.
Fann ett foto på Stennhuggare ute på Malmön, troligtvist daterat 1910. Min farfars morfar August Andersson Hellman avled 1907 och finns inte med på fotot men den är kul att ha ändå. Man får ju en känsla för deras tuffa yrke.

Inlägg av Hugget som jag kopierat hit så alla ser:
Hej!
Jag sökte under Bohus-malmön och såg att det var en person som undrade om familjen Pehrson,se inlägg: Vart Alma Sofia och Fritz August gifte sig där 1900-08-22. Tog efternamnet Pehrsson och fick fyra barn, som alla flög vidare. Men hur gick det för Alma och Fritz? Är det någon som vet?
Jag vet vad som hände,jag är Alma Sofias och Fritz barnbarn,deras son Oscar var min farfar som var polis på Bohus -Malmön.
Hör av dig om du vill veta mer.// Mvh Lena

Glömde säga välkommen, Hugget. Vårt barnhusbarn Bernhardina har varit en ständig följetong. Du är ännu en ättling till henne. (Läs under rubrikerna Barnhusbarn och Barnhusbarn 2), medlemmen Sonjsbo är en annan.
Vad jag har hört, så skall befolkningen på Bohus-Malmön vara ovanligt kortvuxna. En släkting som var där på konfirmationsläger, reagerade på detta.
Jag var därute en gång och fick känslan av att hela ön var ett stort stenröse efter all brytning.
Lite speciell är den förstås.

#15 Välkommen till Barnhusbarn.
Efter det att jag satt upp efterlysningen av Almas familj i speceriaffären på Malmön på försommaren hände det väldigt mycket.
Jag har identifierat Almas avkomma ända till hennes barnbarns barnbarn. Har även pratat med Huggets mor på telefonen och sänt henne ett brev med lite om Bernhardinas alla barn. Hon har min adress och telefon, även e-adressen.
______
Vi hade fel man till Alma. Hon hade tre.
I. August Pehrsson f. 1879 i Blekinge (vet ej var) d. 1935 på Malmön.
II. Fritz Blomqvist - de bodde i Lysekil.
III. Emil Karlsson kallad "Eskilstuna Kalle"
Dessa män söker jag fortfarande mer information om. Det enda jag vet om Emil att han skulle vara en mycket stor och mycket snäll man, som jobbade på Skandiaverken i Lysekil som filare.
Almas barn:
Hulda Engdal f.1899 flyttar till Stockholm och gifter sig med "skepparen" Ragnar Olsson 1926.
Carl Persson f. 1902 (jämnårig med min pappa) emigrerar till Amerika, blir stenhuggarbas på sin svärfars stenhuggeri. Gift med Anna.
Oskar Persson f. 1905 kallad "o-pe" börjar som stenhuggare men blir så småningom en stor stark polis på Malmön. Gifter sig 1927 med Anne Roos. De får tre barn. Så småningom falnar kärleken och deras vägar skils. Oskars andra fru omkommer i en bilolycka efter en kort tid. Hittar ingen som vet speciellt mycket om henne. Tredje hustrun lever än och bor i Rönnäng på Tjörn. Det finns en väg som heter Store Pelles Gränd på Malmön. Enligt släkten skulle Oskar vara Store Pelle. Byggdeforskare hävdar dock att Store Pelle var en fiskare som hette Per Larsson.
Fjärde barnet hette Bror f.1909, han levde en dag.
Sist i raden var Gurli Persson f. 1911.Hon gifte sig med en handlaren Karl Högström. De fick två pojkar. Familjen flyttade runt i landet och var en tid även i Krokstrand. Känt för tango och stenindustri. Deras yngste son Karl-Gerhard lever idag i Kalmar, trevlig i telefonen.
Huldas son Rune bor i Stockholm och honom har jag pratat med. Så sent som idag skickade jag ett brev om vad jag har funnit. Dessutom har jag kontakt med Oskars äldsta dotter Solveig, pigg i huvet men skröplig till kroppen. Hon bor i Kungshamn och har varit väldigt hjälpsam. Solveig är Huggets faster. Huggets farbror Frank "dragspelaren" har jag också haft kontakt med. Han var den som först svarade på efterlysningen.
#17. Även jag har varit på Malmön på stenvandring. Karl Ingemar Blomsterberg guidade runt på ön. En kväll värd att länge minnas. Han visade även fotoplanscher om stenbrytningen. Rätt som det var tar han upp en bild på ön starke man - Polisen Oskar Persson. "Ja men det är ju hans släkt jag letar efter". Vi avslutade vandringen på sydvästsidan och tittade på den märkliga stenen på flera ton, som sjön spolat upp ur havet på 90-talet, efter att ha varit borta sedan mitten av 30-talet. Beträffande Malmönpyttarna kan nog Hugget berätta mera.
Finns det något härligare än solvarma klippor i Bohuslän?
Till sist - Hugget, hör av dig, vi har mycket att prata om. Sänder min adress via medlemsregistret.