Så dog ancestry.se
I dag dog Ancestry för mig. för att komma åt tipps (lövet) måste man betala 1000:- per år inte vettigit i mina ögon. Nu gäller väl bara att med tiden radera och inte uppdatera filerna där.
i kvadrat
Hälsningar Gnidde.

Menar du den avdelning där man lägger in egna träd?
#1 Nej man får nu inga uppgifter om andra personer som kan tänkas länka till trädet uta att betala för det. Om man har ett ancestrytipps (lövet ) och klickar på det så kom man förut till en sida så man kunde se vad som matchade med det egna trädet eventuellt och sedan kunde man lägga till dom uppgifterna i sitt eget träd eller kontakta den person som stod för trädet, på det viset komjag i kontakt med en person i USA som var släkt till en ingift farbror till mig.
Hälsningar Gnidde.

Hej Gnidde
försök detta. gå in på amerikanska siten. klicka på "people with hints". när listan kommer upp klicka på hintarna till höger (ej namnet), du kan komma till de som har samma som du/eller nästan samma, men du kan inte kontakta dem (bara i undantagsfall om de gått med på det).
Ancestry förlorade sin charm för mig i början av sommaren. Det var Också problem med mitt träd. (gissa vem som ska ta ett snack med dem i Malmö).
Någon som prövat geni.com?
Jag fick en inbjudan därifrån och vad jag kan se har min moster och en av hennes kusiner varit mycket fliktiga och lagt upp där.
mvh/gurin som inte släktforskar
#3 Kommer att låta trdet vara kvar men inte göra något vill någon kontakta mig får dom ta första steget. Fick mail i dag från USA så får se vad som händer men betala 1000:-/år gör jag inte.
#4 Gurin vad är geni.com för något?? Aldrig hört talas om det. Får undersöka.
Hälsningar Gnidde.

Gnidde, tror inte det går att radera trädet helt. Vad jag läser i Terms and Condition och Privacy policy så äger Ancestry dina uppgifter nu och kan göra vad de vill med dem. De har säkert lagt till dem i Oneworldtree så där kan vem som helst gå in och kolla om de har tillgång.
Lägg upp era släktträd på egna hemsidor så ni har full kontroll. Alternativt något ställe ni verkligen litar på. Kanske Disbyt kan platsa där.
Geni, Ancestry, Familjeband osv är mest försök att ta kontrollen över er forskning, binda upp er som användare och i slutändan tjäna pengar på er.
#6 Dom får väl ta det med dom fel och brister som alltid finns i diverse material. Enär man inte kan garantera forkningen till 100% utan alltid får vara berädd på att ändra lite här och var i trädet när nya uppgifter kommer fram, som man inte haft från början. Det får segla omkring på nätet så kanska man får något napp från avlägsna släktingar till slut som msan kan maila till mm.
Hälsningar Gnidde.

Jag är j-igt sur på klipp-och-klistra forskarna och att man inte kan ta kontakt med dem. har ett par tre fall av det på Ancestry.
Hittade delar av släkten på family Search, det tog mig två år att verifiera riktighetn, Äen fått kontakt via ancestry. Har en nu på ancestry som jag inte når på vettigt sätt. Men får se vad som jag gör åt det, vet inte än. #9 vad menar du med klpiia o klistra forskarna? Aldrig hört det uttrycket förr.
Hälsningar Gnidde.

Jag har döpt dem till det för de tar uppgifter (anfäder) med liknande namn som deras och införlivar i sina anor. De modifierar ortsnamn också på vad de tar.
Jag hade en forskare som tagit en av personerna på mitt träd och satt som sin anmoder. Problemet var bara att denna person var ogift. Lyckligtvis hade hon satt sin inställning på att man kunde komma i kontakt med henne så jag kunde säga till.
Jag har en som tagit min farmors farfar och satt att han är död i Lund, McKinley, Minnesota fast han är död i Lund, Skåne. Henne får jag inte tag i om jag inte är betalande medlem. Jag misstänker det är samma person som sedan införlivat min anfaders härstamning i sitt träd, utan att kolla först varken med mig eller mot källor.
Ja du Anna det verkar tyda på otroligt dåligt omdömme. Men vad skall man göra med dom som gör på det sättet. Det hjälper väl föga att klaga till saiten.
Hälsningar Gnidde.

Det är därför jag ska ta en lite pratstund med Ancestry i Malmö. Jag ska också fråga dem varför de som jag bjuder in till mitt räd tvingas bli betalande medlemmar för att överhuvudtaget se mitt träd. Och om mitt träd verkligen är "personal". Ser man på de uppgifter som finns i hintarna så läggs nästan alla uppgifter ut.
Snälla redovisa vad du kommer fram till är du snäll.
Hälsningar Gnidde.

efter diskussion med Ancestry:
De ska kolla upp mitt invitations-program för mitt träd.
Om man sätter att trädet är Personal ska bara namn och ort, tror jag att det var, synas. Inget annat.
Herr Altmann sa att det ska gå att kontakta Ancestry så de kontaktar den medlemmen som snott uppgifter och förvanskat, även om man inte är betalande medlem. Fast det har jag frågat om innan och fått kalla handen.
ett bankgiro/postgiro-konto diskuteras men det dröjer nog.
Herr Altmann verkade ha svårt att tro att Ancestry-supporten hade vägrat att göra något och tvått sina händer. Antingen är han inte tillräckligt insatt i organisationen eller så har jag stött på en "otrevlig" person när jag mailat dem, för att få hjälp.
Jag poängterade verkligen hur besviken och arg jag var på Ancestry och han tyckte att det var tråkigt och lovade att de ska ringa/maila i nästa vecka.
Vi får se vad som händer.
Blev det något svar från herr Altman o c/o. Eller försvan dt ut i luften ????
Hälsningar Gnidde.

Nix, har inte hört något vare sig per telefon eller mail. I och för sig har jag knappt varit hemma så de kanske har försökt med telefonen men de hade mailadressen också.
Jag ger dem nästa vecka också. De kanske mailar ändå.