Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 6698 ggr
svenne
0

Någon Excel-kunnig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på med registrering i NÅDD-projektet. (Namn åt de döda 1901-1946). När jag sorterar på dödsdatum från 1901-1946 hamnar några poster från 1936-1939 före 1901 och de datumen har lagt sej i högerkanten. (se bif. skärmdump).

Egentligen skulle väl frågan ställas på "Datorn ifokus" men eftersom vi är så enormt kunniga på allt här på ProveniensFlört frågar jag Er först:
Hur rättar jag till detta och får posterna insorterade där de ska vara i kronologisk ordning?

chrissan
0

Jag är inte speciellt bra på excel så det finns säkert någon som vet bättre men när siffror hamnar i högerkant så brukar det betyda att de har nyúmeriskt format medan de andra har "string" dvs namn eller andra icke-beräkningsbara format.

AndersB
0

Är det inte så att du har cellerna formaterade olika? De som hamnar i högerkanten är formaterade som numeriska, medan de som ligger i vänsterkanten är formaterade som text?

EivorA
0

Hej Svenne,

Om Du markerar kolumn A och sedan trycker på symbolen för stigande eller fallande så skall de sorteras in rätt.

Hälsn. Eivor

Cheyenne
0

Det skiljer sig i formateringen precis som Chris och AndersB skriver.

svenne
0

Tack för Era svar.

#3 Nej, det gör de inte.  Alla som igger i vänsterkant sorteras som de ska men de som ligger i högerkant sorteras inte in på rätt ställe i listan.

#1, 2 och 4. Ja, det verkar så, men frågan är hur jag rättar till det hela så att de som "ligger fel" i kronologisk ordning hamnar där de ska?

Cheyenne
0

Svenne, markera hela kolumnen så den blåmarkeras, högerklicka på kolumnen och välj formatera celler eller format cells om du har en engelsk version. Välj fliken nummer eller number. Välj därefter text.

vickevira
0

#5 Prova att markera en cell som ser riktigt ut, sedan klicka på den gula penseln i snabbknapparna och sedan klicka på en cell som du vill ändra på. Det är ett snabb-sätt att kopiera hela formateringen :)

Jag ser en skillnad till - det finns en grön liten hörna på de celler som sorterar sej rätt… Vad innebär det?

/Mia

Cheyenne
1

Svenne, tänk dock på att du måste få med övriga kolumner också då dessa hör ihop med varje datum i de enskilda cellerna.

Cheyenne
0

Svenne, kopiera hela excelbladet och lägg in allt i ett nytt excelark där du kan testa de olika förslagen på lösningar så att du inte plötsligt sitter med ett "totalförsört" arbete.

svenne
0

#9 Jag har gjort flera kopior…….

Nu har jag fått posterna till vänsterkanten men dom sorteras fortfarande inte i på rätta stället utan lägger sej före 1901.

Vad är det för taggar som sitter på dom poster som börjar 1901?
Kan det ha någon betydelse?

vickevira
0

#10 - klicka på taggen och se vad som händer :)

vickevira
0

Så här står det i excel-hjälpen:

A green triangle in the upper-left corner of a cell indicates an error in the formula in the cell. If you select the cell, Trace Error appears. Click the arrow next to the button for a list of options.

svenne
0

Yes,
när jag klickar på taggen ser det ut så här:

Egentligen kanske det inte har någon betydelse i slutändan vid den slutgiltiga inläsningen av filen men jag blir irriterad när det inte stämmer som det ska!Skrikandes

chrissan
0

På din kopia av filen, klicka på konvertera till tal i menyn

svenne
0

Då blir det så här igen!SkrikandesSkrikandes

vickevira
0

hmmm… ok… testa att makera cell A3 - den ser ut att vara till vänster och utan grön tagg. Klicka på gul pensel och sedan på cell A4. Hamnar siffrorna till vänster då - utan att taggen kommer tillbaka?

svenne
0

Ja!

vickevira
0

Grejt! Glad

om du markerar rad 0 till 4 och väljer i menyn data > sortera .. sorterar de sej rätt då?

svenne
0

Nej….suck!Rynkar på näsan

vickevira
0

men det var ju tusan då!! Rynkar på näsan
Nu har jag för tillfället slut på mina "trial&error"-tips…

svenne
0

Tack för all hjälp, men det får väl vara som det är, jag tror inte det påverkar den slutliga inläsningen av filen.

Ranrike
0

Öppna ett nytt tomt Excel-blad.

Markera hela det nya bladet och formatera det så att tal skrivs in som ren text. (Ctrl + 1, fliken Tal, markera Text).

Markera sedan hela det gamla bladet och kopiera det.

Klistra in kopian i Anteckningar/Notepad (där allt blir oformaterat, men kolumnindelningen finns kvar med hjälp av tab-separering).

Markera sedan hela texten i Anteckningar och kopiera det.

Klistra in kopian i det nya Excel-bladet.

Du har nu fått ett helt nytt blad med allt formaterat som ren text, och då borde det inte vara några problem att sortera det korrekt.

svenne
0

Tack Jörgen!
Trots Dina utmärkta instruktioner blev detta lite för komplicerat för en individ med begränsad hjärnkapacitet.Glad
Efter tre försök kantat av böner och åkallan av högre makter ger jag upp.

Det handlar dock inte om fler än ca 25 poster av uppemot 800, så det enklaste blir nog att radera dem och skriva in dem på nytt i slutet av listan. Har suttit hela eftermiddagen med detta och allt annat registrerat är sorteringsbart, kronologiskt, utom de där förargliga 25 posterna sedan förut, jag måste ha kommit åt något kommando av misstag när jag skrev in dessa poster.

Tack till Er alla som har försökt lösa problemet.

Ranrike
0

Poängen med min procedur är att Anteckningar/Notepad är en ren texteditor; där går helt enkelt inte att formatera texten. Allt som klistras in där blir alltså automatiskt oformaterat; det är m.a.o. ett säkert sätt att bli av med alla skillnader i formatering mellan olika delar av Excel-bladet. (Men Anteckningar känner av tab-separering, så kolumnindelningen bevaras automatiskt.)

Och när det sedan klistras in i Excel igen, så görs det för säkerhets skull i ett nytt blad, så att de gamla formateringarna inte dyker upp på nytt.

AndersE
0

svenne, du kunde ju prova att skicka filen till Ranrike eller någon annan som har lust att prova lite.

svenne
0

Visst, jag skickar mer än gärna filen till någon "bättre vetande".
Jag har inte raderat de förargliga posterna än….

Får jag bara en adress att skicka den till så…..

Ranrike´s adress finns ju i profilen men jag vill i så fall ha något slags klartecken för att skicka filen som "experiment".

AndersE
0

#26 Själv är jag inte hemma…

Ranrike
0

#26: Visst, det kan ju vara intressant att se om jag lyckas följa mina egna instruktioner - annars är det Bill Gates fel… Glad

svenne
0

OK, kör ett experiment!
Jag skickar filen!

swemah
0

Om det inte fungerar för Ranrike så kan du ta min adress från det meddelande jag skickade via Proveniens tidigare i kväll

xian
0

Det stora problemet är att Bill Gates inte vet om att det faktiskt finns datum före 1900-01-01.

Ett annat problem är det givetvis om de mallar som skickas ut från förbundet är "felformaterade"

Jag brukar använda en något annorlunda metod än den Jörgenn förespråkar:

Jag markerar och kopierar det område i Excel som ska exporteras. Sedan klistrar in jag in det i Word "Redigera - Klistra in special - Oformaterad text"

Därefter ersätter jag tabbarna med ett tecken som inte finns med i databasen. Exempel: ^t till # 

Sedan ska allt markeras och kopieras och sedan klistras i Excel gärna under en ny flik: Redigera - Klistra special - Text.

Därefter splittrar man upp kolumnen: Data - Text till kolumner - Avgränsande fält - # Se till att alla nya kolumner markeras som text.

--------------

Min metod är bra mycket krångligare än Jörgens men man kan göra en del vid mellanlagringen i Word, Till exempel: Format - Ändra skiftläge

Man kan också konvertera datum på ett "enkelt" sätt. Exempel: 19000101 till 1900-01-01

--------------

Jag hoppar mycket fram och tillbaka mellan Excel och Word när jag håller på med mina register.

Hoppas det är någon som har glädje av mina tips. Jag tar också gärna emot filen: ecandersson@yahoo.se

Ranrike
0

Nog var det något skumt med den filen alltid - precis när jag öppnade den i går kväll, så började det att åska! Så det var bara att stänga av datorn och försöka igen nu på morgonen…

Och med omvägen via Anteckningar, så gick det att sortera det riktigt. Hoppas bara att filen inte passerar Mr Gates på vägen tillbaka till Svenne…

chrissan
0

När man arbetar med mr Gates produkter börjar man gärna tro på övernaturliga krafter som häxor och troll.

Ranrike
0

På tal om Mr Gates…

Jag undrade varför min webläsare kontaktade office.microsoft.com när jag gick in i den här diskussionen.

Förklaringen visade sig vara att i Vickeviras kopiering av texten från från Excel-hjälpen ingår en bild. Och bildlänken går till "http://office.microsoft.com/global/images/default.aspx?AssetID=ZA060450671033".

Och när webläsaren besöker den adressen, så laddas inte bara bilden in på sidan - dessutom sätter Microsoft en cookie som sparas i tio år! Skrikandes

Anders kanske kan plocka bort bildtaggen (Button image) ur #12? Det är ju onödigt att Microsoft ska 'ringmärka' alla som besöker Proveniens… Glad

AndersE
0

#34 Gjort…

vickevira
0

Men jösses !! Skäms Det var inte meningen att ställa till med trassel. Inte klokt vad mycket datorn pysslar med som man inte har en blekaste aning om… och tur är väl det kanske…

svenne
0

Tack Ranrike!
Filen ser perfekt ut!
Nu kan jag väl utan risk skrota den "gamla" excel-filen och fortsätta registreringen i den här nya? Det är ju en hel del kvar innan registreringen är komplett…

Tur att det finns vänliga, kunniga människor som hjälper till när det kör ihop sej.

Själv känner jag mej så här  ibland när det trilskas.

#30 Swemah; Tack för erbjudandet men nu löste det sej med hjälp av Ranrike.

svenne
0

Har nu fortsatt att registrera i filen som jag fick av Ranrike och nu fungerar sorteringen oklanderligt.Glad

Tack för Din hjälp, Ranrike!

Ranrike
0

Det var bra att det fungerar med det nyinskrivna också. Man kan ju aldrig vara helt säker på förhand; ibland verkar ju Microsofts program ha en egen vilja…

Klicka inte på åskknappen bara! Glad

Ranrike
0

#36: Det är ju inte lätt att veta vad Microsoft döljer under 'skalet' - varken på hjälpsidor eller i programmen…

Men att placera en tioårscookie på alla som läser en hjälpsida… Förvånad

Undrar förresten hur länge de tror att folk har kvar sina datorer?

pertho
0

Vilket drama Ni bjudit på! Ett tag liknade det något av Kafka, men så kom det en happy end. Den här tråden borde bevaras och användas i undervisningen nägonstans.