Släktforskningdetaljer...
En sak som jag tycker är roligt med släktforskningen är att det dyker upp så många stickspår.
Ett exempel:
En Ängelholmare - Victor Linders - skrev för många år sedan en rad kåserier i lokaltidningen om sin uppväxt. De gavs senare ut i bokform. Många trevliga Ängelholmshistorier, som säkert balanserar fint på gränsen mellan dokumentär och skröna…
Linders var barndomskamrat med min farfar, så där finns ju historier som jag kan använda i en släktberättelse. Bl.a. en fantastisk berättelse om två pågars äventyr med tyska armélastbilar som farfars far köpt som surplus efter det första världskriget.
Då skulle man ju gärna vilja veta hur dessa lastbilar ser ut. Det i sin tur leder ut i en ny värld av internetsajter kring militära veteranfordon, kring tysk industrihistoria osv…
Plötsligt är man ganska långt ifrån det man började med. Kul och tidskrävande…

Oj, oj, vad jag känner igen mig. Jag kan aldrig hålla mig på ett spår och bara läsa kyrkböckerna. Minsta lilla gård måste jag surfa information om. Händelser utöver det vanliga jagar jag information om på biblioteket. Det är ju det som är så KUL med släktforskning.
:-)

Håller med, som hur såg båtarna ut som de seglade med. Var bodde de och hur var de klädda. De frågorna dyker upp hela tiden. Kul att kunna kolla upp sådant.
Appropå lastbilar sa alltid min morfar att han lärde sig köra armens lastbilar med cementhjul under första världskriget.
Vad ska man ha som signatur tro?
Det är ju just sådana sidospår som ger mersmak för släktforskningen.
Det är sådan jag nu får hålla på med då jag ej längre klarar av att läsa kyrkoböckerna

Det är det absolut roligaste med släktforskningen - alla sidospåren och all historia man får lära sig.
Nästan pecis ett år sedan denna skrevs…
Jag har nu - hos en släkting - funnit en mängd foton på begagnade fordon. Jag tror dessa kom från en firma som efter kriget sålde överblivna tyska fordon, såväl civila och militära. Bland dessa har min farfars far valt ut två lastbilar som alltså förekommer i den relaterade (#0) berättelsen.
Bland dessa foton finns troligen lastbilarna med. Jag ska bara lista ut vilka…