Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1769 ggr
Cheyenne
0

Stockholm Stadsarkivs hemsida

Är det någon som vet när SSA kommer att lansera sin nya hemsida med bla inscannat orignalmatarial och en ny sökfunktion? Enligt senaste nr av Diskulogen skulle den finnas på plats någon gång under sommaren.

Jag har otåligt väntat hela sommaren på denna julklapp Generad

chrissan
0

Jag med!

AndersE
0

Ja, det lät väldigt intressant!

chrissan
0

Enligt uppgift från Stockholms stadsarkiv kommer nya hemsidan i mitten av augusti när folk kommit tillbaka från semestrarna. de håller tummarna för den!

Cheyenne
0

Åh, vad bra att du tog reda på det Chrissan. Jättetack! :)

Cheyenne
0

TJOHOOOOO

Nya sökfunktionen är igång Glad

chrissan
0

Hurra!!!

ambi
0

Cheyenne! Julklappen du väntade på redan i juli, kom som julklappar brukar göra, i december! ;-}

Cheyenne
0

*skratt*

Ja, det gjorde den. Nu får man istället börja se fram emot att resterande rotar registreras och publiceras (Östermalm och Vasastan).

Sen har ju SSA också ett projekt där de scannar mantalslängderna så att man kan se hela hushållet med fullständiga födelsedata. Nu är ju mantalslängderna sökbara både på hemsidan och på CD men i de flesta fall visas inte hela hushållet och det är endast 1855 som anger personens födelsedata.

Härliga projekt för en Stockholmsforskare Skrattande

AndersB
0

Här är länken!

Blir kul när min stadsdel kommer med så man kan se vilka som bodde i samma hus! Samma lägenhet kanske. Nästan lite kusligt…

ambi
0

Vilka uppgifter ska man känna till egentligen för att få ett sökresultat och vad får man veta? Är det meningen att man ska känna till allt, som efterfrågas?

Jag vet var kvinnans namn och var hon var född och att hon flyttade till Stockholm, men inte när. Hon bodde då där 1897.

Alsterolle
0

För mig räckte det med födelseår, efternamn och förnamn.
Anan flyttade in 1884, flyttade mellan rotar och bodde där åtm. till 1901. OBS! Gäller Kungsholmen. Data finns därför även på Kungsholms-CD. Vid denna tidpunkt använder min kvinnliga ana inte patronymikon utan har efternamn Andersson. Hon var född 1864.

ambi
0

År 1900 bor Jenny Albertina i Kungsholms rote. I Sveriges befolkning, så står inte hennes efternamn med. Jag får väl prova på mannens namn då.

ambi
0

Ja, sökte jag på maken gick det bättre!

ambi
0

Vilket trevligt ställe att söka på. Har hittat min farfars tre syskon där, alla tre födda i Ångermanland. Dessutom har jag hittat en bror till min farmor, som bosatte sig i Stockholm med sin hustru. En kusin till min farmor finns också där. Alla från Ångermanland. Det var väl så, att flyttade en, så lockades fler att flytta, precis som det gjorde med utvandringarna.

Roolaid
0

Att jag inte synts på Proveniens senaste veckan beror på att jag ägnat mig åt att se hur alla mina Stockholmspersoner flyttat fram och tillbaka mellan olika fastigheter. Nu fattas bara dom som bodde på Östermalm. Många intresanta upptäckter och i vissa fall motsägande familjetraditionen!

Tack för tipset

Ingegerd
0

Och jag längtar efter att Vasastan ska bli tillgänglig så att jag kan följa min fars kusin som flyttade från lilla Runtuna i Sörmland till storstan och blev spårvagnskonduktör. Han bodde i Matteus församling vid sin död.

Härom dagen hittade jag hans halvbror inneboende hos min farfars syster i Gamla Stan. Jag hade inte ens en aning om att han hade bott i Stockholm.

ambi
0

Samma sak gäller min släkt. En släkting, som släktforskar hittade min farmors och hans farfars kusin i Stockholm, några år, som spårvagnschaufför, vad det nu heter. Han återvände till Ångermanland igen.

Jag tror att det finns många, som försökte hitta lyckan i storstaden, för att sedan återvända hem igen.

Jag ska faktiskt söka bara på vissa socknar, för se om jag hittar något intressant.

Tilda
0

Hittade min morfar som flydde till Stockholm från Finland 1916 för att undvika att hamna i Rysska armén eftersom han då ännu inte var finsk medborgare. I Stockolm flyttade han med några månaders mellanrum och i arkivets uppgifter står det

Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn 

vad står HF för?

Gift var han och hade 5 barn hemma i Finland på den tiden. Enligt arkivet finns han i Stockholm till 99/99 1926. Ur andra källor vet jag att han återvände till Finland i Aug 1917

Ingegerd
0

HF står för hushållsföreståndare.

1926 i tidsangivelsen tror jag betyder slutåret för rotemansarkivet, som omfattar åren 1878 - 1926.

Igår upptäckte jag att det finns en hel del felaktiga uppgifter i rotemansarkivet. Min mors fostermor hade bott en kort tid i Katarina församling, hade jag upptäckt i Helgona församlingsbok. Men när jag sökte på Söderskivan efter Anna Eugenia Andersson född 1878 i Helgona fick jag ingen träff alls. Men så när jag utelämnade namnet och sökte på kvinna född 1878-10-06 fick jag fram Anna Eugenia Wiberg född i Allhelgona i Östergötland!! Att hon en tid kallade sig Viberg hade jag läst i församlingsboken, och stavningen kan ju variera. Men Östergötland var definitivt inte rätt.

Tilda
0

Tack Ingegerd!

Cheyenne
0

Någon annan som inte heller kan söka i Riddarholmens dödbok (1659-1737) som finns på SSA's hemsida?

===

chrissan
0

Jo, det går. Först kommer det 0 documents with 0 instances, men sedan börjar sökningen och fungerar

Cheyenne
0

Määäää, fungerar inte för mig. Gråter

chrissan
0

Jag har senaste Adobe Acrobat 8 (full version).

Roolaid
0

En trevlig funktion är att man kan få information om kvarteret där personen bodde i form av foton, ritningar och beskrivningar. För flera av personerna jag sökt har jag funnit foton från den tid dom bodde i fastigheten. Och samtidigt lär man sig en hel del nytt om Stockholm.

Cheyenne
0

För snart ett år sedan kunde man läsa att SSA's nya sökfuntion för rotemansarkivet skulle lanseras under juli 2007 men det dröjde tyvärr ända till december samma år. Nu fortgår arbetet med att skanna och registrera resterande rotar och då i första hand rotarna på Östermalm samt i Vasastan. Sedan december har man kunnat läsa på SSA's hemsida att en av Östermalmsrotarna, nämligen rote 10 (Narvaroten) är registrerad och publiceras under januari 2008. Nu är detta ändrat till Februari 2008.

Vad beror detta på månne? Är den registrerad är det väl bara att publicera den? Eller är det något mer som krävs för publicering?

Så här står det om produktionsläget

Rotemansarkivets produktionsläge

Vilka rotar har digitaliserats? Nedan kan du se vilka rotar som är registrerade, skannade eller fortfarande ej påbörjade. De registerade rotarna har du tillgång till via databasen Rotemansarkivet här på webbplatsen. Inom kort kommer vi även att publicera de skannade häftena för huvuddelen av de oregisterade rotarna. Allteftersom rotarna under den kommande tiden registeras läggs de till databasen och du kommer direkt från posterna att kunna se den registerade informationen och även originalhandlingen som en skannad bild.

Den skannade originalhandlingen kan man inte se. I databasen finns en meny till vänster med PDF'er på de olika längderna knytna till en viss person och post i databasen; Inflyttning, utflyttning samt källan. Klickar man på dessa händer inget annat än att databasen öppnas i en ny tab eller fönster.

Någon klok en som kan förklara?

chrissan
0

Nya hemsidan är igång fr o m idag. Men inte så mycket nytt i databaser, mest design.

Cheyenne
0

ja, jag blev först alldeles förvirrad Förvånad och förhoppningsfull Coolmen insåg snabbt att det mest var en ny design.

Cavinka
0

Jag försöker hitta en person i Stockholm. Detta är vad jag vet:

Charles Ernsten f. 1865-01-25. Han finns i Rotemansarkivet fram till 1911-01-20 då han flyttar från rote 2, Klara, till rote 8, Johannes. Jag vet inte hur jag skall bära mej åt för att komma till Johannes och hur jag skall navigera där.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mej?

Cheyenne
0

Cavinka, rote 8, dvs Roslagsroten och Johannes fs är än så länge bara scannad så det kan dröja innan registreringen är klar och roten publiceras i SSA's databas.

Cavinka
0

Så skannade betyder inte att de är utlagda i databasen?

Tack, då behöver jag inte leta längre.

Cheyenne
0

Är det någon mer än jag som inte kommer in på SSA's hemsida? Tidigare idag låg databasen Rotemansarkivet nere och nu kommer jag inte in på hemsidan alls. Krävs ett användarnamn och lösenord.

Cavinka
0

Har också försökt under dagen men fortfarande kan jag inte logga in.

Sannes
0

Jag kommer in på hemsidan, men inte på Rotemansarkivets söksida.

Cheyenne
0

Äntligen är den första av Östermalmsrotarna publicerad i databasen för Rotemansarkivet. Rote 10, dvs Nybroroten

Glad

chrissan
0

Hurra! Genast hittade jag en del nytt

chrissan
0

Glädjen blev kortvarig, plötsligt krävdes log in????

Cheyenne
0

Jag har inga problem….!

chrissan
0

Det måste varit någon programmerare som tryckte på fel knapp, men man blir så otålig!

chrissan
0

NU!

Finns scannade mantalsuppgifter för vissa år på Stadsarkivets hemsida. Jag har haft dem som test under sommaren och kan intyga att de är guld värda.

Mantalsuppgifter

Cheyenne
0

Hipp-hipp-hurra Glad

Gnidde
0

Lovvärt väntar på fler år Glad

Hälsningar Gnidde.

chrissan
1

Vad jag förstår finns inte fler år scannade. Men man kan göra mycket med dessa, jag har löst många problem under sommaren. Man ska tydligen ha ett databaserat register över bouppteckningar också, de 225 mikrokorten. Men det ska bara finnas tillgängligt i forskarsalen på stadsarkivet, inte på nätet.

chrissan
0

Fler barnhusbarn har det visst åxå blivit!