Var finns skylten
Du åkte ju från Malmö, så då var det väl vid ett skånskt slott, där slottsherren inte vill att hans fasaner körs ihjäl innan han har hunnit att skjuta dem…
#1 Visst är det ett skånskt slott, men vilket? Det finns kanske sådana skyltar vid flera slott men inte någon som jag har sett.
Jag kanske ska tillägga att vi var i Ystad och beskådade Götheborg på hemvägen.
Från Ystad körde vi inga omvägar men väl en liten genväg.

Skabersjö?
En genväg, i Skåne, på väg från Ystad till Karlskrona… Finns det då fler alternativ än att ni körde via Åhus?
Och så ett slott längs den genvägen… Trolle-Ljungby?
#3 Nej.
"Genvägen" ligger ganska långt norrut.
Det var förbjudet att beträda gräsmattan på den intilliggande kyrkogården. Trots att det inte varit någon begravning sedan 1820!
Om detta står att läsa i Uno Röndahls bok Skåneland utan förskoning
Anno 1612, den 4 Februari kome de Suenske ind i Giönge Herrid der Brende röffuede oc ödelagde de vid fem eller sex oc tiüfue Kyrcke sogner: Den 8 Februari Brende Ve, denne 11. Dag bleffue de tappert i gien Besögte aff vorris Kongis folck antastede på Visse Sö bade y hjielslagne oc Drucnede nogle tiuffue hundrede mend och oc miste al derrs Bitte: som de hafde tagit: C.M.V
Citat ur boken! "Framtaget under putsen i Ravlunda kyrka vid restaureringen 1930. Ett fragment ur det förgångna om de intryck svenskarnas förbannade krigståg gjorde på befolkningen här i vårt land"
Jag kan väl bara tillägga det vilar två bemärkta män på Ravlunda kyrkogård: Fritiof Nilsson Piraten (1895-1972) och Olle Adolphson (1934-2004).
Och jag får tillägga att jag ännu inte har besökt Ravlunda kyrka!
Men man får ha något i vänten, som man brukar säja!
Jag vill minnas att jag läste någonting om att skjuta allt till morgondagen när jag var i Ravlunda 
#10 ;-)
Man kan kanske ändra sig - innan det yttersta…?