Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: bildgåtan
Läst 1833 ggr
xian
0

Var finns skylten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här skylten hittade jag längs vägen när vi åkte hem i dag. Var?

Ranrike
0

Du åkte ju från Malmö, så då var det väl vid ett skånskt slott, där slottsherren inte vill att hans fasaner körs ihjäl innan han har hunnit att skjuta dem…

xian
0

#1 Visst är det ett skånskt slott, men vilket? Det finns kanske sådana skyltar vid flera slott men inte någon som jag har sett.

Jag kanske ska tillägga att vi var i Ystad och beskådade Götheborg på hemvägen.

Från Ystad körde vi inga omvägar men väl en liten genväg.

svenne
0

Skabersjö?

Ranrike
0

En genväg, i Skåne, på väg från Ystad till Karlskrona… Finns det då fler alternativ än att ni körde via Åhus?

Och så ett slott längs den genvägen… Trolle-Ljungby?

xian
0

#3 Nej.

"Genvägen" ligger ganska långt norrut.

Det var förbjudet att beträda gräsmattan på den intilliggande kyrkogården. Trots att det inte varit någon begravning sedan 1820!

xian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Rätt svarat!

En ny bild från vår skånska resa. Vad står det på väggen och var finns den?

Ello
0

Om detta står att läsa i Uno Röndahls bok Skåneland utan förskoning  

Anno 1612, den 4 Februari kome de Suenske ind i Giönge Herrid der Brende röffuede oc ödelagde de vid fem eller sex oc tiüfue Kyrcke sogner: Den 8 Februari Brende Ve, denne 11. Dag bleffue de tappert i gien Besögte aff vorris Kongis folck antastede på Visse Sö bade y hjielslagne oc Drucnede nogle tiuffue hundrede mend och oc miste al derrs Bitte: som de hafde tagit: C.M.V

Citat ur boken!                                                            "Framtaget under putsen i Ravlunda kyrka vid restaureringen 1930. Ett fragment ur det förgångna om de intryck svenskarnas förbannade krigståg gjorde på befolkningen här i vårt land"

xian
0

Jag kan väl bara tillägga det vilar två bemärkta män på Ravlunda kyrkogård: Fritiof Nilsson Piraten (1895-1972) och Olle Adolphson (1934-2004).

Ello
0

Och jag får tillägga att jag ännu inte har besökt Ravlunda kyrka!  Skäms Men man får ha något i vänten, som man brukar säja!Glad

xian
0

Jag vill minnas att jag läste någonting om att skjuta allt till morgondagen när jag var i Ravlunda Glad

AndersE
0

#10 ;-)

Man kan kanske ändra sig - innan det yttersta…?