Bildgåta - vem och var...?
Idag var yngsta dottern på kalas. Eftersom det var en liten bit hemifrån åkte jag inte hem under tiden utan till en kyrkogård för att leta gravstenar och jag fann det mesta av det jag sökte - och något annat…
På promenaden stannade blicken på en grav utan anknytning till min släkt (vad jag vet…). Mitt på graven fanns denna sten. Vems är graven?

Birgit Nilsson och hennes make?

:) ja ibland kommar man på det snabbt :)

En av de sista i Sverige som tillämpade patronymikon-systemet?
Är det hennes fars grav. För bertil hette ju niklasson i efternamn om jag läser rätt på gravstenen.
När det gäller patronymikon så har jag en väninna som är född 37 och hade (innan hon gifte sig) efternamn efter sin fars förnamn. Men hon hade ju inte dotter på slutet utan sson. Så finns något senare.

#5 ska hem till en vän född 1977 idag som heter sin fars namn +sdotter :)
Även min morfar lät alla barnen (födda mellan 1934 och 1951) heta hans förnamn +sson, han ville att döttrarna skulle hettat +sdotter, men de fick de inte. Idag ivuxen ålder har dock ändrat till +sdotter

Min syster har plockat upp traditionen så hennes 4 döttrar heter sin fars namn plus dotter, dock som andranamn.

Hade Birgit och Bertil några arvingar?
De hade väl inga egna barn och borde väl ha lämnat en betydande förmögenhet efter sej?
#6 Det är säkert hennes föräldrar. Det är Västra Karup kyrka, och hon var därifrån. Sjöng flera gånger i kyrkan och verkar ha haft starka band till sin hembygd.

Beträffande bruket av patronymikon hävdade en (då cirka 40-årig) skåning för cirka tio år sedan att man i Skåne aldrig slutat att bruka patronymikon. Sant eller falskt? Vad säger AndersE m fl sydsvenskar?
#11 Då bor han i enn annan del…
;-)

#11 Flyttade till Lund 1977 och av alla jag lärde känna där så var det bara islänningarna som använder patronymikon (förutom min mamma då men där är släkten från östra Blekinge).
Bor nu i Lunds grannkommun och känner bara en icke islänning som har efternamn efter sin fars förnamn i Lund-Malmöregionen
Numera kostar det väl en slant att låta barnen få efternamn efter faderns förnamn? Åtminstone sa en person som hade fått tvillingsöner 1992 så ung. här till mig: Det hade varit trevligt att låta pojkarna heta Thomasson, men det kostar 2.000 kr, och det vill jag inte betala. De får välja själva när blir vuxna i stället.

Tror inte det kostar om man ger dem de från början, däremot så kostar det nog om man vill byta