Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskningslaviner
Läst 2430 ggr
Gnidde
0

Anders Olsson f 1851 i Björskogs fs

Anders Olsson f 14/11 1851 i Björskogs fs flyttar till eskilstuna 13 år gammal 1864. Jag har letat igenom hfl för Eskilstuna 1861-1865, men är inte människa att hitta honom. Han åter kommer till Björskog 1875 och flyttar samma år till Fellingsbro nu med efternamnet Bergman. Där gifter han sig med Carolina Berggren. Familjen flyttar till USA 1880, där han tar sig namnet Andrew Anders Begman. det är tiden mellan utflyttninge och inflyttningen till Björskog jag inte hittar, när namnbytet skett och var han bott. Han dör 1941 i Staples, todd, MN, USA

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Fann honom efter mycket letande i Eskilstuna, där bodde han i 3 år, verkar det som sedan flyttade han till Björskog igen. Får fortsätta leta där.

Hälsningar Gnidde.

AndersE
0

#1 Jag har gjort likadant själv. Gett upp, ställt en fråga här eller på AF - och sedan hittat rätt själv.

Gnidde
0

I Björskogs fs bör han finnas med på 2 ställen. Har hittat när han flyttar ut men inte tillbaka, fortsatt letande i tjock volym.

Hälsningar Gnidde.

pertho
0

Om man har SVAR-abonnemang kan man använda latmansmetoden. Då finner man honom inflyttad till Segelsberga, Björskog 1867 (B:i opag. SVAR nr. A0012181_00083), 

Han finns som dräng där (AI:16 sid. 211).

svenne
0

Latmansmetoden…….?
Vad menar Du med det?

pertho
0

I inflyttningslängden står det till vilken by han flyttade. Då slipper man leta igenom hundratals sidor husförhörslängder. Den aktuella inflyttningslängden finns i SVAR, men saknas i Genline.

Vi tillämpar väl alla latmansmetoden när det finns möjlighet.

svenne
0

Jaha, det var så Du menade.
Jovisst, så gör man ju för det mesta.

Gnidde
0

#4 Mycket stort tack. Jag har inte SVAR utan bara Genline. Annars brukar jag också använda samma metod om inflyttnningsboken finns.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Lite fortsättnning och ny fråga. Anders Olsson Bergman återflyttar till Björskog 1867 AI:15 s 134 rad 10 Segelsberga no1. Han överförs till nya boken AI:16 s 211, flytt till s 234, flytt till s 228 rad 12 och utflyttar till Arboga 1871. Han återflyttar till Björskog 1875 s 258, står som Sockensmed med något oläsligt bla ett datum och årtal --/10 1875. inflyttnigsorten kan jag inte tyda behöver hjälp med det så jag kan se vart han byter efternamn. Samma år flyttar han till fellingsbro i Örebro län och gifter sig.

Hälsningar Gnidde.

zachs
0

Jag får orten till Fellingsbro, datum 14 el 24

Gnidde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är vad som står i Flyttat från som jag inte kan läsa.

Hälsningar Gnidde.

pertho
0

Kohlbäck (= Kolbäck ).

Det suddiga är: "Hinderslöshets betyg till Fe-

llingsbro 1875 14/10.

pertho
0

I Kolbäck kan han påträffas med namnet Anders Bergman på AI:16B sid. 101, både på rad 12 och rad 28.

Gnidde
0

pertho Stort tack och bock. Får leta igenom Arboga igen och se om jag hittar honom där under namnet Olson/Bergman. Börjar närma mg upplösningen på honom men det får ta den tid det behöver.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Jag fann Anders Olsson inflyttad till Arboga6/11 1871 från Björskog AI:12D s 201 r 11, överförs till nya boken AI:13A s201 r1 fortfarande med efternamnet Olsson. Den 21/10 1872 flyttar han till Kolbäck AI:16B s 101 r 11 o 28, när han inflyttar till Kolbäck tar han sig efternamnet Bergman (r12) öerförd till (r28) varefter han åter flyttar till Björskog 30/10 1874. Han är anteknad som baptist i hfl AI:13A i Arboga och framåt. Olsson/ Bergman måste vara samma person födelsedatum & förnamn stämmer och det finns endast en pojke född 1851 14/11 med namnet Anders i Björskogs fs!!

Hälsningar Gnidde.

pertho
0

Ja, det är inget tvivel om att det är samma person. I inflyttningslängden till Kolbäck heter han Olsson (tydligen stod det så i attesten från Arboga ). Där hänvisas också till sid 101 i hfl. När han skrivs in på den sidan i husförhörslängden har han bytt namnet till Bergman.