Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 5421 ggr
lizzkulla1
2

dödsannonser från ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag hittat rätt bild-txt   skööönt

söker dödsannons och begravningsnotis på min morfar

garvarmästare  hjalmar gyllström

född i arvika 5 dec. 1875

död i ängelholm 27 feb. 1949

min pappas första fru

lempi alexandra nilsson

född.24 april 1916 i finland

död i ängelholm eller på broby sanatorium 17 aug.1942

och sonen

hans-allan ingvar nilsson

född i ängelholm 24 april 1940

död på lassarettets barnhem 27 nov.1943

alla 3 har varit begravda på ängelholms kyrkogård, men gravarna har nu upphört med all rätt

AndersE
0

Dagstidningar tror jag man kan hitta på landsarkiven - i det här fallet i Lund.

svenne
0

De brukar också finnas mikrofilmade på biblioteken, åtminstone i residensstäderna.

bokesliden
0

I Lund finns hela Sveriges dagstidningar på Universitetsbiblioteket som är reservdepå till KB i Stockholm. Jag tror inte att Landsarkivet har speciellt mycket tidningar.

svenne
0

Alla Sveriges dagstidningar? Fantastiskt!
I original då, förmodar jag.
Det vore värt att företa en resa till Lund, gamla tidningar är oerhört roliga och intressanta…..

AndersE
0

#3 Så var det ja! Har tänkt åka dit flera gånger men inte blivit färdig…

chrissan
0

Det är tråkigt att man i Sverige inte scannat och utarbetat sökbara system för gamla dagstidningar som man har i många andra länder. Det är fantastiskt roligt att läsa i dem.

Jag testade för ett tag sedan universitetsbibliotekets provprenumeration på mindre landsortstidningar i England och fann en notis om min ca 1880 försvunna släkting, som var sjöman och gifte sig i Liverpool, fick 3 barn och sedan bara är borta.

Ello
0

Var på Universitetsbiblioteket Lund en dag på semestern och plockade fram diverse uppgifter i gamla tidningar, bla, dödsannonser från 1910-20 talet. Mycket givande!   Ska man titta i originallägg får man nog beställa dagen innan. i övrigt är det mikrofilm med självservice och med möjlighet till kopiering! 

Länk till tidningsidan

Genea
0

Man har i alla fall för några år sedan kunnat fjärrlåna mikrofilmade tidningar genom biblioteken - kanske bara till de större eftersom det behövs en mikrofilmsläsare. Fråga på era bibliotek.

Ingegerd
0

En del tidningar, bl. a. min dagstidning Södermanlands Nyheter, har mikrofilmat gamla tidningar. Jag har suttit några timmar vid mikrofilmsläsaren på tidningens kontor och letat efter en annons efter en man som dog i november 1928, men jag kunde inte hitta någon. Det gällde en 87-årig ogift man, den släkting som jag har följt allra mest noggrant under de sista 67 åren av hans liv. Han bodde i samma socken, en av Sörmlands minsta, Spelvik, från 1861 till 1928, då han somnade in av ålderdomssvaghet enl. dödboken. Det hade varit en bonus att ha en dödannons också att foga till anteckningarna om honom.

Förr skickade man ju ut sorgbrev kombinerat med inbjudan till begravningen, kanske det var ett alternativ till annons. Jag har flera sorgbrev bevarade från 40- och 50-talet.

Sökningen efter den 87-årige mannens annons gjorde jag ganska tidigt i min släktforskning. Nu kanske det är dags för ett nytt besök på tidningen, sen jag under årens lopp har hittat dödsdatum för många släktingar i Nyköpings-trakten.

AndersE
0

#7 Tack för länken!

#8 Bra tips!