Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 3813 ggr
BertilM
1

Skåneböcker från 1765 och 1767

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två böcker som kanske kan vara av intresse:

Historisk, Oeconomisk och Geographisk Beskrifning öfwer Malmö Hus Lähn uti hertigdömmet Skåne. Med Kongl. Maj:st:s allernådigste Privilegio Framgifwen af J. Lorents Gillberg. Commissions Landtmätare
Berling Lund, 1765
Facsimile-upplaga:
  Walter Ekstrands Bokförlag ISBN 91-7408-047-4   Lund 1980

Historisk, Oeconomisk och Geographisk Beskrifning öfver CHRISTIANSTADS LÄN  uti hertigdömet Skåne framgifven af Joh. Lor. Gillberg Commiosions Landtmätare.
Berling 1767
Facsimile-upplaga:
  Walter Ekstrands Bokförlag ISBN 91-7408-049-0   Lund 1980

På baksidan av Christianstadsbokens överdragspapper står att läsa (Facsimile-upplagan):
I "Historisk, Oeconomisk och Geographisk Beskrifning öfver CHRISTIANSTADS LÄN  uti hertigdömet Skåne" redogör författaren, kommissionslantmätaren Johan Lorents Gillberg, sockenvis för länet. Byarna och gårdarna anges med sina namn. Likaså meddelas storleken på varje hemman och jordnaturen. Var det ett skatte-, krono-, kyrko- eller frälsehemman? Vad fanns det för boställen? Stod adeln som ägare noteras ofta både namnet på godsägaren och huvudgården. Även om "ekonomin" får man indirekt veta en del: "Alla i denne Sokn (Loshult) belägne hemman hafwa i allmenhet skarp åker och äng men nödig skog antingen af bok, eke, furu, gran eller surskog, utom Enön, som har god åker och äng; Gnubbarp och Fiärkulla som hafwa godt höbol; Kongstorp som har mycken bok skog och Skogen, Blackatorpet och Gräshult som hafwa fiske." Varje sockenbeskrivning avslutas med en uppgift om antalet bönder samt församlingsförhållanden. Om Maglehem heter exempelvis, att "Sokn har 61 st. hemmansbrukare och giör med Horröds Sokn ett Regalt pastorat.
Gillbergs källor var både jordeböcker och jordrevningsprotokoll. Det materialet kan vi ta del av än i dag. Men ändå har beskrivningen ett helt unikt källvärde. Gillberg försökte nämligen komplettera uppgifterna genom direkt kontakt med prästerskapet. Därigenom får man upplysningar om exempelvis torp och gatehus, mjöl- och sågkvarnar, som inte var skattlagda och alltså inte redovisas i de kamerala handlingarna. Unik som källa är också Gillbergs beskrivning när det gäller de "historiska" uppgifterna. Visserligen byggde han på andra historiker och topografer. Men i många fall måste han ha korresponderat med både slottsherrar och borgmästare. Mycket är säkert självsyn. Så växer bortåt sjuttiotalet notiser fram. De berättar om sägner, skansanläggningar. alun- och krutbruk, donationer och pastoratsförhållanden. Ungefär lika många handlar om slott och herresäten eller boställen. Facsimile-upplagan är med bokens första upplaga som förbild bunden i välskt band. Överdragspapperet har påträffats på ett av de exemplat som tjänat som förlagor vid reproduktionen.

mvh  Bertil

AndersE
0

Det låter väldigt intressant Bertil. Tack för tipset!

Finns de i bokhandeln, eller får man söka i antikvariat?

AndersE
0

Jag flyttar hit ett foto från Norra Åsbo.

AndersE
0

Och ett foto på Malmöhus Lähn  1765

AndersE
0

Jag hittade Kristianstadsdelen på Bokbörsen för 130:- och slog till direkt!

mosterMimmi
0

Får man ödmjukt fråga om Örnanäs gård finns med i Kristianstadsdelen. Örnanäs ligger i Örkened socken. Min förlevande kom dit från Osby 1699 då han gifte sig med änkan i huset. Hans bror vigdes samma dag med den äldsta dottern i huset, så Jon Trulsson som han hette, blev svärfar till sin egen bror! Min släkt bodde där i rakt nedstigande led tills i slutet på 1800-talet.
Örnanäs kommer att bli det första kulturreservatet i Skåne. Gården delades i två i början på 1800-talet och den ena gården finns bevarad och kommer att restaureras med gamla hantverksmetoder. Mitt stamhemman kolades upp på 1930-talet. Ruinen av stallet finns dock kvar och även en del grundstenar så man kan se att det var stort.

AndersE
0

Det dröjer väl ett tag innan jag får hem mitt ex, så jag låter frågan gå vidare till BertilM.

Så roligt att gården ska restaureras fint.

mosterMimmi
0

Ja, det är så kul när det bevaras. Det är en hantverksskola i Mariestad som genomför renoveringen på Örnanäs med gammal teknik och verktyg.

Min mormors mormors kusins gård var riktigt illa medfaren. Barnen blev föräldralösa när de var i tonåren och den minsta 7 år och bodde kvar. Men de hann inte med att sköta och renovera. En av brödrerna bodde kvar till han dog i nittioårsåldern. Grannen tog över gården och har renoverat och gjort ett pensionat av stället. Det kommer att vara öppet för visning nu  de första helgerna i september på eftermiddagarna, se här:

http://www.villasolgerdet.webbsida.com/ 

Jag har varit där och sett skotten från blissingabössorna i smedjans gavel.

BertilM
0

Tack Anders!

Ser att du redan rättat till mitt misstag från i morse ;-)

Bertil

BertilM
0

mosterMimmi

Under "Östre Giönge härad" finns en gård Örnanäs angiven.Texten lyder

Örnanäs, Crono indelt     1/2 hemman

Gatehus     1

Qwarn        1

(Dessutom på nästa sida)

Alle förestående hemman hafwa i allmenhet swag åker och äng, men tillräckelig skog af bok, ek, furu och surskog jemte fiske till Ekeshult och Örnanäs.

Soknen har 136 st hemmansbrukare och giör med Glimåkra Sokn ett Regalt Pastorat.

Min avskrift gör inte texten rättvisa. Så mycket vackrare det är med frakturstil.

Bertil

mosterMimmi
0

Tack Bertil M 

för att du tog dig tid att läsa och skriva ner det. Den här informationen är värdefull för mig. Detta gör att man får en klarare bild av hur gården var och bestod av. Tack än en gång!

BertilM
0

mosterMimmi

Bara trevligt att få hjälpa till.

Bertil

AndersE
0

Idag fick jag min bok. Behändigt litet format. Utgiven i 380 ex.

Inte helt lätt att läsa, men ett litet blad medföljer som hjälper en del.

BertilM
0

Visste inte att det var så liten upplaga.

Jag kan inte hitta den uppgiften i min bok.