Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 2793 ggr
skogstrolletbarbro
0

Jag ska få min bok utgiven. Hurra!

Jag måste bara skriva av mig lite, fylld med glädje som jag är.
Jag har just fått veta att jag ska få min bok utgiven "Pintorparhäxans elev".

I nästan 15 år intervjuade jag och skrev ner fakta som min farbror Sverker berättade om. Historien handlar om när han gick som elev på inackorderingshemmet "gamla Arbetsstugan" i Arjeplog 1926 -1930. Arbetsstugorna i Norrland kom till genom att barnen som hade skolplikt bodde för långt bort och färdvägarna var usla, enligt dagens mått mätt. Eller så hade barnen så fattigt, många var föäldralösa sedan spanska sjukan härjade i Arjeplogs kommun, som mest 1920.

På Arbetsstugan fick de hjälpa till med att sköta om djuren, i ladugården som gav dem mölk. De fick hämta vatten i brunnen, de fick ordna med veden. De fick tvätta, städa, laga skor, snickra, göra borstar. Ja i stort sett allt fick eleverna hjälpa till att sköta om på Arbetsstugan, tillsammans med småpigorna. Sen gick de även skola och de hade en magister. Som föreståndarinna, var fröken Östman, som de i hemlighet kallade för "Pintorparhäxan".

Min farbror dog för 2 år sedan, 89 år gammal och sedan har jag avsatt all tid som det var möjligt för att få berättelsen färdig.
Och nu känns det att reslultatet inte är så långt borta. Förlaget mejlade mej i kväll och de var inte lite beröm som jag fick.

Det kändes otroligt gott i ett hjärta som väntat så. 

Det har varit så mycket strul med pengar till utgivningen, som ni kan se på min hemsida: www.naturrikeirebakk.se men nu känns allt frid och fröjd.

chrissan
0

Gratulerar!

AndersE
0

#0 Vad roligt. Jag förstår din glädje.

Gnidde
0

Gratullrar! :))) Glad

Hälsningar Gnidde.

leja
0

Ser med spänning fram emot det. Hoppas kunna få läsa den en dag. Lycka till och grattis.

Vad ska man ha som signatur tro?

ambi
0

Grattis! Jag förstår din glädje!

Alsterolle
0

Grattis!

En liten undran - på www.naturrikeirebakk.se får jag inte menyn eller bildernas länkar att fungera i Firefox. Det fungerar som det skall i Explorer. Kanske någon annan kan kolla …

Cheyenne
0

Instämmer i kören av gratulationer

Glad

Hemsidan fungerar inte heller för mig i Firefox, därimot i IE. Jag stöter på det problemet lite nu och då.

skogstrolletbarbro
0

Åh, tack, tack till er alla. Ja, det känns faktiskt lite overkligt fortfarande, 
som om jag inte landat riktigt än.

Jag kommer faktiskt inte in på min egen hemsida med Opera, som jag i nuläget har men med min gamla webbläsare, Internet Explorer går det. Min man kommer också in på sidan och han har 
Windows Internet Explorer.

I hastigheten missade jag att nämna var ni kan läsa om det utlovade bidraget som gick om intet. På min hemsida www.naturrikeirebakk.se under fliken "Om mej".

gurin
0

Även jag stämmer in i kören av glada tillrop.

mvh/gurin

skogstrolletbarbro
0

Nu är min bok utgiven och jag har haft den i min hand i ung. en månad. Vilken känsla och så otrolig och roligt sommar som jag haft.

Denna sommar går till historien för mej som sommaren med hantverksutställningar, hemvändardagar och till och med Sveriges största loppis-marknad. Där har jag sutttit och signerat böcker. Suttit och myst och känt mig hedrad av alla berömmande ord.

Det har varit radiointervjuer och tidningsreportage. Nu väntar jag med spänning på de första recensionerna. På grund av sommar och semester har ingen hunnit publiceras ännu.

Jag har tagit semester från I fokus, härifrån och från de sajter som jag brukar besöka, från Svensk Natur där jag är Medarbetare för jag insåg att jag inte fick tiden att räcka till annars. Men nu är jag tillbaka, i alla fall på halvtid.

Det här måste ni prova, alla som går och när på en bokutgivning.

Vilken härlig erfarenhet av att ha vågat - och vilken rysande tacksamhet jag känner till alla som uttrycker sin åsikt till mej:  att jag tog rätt beslut när jag skickade in manuset.

Det var med vånda… men belöningen känns, även om den inte visar sig, i mycket pengar. Den känns inombords!

AndersE
0

#10 Så roligt att allt gått bra!

elenor
0

Så underbart att du får din bok utgiven! Vilken förlossning efter femton års jobb och väntan! Grattis!