Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 4316 ggr
CarpetDiem
0

Jag har kört fast i Mosjö...

Morsning!
Jag har på flera forum sökt pappan till vår ffff Frans Gustaf Ek, född vid Setterstorp i Mosjö. Han föds oäkta men det är så mycket som är konstigt runt omkring mamman Johanna, och mostern Anna Charlotta som följt Inspektorn Gustaf Fredrik Ljungdahl i många år som pigor.

Gustaf Fredrik får två (ev.tre - en dör i späd ålder) med sin piga Anna Charlotta. Det ser lite konstigt ut i hfl men jag har tillgång till bou och fått det bekräftat att barnen är hans.

Nu börjar jag misstänka att han även är far till min ffff, Frans Gustaf.
Det finns dock inget som bekräftar detta men något känns som om detta skulle kunna vara fallet.

Familjen hittar man också vid Vedevågs bruk…

Finns det någon som har någon lösning på detta?

/Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

pertho
0

Har Du något årtal för någon av dessa händelser?

Gnidde
0

Kan det vara denna person. Ur Sveriges befolkning 1890

Ek, Frans Gustaf 1847 Far
Olsson, Anna Lovisa 1844 Mor
(Barn), Ernst Edvard 1875 Barn
(Barn), Gustaf Otto 1878 Barn
(Barn), Signe Sofia 1881 Barn
(Barn), Axel Emil 1883 Barn
(Barn), Agnes Elisabet 1888 Barn

Hälsningar Gnidde.

CarpetDiem
0

Hej!

Förlåt - glömde det mest väsentligaste - födelsedata… Sorry…
Jodå- det är rätt person - Frans Gustaf. Vår ffff. Han är född 1847-12-22 vid Setterstorp, Mosjö.

Att hitat honom var det lätta biten -men hans far????

Den som intresserar sig för detta och orkar leta kommer att finna att FG mor och hennes syster verkar dela allt och håller ihop som "ler och långhalm".

Bouppteckningen på Ljungdahl har jag fått och där står inget om Frans Gustaf - däremot hans kusiner som ärver det mesta.

Hälsningar
Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Är det ingen som har några idéer?

Nu blir jag snart desperat eftersom jag gärna vill komma vidare.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Denna kommentar har tagits bort.
chrissan
0

Domböcker! OM modern stämde fader för underhåll (vilket inte är säkert) så bör det finns i en dombok för tiden runt födelsen.

Pluppis
0

Hej Chrissan

Tveksamt med tanke på de förhållanden som verkade råda då systrarna delade allt… Så det är väl knappast troligt att Johanna stämde Ljungdahl (om det nu är han) Fot i munnnen

Önskar dig en underbar dag

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

svenne
0

Inte speciellt troligt att domböckerna ger något i detta fallet. Jag skulle inte tro att modern stämde Ljungdahl (om det nu var han) för detta, möjligen fick hon andra förmåner som "ersättning", så att säga.

Kollade lite i HL och Fb 1847 och ingenstans verkar det stå någon notering om fadern så det här bli nog inte lätt. Har själv ett sånt där fall som jag trots långvarigt och ihärdigt forskande inte kunnat lösa.

Troligtvis får Ni leva i ovisshet om vem fadern var, men det kan ju förhoppningsvis dyka upp något som kan leda till en identifikation så småningom. Lycka till!

Dido
0

Om inte modern stämde fadern för att få underhåll, så finns ändå en möjlighet att det finns något i domböckerna. Lägersmålet var olagligt, även om det världsliga straffet för kvinnan avskaffades 1810. Så vem som helst - om inte länsman som åklagare gjorde det - kan ha stämt eller anmält modern (och fadern) inför tinget. Det kyrkliga straffet fanns också kvar för både man och kvinna, och det kan därmed hända att det finns något i kyrkoräkenskaperna eller några andra kyrkliga handlingar, dels var det böter till kyrkan, dels kvinnans kyrktagning och dessutom absolutionen.

Att lägersmålet gick alla "förbi" utan något som helst straff är ganska otroligt, däremot kan det vara svårt att hitta några skriftliga uppgifter.

Pluppis
0

# 8 & 9 Tack för era svar, Thomas får "grotta" lite mer i det där på sitt håll så ska jag ta min sista utväg via en som jobbar på pastorsexp. och har hjälpt oss tidigare just på vår farfars sida.

CarpetDiem
0

Morsning och tack syrran att du håller koll när jag jobbar.

#6 #8 #9

Domböckerna - finns dom i Uppsala? Sitter på jobbet just nu (Uppsala) och har ingen koll alls på var jag kan hämta uppgifterna.

OM detta med domböcker skulle kunna rendera i ett genombrott är det värt att testa det.

I övrigt är hela släkten Ek vid denna tid ett enda stort frågetecken. Hur vi fick namnet Ek går jag bet på.
Så himla enkelt som det i övrigt har varit att hitta rötter är det inte på denna Vedevåg/Mosjö-gren.
Av 13000 samlade individer bidrar Ek's med några 10-tal.

Helt otroligt!

Därför känns det extra viktigt att få hitta vår (Pluppis och min) ff ff f.

Jag hoppas - och tror fortfarande, att någon sitter med lösningen. Troligen finns den mitt framför ögonen men man kan inte se den.
Själv blir jag bara rastlös när jag arbetar med detta - men så har det varit sen jag började rota bland Ek's. 
Ibland känns det som om jag bara ska ge katten i detta Gråter 
Men det är en annan historia som många har tagit del av genom ett annat media.

Fortsätt gärna att tipsa mig (oss)

/Thomas

Hälsningar

Thomas

chrissan
0

Domböcker och de övriga kyrkliga böckerna finns i Uppsala (oftast ej filmade). Domböckerna är Örebro härads tingsrätt.

CarpetDiem
0

Tack Chrissan,

Får väl ta mig till Landsarkivet (om man ny kan ta sig dit med tanke på alla arbeten i Uppsala) en dag och leta.

Men visst kan man beställa matrial via snigelpost/mail?

/Thomas

Hälsningar

Thomas

svenne
0

Visst kan man det, men man bör då veta exakt vad man ska ha, annars tar ju LA betalt för att leta i materialet och då brukar det kosta en del.  Bouppteckningar och domböcker bör finnas mikrofilamde på LA i Uppsala, så det bästa är nog att Du åker dit en dag och letar rätt på det Du vill ha och sedn beställer kopior på det materialet. Du kan då ange sid-nummer el. dylikt i volymerna och då slipper personalen leta och ta betalt för själva letandet vilket kan ta lite tid ibland och tid är ju som bekant pengar…..

CarpetDiem
0

Tickeletack!

Får försöka kryssa mig fram bland alla vägjobb och arbetsplatser som ligger runt Landsarkivet…Skrattande

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Eftersom du letar efter namnet Eks ursprung, så är det väl Johanna och hennes syster du ska rikta in dig på. Dom heter ju Ek båda två.

Jag kunde inte låta bli att leta lite, och efter mycket om och men…krångliga kyrkböcker att hitta….så upptäckte jag att Johannas far heter Erland Hansson och är torpare i Vedevåg. Ingen Ek där alltså. Glad Denne Erland dör 1812-02-16 i Vedevåg av nervfeber. I dödboken (Vedevåg FIa:5) står att han har en son och 4 döttrar i livet. Eftersom det också står att han varit gift fyra gånger, så är det väl tveksamt om alla barnen är med samma mor. Anna Charlotta f 1801, Lovisa f 1802, Christina Catharina f 1804, Johanna f 1811 och Gustaf f 1809. Erland är enligt dödboken född i Ekeby 1776.

Nåväl, modern Hedvig Christina Holmberg gifter om sig 1814-12-18 med drängen Lars Larsson Ek, född 1785. Så det är troligen hans namn som barnen har tagit upp, och som du också bär. Glad 

Vem fadern till Frans Gustaf är har jag däremot inte fått nån ledtråd till. Men Johanna verkar ha varit ute och rört på sig en hel del, så man vet ju aldrig….Flört

Pluppis
0

Hej Dido!

Precis, vi borde ha hetat Hansson och inte Ek eftersom Lars Ek och Hedvig Christina gifte sig senare.. Men å andra sidan har denne Lars hängt med familjen ett tag innan Erland dog. Så så långt är vi med

Och vår fffff är en gåta som jag tror Thomas har knäckt men vill ha belägg för men inte har hittat… Vi får hoppas på domböckerna!

Dido
0

Nej, Lars Ek har inte hängt med familjen ett tag innan Erland dog. Erland dog i februari 1812, och enligt Vedevåg AIb:6 kom Lars Ek dit 1812.

Och ni bör naturligtvis heta Ek om det namnet har förts vidare från Johanna och Frans Gustaf. Om Johanna skulle kallats något annat än Ek, skulle det ha varit Erlandsdotter.

CarpetDiem
0

Mors,
Jo det har vi förstått och vi förmodar att Lars på något sätt adopterade barnen.
Men det finns andra konstigheter också…

Frans Gustaf's mamma - Johanna, har ju haft minst ett förhållande innan hans födelse. Jag har en anteckning om att hon har varit gift (1836) med en Per Erik Nilsson.
In i det äktenskapet hade hon redan en son - Carl Gustaf Sundström (?!) född 1833-11-03 i Vedevåg. Så saken blir bara virrigare och virrigare.
Frans Gustaf är INTE Per Erik Nilssons. Han finns inte med någonstans. Har dock inte hittat honom än i db.

Många förhållanden är det….

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Förtydligande…
Per Erik Nilsson hittar jag inte vid Frans Gustafs födelse.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Thomas, du skrev tidigare att du har gått bet på hur ni fått namnet Ek. Men nu verkar det som om ni är helt klara över det…..? Det blir lite motsägelsefullt.Glad Några adoptioner fanns inte på den tiden, men det var vanligt att barnen tog sin styvfars efternamn när det var frågan om ett släktnamn (alltså inte patronymikon).

Var har du hittat uppgiften att Johanna skulle varit gift med Per Erik Nilsson? Det enda jag kan se är att dom står på samma sida i hfl AIb:6, och där står inget om att Johanna är gift. Det står att PE gift sig 183(?), men han finns inte i vigselboken, så det är möjligt att han gift sig i någon annan socken.

När det gäller Johannas son Carl Gustaf, så är han omöjlig att hitta i Lindes/Vedevågs födelseböcker, och datum/årtal växlar lite i hfl. Namnet Sundström förekommer bara i dödboken när han dör 1848, och kan tyda på att prästen kände till vem som var far.

Du skriver ovan att Johanna och Anna Charlotta "verkar dela allt och hänger ihop som 'ler och långhalm'". Kan du precisera lite mer vad du menar med det? Förutom att du misstänker att dom delar far till sina barn. Glad

CarpetDiem
0

På GID# 358.40.105200 hittar man Carl Gustaf födelsenotis.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Jo - de arbetar ihop på samma ställen under många år.
Har du tillgång till Genline så hittar du tre syskon Ek på samma sida - GID# 358.104.15200.
På några sidor innan GID# 358.104.15100 hittar vi Inspektorn Gustaf Fredrik Ljungdahl.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Det är inte födelsenotisen, det är från dödboken 1848 när Carl Gustaf dör.

På sidorna du hänvisar till i hfl så flyttar Anna Charlotta till Stockholm 1825, samma år som systern Lovisa flyttar in. Systern Christina Catharina flyttar in 1821 och tillbaka till föräldrarna 1822. Detsamma gäller när Anna Charlotta och Johanna ibland finns på samma sida/hushåll i olika hfl, den ena flyttar ut och den andra in. Ibland finns dom samtidigt i samma hushåll, men om man följer deras flyttningar i olika hfl så verkar dom inte precis vistas några längre tider tillsammans. Det är ju inte heller så konstigt om en äldre syster ordnar en plats åt en yngre ibland.

Från 1828 verkar det som om Anna Charlotta stannar i hushållet hos Ljungdahl och barnen. När dom flyttar till Mosjö 1846 finns Johanna med och stannar där tills hon med sonen flyttar tillbaka till Vedevåg 1850. Då flyttar hon till sin syster Christina Catharina och hennes familj och står då som piga.

Hur går det med domböckerna? Glad

CarpetDiem
0

Nåväl - fick lite bråttom när syrran hittade Gidden. Skullegivetvis vara dödsnotis.

Sen arbetar de på andra håll tillsammans. 1850 lämnade Johanna tillsammans med vår ff ff Frans Gustaf, Setterstorp.
Husbonde? jo ingen mindre än Gustaf Fredrik Ljungdahl…

Nåväl - jag har inte kommit till Landsarkivet idag. Men domböckerna lockar Skrattande

Ledsen att det blev så rörigt men det är så denna gren känns…

Hälsningar

Thomas

Hälsningar

Thomas

alglar
0

Hej. Har inte läst hela tråden. Men har du kikat i barnmorskeböckerna om de finns kvar

CarpetDiem
0

Nope,

Detta var nytt för mig. var hittar man dom?

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Thomas,

det behöver inte vara krångligare än man gör det. Glad Det enda krångliga med det här fallet är väl att hitta Frans Gustafs far, men då gäller det som sagt att gå igenom domböcker och andra kyrkohandlingar än hfl och födda, vigda, döda.

Och som jag skrev ovan, det är inte det minsta ovanligt att två systrar ibland arbetar i samma hushåll. Dessutom verkar det ju som om Anna Charlotta blivit någon sorts "husmor" i familjen, så hon hade väl lite att säga till om vilka som skulle anställas.

Jag tror nog inte du ska satsa för mycket på att det är Ljungdahl som är far till FG. Hur troligt är det att en kvinna som har två barn tillsammans med "herrn i huset" godtar att systern också får det, och låter henne stanna i hushållet? Dessutom skulle säkerligen inte varken kyrkoherden eller andra i församlingen godta ett sådant beteende. Jag tittade lite på sockenstämmoprotokollen för 1840-talet. Ingenting står om några oäkta barn, däremot så blir Ljungdahl ordförande i sockennämnden 1847 och stannar på posten till 1849. Han är även revisor för en del av socknens olika kassor, samt ordförande i brandstodskommittén. Det är nog inte troligt att han skulle få dessa poster om han levde i ett "dubbelförhållande" med två systrar, som han dessutom fick barn med.

CarpetDiem
0

Dido,

Jag förstår vad du menar. Men något känns inte rätt… Vad det är kan jag inte sätta fingret på.

Du skriver att Ljungdahl sitter i Sockennämnden till -49.

-47 är Frans Gustaf född och -50 lämnar Frans Gustaf och mamma Johanna Setterstorp. Sanningen kommer ikapp?

Nä - helt klart, jag ska inte spekulera i något. Först ska jag ta mig till Landsarkivet och se om jag kan hitta nåt där.

Men…- nu när jag läser ditt inlägg igen blir jag ÄNNU mer konfunderad. Du skriver att det inte föds några oäkta barn under 40-talet i Mosjö?
Frans Gustaf, som föds den 22 dec 1847 vid Setterstorp, ska i så fall ha en registrerad far som inte nämns någonstans, eller?

Såg att Landsarkivet har öppet till 16 så jag tar mig nog dit…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Thomas,

Jag skrev att det inte står något i sockenstämmoprotokollen om oäkta barn. Inte att det inte föds några. Glad

Ljungdahl sitter i sockennämnden längre än till 1849, han är ordförande till 1849. Tror du verkligen att man på den tiden kunde leva i ett "dubbelförhållande" utan att någon visste någonting? Det var mer social kontroll då än det är nu. Om, jag säger bara om, det skulle ha varit ett sådant förhållande, så kan du vara förvissad om att det finns en hel del i domböckerna, för det var i allra högsta grad olagligt.

Spekulera kan man alltid göra, men det gäller att hålla sig inom det rimligas gränser. Glad

chrissan
0

Håller med Dido om att man ska vara försiktig med spekulationer. Dock är det inte helt omöjligt - min sambos ana hade hustru, älskarinna i ett hus på gården under 42 år (4 döttrar varav 2 växte upp hos frun), två ytterligare döttrar med andra kvinnor, dessa vistades ockå tidvis hos honom och hustrun. Det var ca 1820-1859. Han testamenterade och gav bort en stor del av sin förmögenhet till de oä barnen, men ingenstans finns hans faderskap erkänt i kyrkböckerna. Han var också högt uppsatt i socknen. Synen på äktenskap var nog lite olika på den tiden.

Dido
0

chrissan,

du skriver att ingenstans var faderskapet erkänt i kyrkböckerna. Fanns det någon annanstans? Hade dom oä barnen faderns efternamn? Står det i testamentet att det är hans barn?

I Thomas fall så får döttrarna till Anna Charlotta faderns efternamn Ljungdahl. Man skulle ju kunna fråga sig också, varför tar han hand om sina två döttrar med AC - dom står till och med som hans döttrar och inte hennes i hfl - men inte Johannas, om FG skulle vara hans son?

Hur enskilda personer såg på äktenskapet var nog olika, då som nu. Men kyrkan och lagen hade en bestämd uppfattning om vad som gällde, och, som sagt, den sociala kontrollen var stor. Och i Thomas fall var det ju inte ens ett äktenskap, Ljungdahl gifte sig aldrig med AC eller någon annan.

CarpetDiem
0

Halloj!

Försökte igår skriva här på forumet men varje gång jag försökte lägga upp det blev det problem - precis som allt jag gör som har med familjen Ek att göra.

Jag varpå Landsarkivet igår och skulle leta rätt på Domarkiven. Det var inga problem - de skulle finnasi en inbunden volym (vilket skulle visa  sig vara flera).

Problemet var att när mannen kom in med bokensa han lite konfunderat - "Det här var den enda jag hittade??" med ett strort frågetecken klistrat i ansiktet…

Ingen kommentar att andra volymer var utlånade (och vi var kanske 5-6 st där varav endast en person läste).

Nåväl - jag kunde snabbt konstatera att en volym grån 1876 knappast hjälpte mig så jag fick gå därifrån med ogjort jobb.

Nu börjar jag bli duktigt trött på att försöka reda ut allt som har med detta att göra. Det känns som vad jag än gör så blir det fel.

Chrissan - du om någon borde veta vilka problem vi har haft sedan vi redde ut vår farfar…

Så - summan av kardemumman är att jag/vi skulle behöva ha hjälp att reda ut denna gren med allt som händer i Mosjö och Vedevåg.
Allt ifrån hur och varför vi heter Ek, jo jag har fått en viss förklaring på detta, och till pappan till Frans Gustaf så vi kan fortsätta och leta "rötter".

Maila mig gärna. Självklart utgår ersättning till den som klarar av detta…

Skickar med notisen på Frans Gustafs födelse om det kan vara till hjälp. GID# 2393.21.75700

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då provar vi en jpg istället…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Näha- skit i bilderna då!

Förstår ni hur frustrerande detta är???? Allt blir pannkaka!

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Klarar inte ens av att radera inlägg…
Nu ger jag upp!

/T

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Och så var bilderna där…????? Fattar nada????

/T

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Jag gör ett tillägg så att det inte verkar som om jag är emot alla teorier och spekulationer.

Det jag anser att man ska göra när det gäller att hitta fadern till ett oä barn, är att först och främst leta i alla tänkbara källor efter uppgifter, dvs kyrkoböcker, domböcker och liknande. Har man en teori om vem fadern kan vara, så är ju  bouppteckningar, testamenten, namnformer och annat en väg att gå. Att bygga sina teorier på att vissa personer förekommer på samma sida och/eller i samma hushåll i en hfl anser jag inte vara rimliga grunder för spekulationer om faderskap. Inte heller att det måste vara husbonden som i så fall skulle vara den tänkbara fadern, det fanns ju fler män i närheten - drängarna. För att inte tala om att modern (och även fadern, naturligtvis) kunde röra på sig över ganska stora områden, utan att det framkommer i några källor…. Glad

Slutsatsen blir ju att man inte kan säga vem fadern är förrän man hittat skriftliga uppgifter i källorna. Teorierna kan man givetvis ha kvar för sig själv, men man ska inte skriva in sådant i t ex en antavla.

Dido
0

Thomas, du skriver att du "fått en viss förklaring" till varför ni heter Ek. Du har fått en fullständigt klar förklaring till det. Johannas och Anna Charlottas och deras syskons mor gifter sig med Lars Ek och barnen får sin styvfars efternamn, och Frans Gustaf får sin mors efternamn. Mycket vanligt och helt rimligt.

Menar du att personalen på landsarkivet bar in en domboksvolym från 1876 när det var en från 1847 eller -48 du beställde in? Det låter mycket märkligt, och det låter inte mindre märkligt att alla andra volymer skulle vara borta, dessutom utan att någon visste varför.

Eftersom inte domböckerna för aktuella år är filmade eller skannade, så måste dom läsas på plats i Uppsala (där dom med all säkerhet finns). Kyrkböckerna (filmade och skannade) har både jag och andra gått igenom, och där finns inga uppgifter om FG:s far, åtminstone inte på dom sidor där Johanna och han finns med. Det kan finnas en notering där fadern finns, men då gäller det ju att veta vem han är och var han finns, och att gå igenom hundratals sidor för att hitta det, njae…. Han behöver ju inte ens finnas i samma socken, som sagt. Kyrkoräkenskaperna, särskilt specialen, bör gås igenom för att hitta eventuella böter till kyrkan, och dom verkar inte heller vara filmade/skannade, så det är Uppsala som gäller.

CarpetDiem
0

Som jag sa - mannen som bar in volymen såg mycket konfunderad ut när han sa att det var den enda volymen han hittade.

Borde inte han ha sagt att de andra volymerna var utlånade (reserverade) åt någon annan forskare?

Dido - jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få. Och jag ligger inte på latsidan heller. Problemet är att jag är företagare i Uppsala och har inte den tid som jag önskar att få vara på LA.
Därför får jag först och främst arbeta med det som finns tillgängligt på nätet - efter normal arbetstid.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Dido
0

Thomas, jag förstår mycket väl att du har svårt att få tiden att räcka till. Det gäller nog dom flesta av oss. Glad Tyvärr är inte dom böckerna filmade eller skannade som du behöver titta i, så det är alltså nödvändigt att ha möjlighet att forska på ULA, antingen det är du själv eller någon annan som gör det. Jag vet inte om det finns några Uppsalabor här på Proveniens som eventuellt skulle kunna hjälpa till med det.

Vad beställde du in när du var på ULA? Att personalen där skulle ta in en volym som täcker 1876 om du beställer 1847, anser jag fortfarande som mycket märkligt. Jag kan inte tänka mig, och har aldrig varit med om, att dom skulle ta in en annan volym än den man ber om. Inte heller att dom skulle ta in en annan istället, om den beställda inte fanns tillgänglig. Det måste ha blivit något missförstånd där.

CarpetDiem
0

Hej!

Jag fick hjälp av den manlige receptionisten att hitta rätt.
Han hjälpte mig t.o.m. att se till att jag skrev rätt.

Om jag inte minns helt fel så var det något med VII…

Missförstånd kan det inte ha varit etersom mannen som kom in med volymen visste mycket väl att det fattades böcker.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

ANNIA
0

CarpetDiem, VII är lika med 7.
om jag kommer ihåg rätt så är 76 lika med LXXVI 
medan 47 är lika med XXXXVII. Kan komma ihåg fel, men har för mig att det är så siffrorna är. 47 kan kanske vara XLVII

CarpetDiem
0

Annia,

Jo jag fick lära mig i skolan att VII är 7.

Men … det hjälper inte mig ett smack eftersom att jag fick hjälp av den manlige receptionisten att hitta rätt. Han hjälpte till att slå i pärmar och att hitta rätt, och det enda jag gjorde var att fylla i uppgifterna han sa åt mig att göra. Det gick inte heller att göra fel - han hängde över axeln och såg till att det blev rätt.

Däremot var mannen som plockat fram volymen mer osäker. Han sa att han bara hade hittat 1 volym och att det skulle vara fler.

Han - om någon såg ut som ett frågetecken.

Men som jag sa tidigare - jag/vi söker någon som kan hjälpa oss att reda ut denna "gren" av familjen.
Jag har inte kommit längre än för ett år sen upptäckte jag på reprisen av "Det Okända" igår.

Allt fortsätter att strula…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

ANNIA
0

CarpetDiem/Thomas det kan ha blivit fel i alla fall. För mannen som hjälpte dig kanske gav dig fel uppgifter att fylla i. Alla gör vi fel ibland och tråktigt nog kan det ha blivit så för dig i detta fall.

Siffror kanske blev omkastade så att det kanske blev ifyllt att du sökte bok för  1874 istället för 1847 För blev det så ifyllt så är det mer rimligt att han kom med 1876 Så kanske göra ett nytt försök.

CarpetDiem
0

Annia,

Nä - i detta fall är jag helt säker. Även han som kom in med volymen visste att de skulle vara fler. De började nämligen 1847…

Det var därför han var frustrerad…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Nu har det varit dött i brevlådan några dagar. Det får väl anses att ingen - på vanlig väg - kan hjälpa mig.

Försöker nu på annat håll här på Forumet att få tag på någon som mot  ersättning kan hjälpa oss att reda ut detta - en fortsättning bakåt med ff ff f o.s.v.
I alla fall så att vi hittar en öppning i detta.

Hälsningar

"Deppad" Thomas

Hälsningar

Thomas