Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettberätta
Läst 1459 ggr
Sofiae
2008-08-01 21:55
0

Släktkrönika

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nymedlem här, hittade hit först igår. Ny som släktforskare är jag inte, har hållit på sedan 1981,är inte så aktiv nu.

Jag läste en intressant tråd,"Alternativ till att ge ut en bok". Verkade inte alls dumt. Det du hade gjort lisopasi verkade väldigt proffsigt. Bra upplagt.

Det är svårt att göra ett släktregister överskådligt och lätthanterligt, och bara ha med födelse, vigsel, död och antal barn, sida upp och sida ner är ingen spännande läsning. Möjligen för släktforskare.

Jag har dock gett ut en bok i papper. Fick den häromdagen från tryckeriet. Tryckte upp 200 ex, de kostar 135:-- kr styck. Den är i A4-format och på 192 sidor. Det är ca 200 svartvita bilder i den. Det kostar ju en del men jag räknar med att sälja en hel del, många är intresserade, inte bara släktingar. Jag gjorde den själv i Word, skannade in bilder och la in digitala. Hade hjälp av ett proffs att bearbeta bilderna.

Jag utgick från min mormor och morfar, hade en hel del bilder från den tiden de levde och skrev lite om vad jag visste om dem. Sedan skrev jag om deras ättlingar (hade en del att göra för att hitta alla) och bilder på samtliga. Sist i boken hade jag med deras anor.

lisopasi
2008-08-01 23:17
0

Tack för berömmet! Hoppas att din bok blir uppskattad!

AndersE
2008-08-02 02:04
0

#0 Välkommen hit Sofiae!

Din bok påminner mycket om den jag skrev förra året. Länk

Jag hade samma motiv som du. Jag provade att göra olika tabellutskrifter och dela ut bland släktingar, men mötte ett rätt begränsat intresse. Med en löpande text är chansen mycket större att fler än entusiasterna faktiskt tar del av forskningen.

Även om bokutgivning i den här skalan är en nästan garanterad förlustaffär tycker jag vinsten varit stor. Människor hör av sig och berättar vilken glädje de haft av läsningen. Den belöningen mäts inte i pengar.

Sofiae
2008-08-02 13:09
0

Tack AndersE

Jag läste artikeln om din bok nu, intressant. Jag har också skrivit den för icke släktforkare och har bilderna insprängda i texten. Men den är inte så väl genomtänkt som din. Men den får duga.

Visst kostar den mycket pengar men jag ser det inte som en förlustaffär, ingen affär alls, utan detta är mitt livsverk, en avslutning på min stora hobby.

Jag tänker inte skriva någon bok om farmor och farfar, nästan alla deras ättlingar bor i USA så det blir svårt att få tag i dem. Kanske jag skriver ner lite så mina närmast kan läsa.

Din bok heter ju "I skuggan av ett slott". Den titeln kan jag inte ha på min. Min morfar auktioneras bort första gången när han var 14 månader, sedan var det auktion på honom varje år tills han var 14 år, efter det fick han försörja sig själv. Han blev soldat vid 21 års ålder. Till slut fick han egen gård tack vare att hans fru fick ärva lite mark när hennes föräldrar dog. 

Jag ser att jag skrev fel, det skall vara 92 sidor, inte 192.