En het byggsommar
Idag visar termometern här i Backa på 30+, och allt utomhusarbete ligger nere. En bra tidpunkt att visa lite på hur vårt arbete med upprustningen går. Det händer verkligen stora saker!
För en dryg vecka sedan hade vi en byggnadsvårdsantikvarie från Bohusläns museum här, han är utsedd som kontrollant av länsstyrelsen för det upprustningsbidrag vi har fått beviljat. Då hade vi öppnat väggarna till ladugården, och den syll vi planerade att byta visade sig vara praktiskt taget en hel vägg! Vi fick börja med att klä av ladugården dess norrgavel. På bilden uppe tv har jag just skurit av klädselbrädorna någon centimeter under övre spikraden. Uppe till höger ser ni delar av ett glatt gäng när klädseln var helt av - vi lyckades rädda samtliga brädor utom en för återanvändning, de är redan borstade och nymålade klara för uppsättning.
Sen var det dags för långsidan. Nere tv kan ni se hur fasaden såg ut(och lutade!) efter urtagning av fönstren. Väggen bestod av stående 3 tums tjocka plank, som var praktiskt taget borta i nederkant. Den nya konstruktionen syns nere th i bilden. Här fick vi hjälp av två mycket duktiga hantverkare, som bytte plankvägg mot rejält timmer - dels inköpt, dels återanvänt från det timmerförråd som vi hittade längs nere under ladugården, säkert närmare två hundra år gammalt virke, i enastående skick.
Byggnadsvårdsantikvarien? Han var helnöjd, och för oss känns det väldigt bra att kunna ha ett så fint samarbete med de kulturvårdande myndigheterna.

Här är ytterligare ett collage med detaljer från bygget. Till vänster ser man skillnad mellan gammalt och nytt. Den undre bärande delarna är sammanpressade och utan hållfasthet på grund av röta. Numera är även dessa delar utbytta. Överst th ser man delar av den gamla bärande plankväggen och liggande reglar, liksom bärande delar på plats kvar i väggen. Det är inte underligt att hela huset faktiskt stod och lutade sig. När vi rev dessa detaljer, fick vi en omisskänlig lukt av koskit och urin, som satt kvar i virket trots att det var mer än 30 år sedan som det fanns kor i ladugården.

För en helt oinvigd måste du berätta…är det din egen gård du rustar?
Hur gammal är den?
Berätta..

Vi har köpt en gammal gård tillsammans med min brorsa och hans familj. Vi köpte av S:ta Klarastiftelsen, som är en fransiskanerorden inom svenska kyrkan. Det var fem nunnor som hade stället innan oss. Tyvärr var väl deras praktiska förmåga inte i paritet med vad som krävs, utan ladugården var utsatt för ett omfattande förfall. Den äldsta byggnaden här är från 1760-talet, det är mangårdsbyggnaden och den är i hyfsat skick, dock. Den äldsta delen av ladugården är förmodligen från 1800-talets tidigare hälft, vi har hittat konstruktionsdetaljer där från 1700-talet, bland annat golvbräder.
Den del som vi nu renoverar är påbyggd den äldre delen i en vinkel, tillsammans är ytan (i tre plan) cirka 600 kvm. Sen finns det ytterligare tre hus på gården, hela stället är en levande historia från tiden före storskiftet i mitten av 1800-talet. Området kallas för Storåns dalgång, Björketorps Backa och området är riksintresse för kultur och miljö.
Det är jättespännande, men också lite förpliktigande…Jag ska skicka upp lite fler bilder, men nu ska vi äta kall lunch!
Vad roligt att se bilder, och så duktiga ni är. En fråga jag ställde mig direkt är vad ni ska använda det till - framförallt ladugården. Ska den ges en ny funktion?

Här är ytterligare lite bilder på gården. Det är lite svårt att få rättvisande bilder, hela ställe ligger i en stark sluttning. Uppe tv ser man huvudbyggnaden nerifrån, th om det är en bild ut genom ett fönster ner mot ladugården (som vi jobber med just nu). Nere tv ser man en annan av bostadshusen, som tidigare har varit hönshus! När vi fick stället var det ett massivt mögelhus, men efter en utvändig dränering, golvrenovering och uppröjning av grunden (som gjordes helt fri från ruttnande trä och gammal isolering) är huset nu friskt och fullt beboeligt när vi är klara med det. Just nu byter vi gavel mot söder, där klädseln tagit skada av en felaktigt byggd altan. Kolla in fönstret därborta, vi sätter in begagnade spröjsade lufter istället för det tidigare tråkiga tvåluftsfönstret som står bredvid.
Bilden nere th visar en bit av isoleringen i ladugården. Någon tidigare ägare har rustat upp en del av byggnaden till ateljé, och isolerade plankväggen. Vilket råttorna gillade. De har successivt tuggat sig igenom hela isoleringsmattan, som fått bli nytt råttgolv efter hand som det gamla fylldes med råttskit. Uppenbarligen renliga djur, som täcker över när det blir för mycket.
Vi har massor av arbete, så just nu ligger släktforskningen för fäfot. Men det är fantastiskt roligt!

Javisst är vi lite stolta för vad vi gör. Men det hade inte fungerat utan bra hjälp av duktiga hantverkare. Här kan man se vilka deras huvudsakliga arbetsredskap var - motorsåg, yxa, domkraft, och vid ett tillfälle mobiliserade vi granngårdens truck, som hjälpte till att stötta huset i ett känsligt läge.

Är det tanken att ladugården ska användas som festlokal?
För er själva eller även för uthyrning?
Förra sommaren var jag på en gård som byggts om så. En länga inredd med gästrum och wc/dusch-avdelning, den andra delen med festlokal och ett uthus var som ett riktigt restaurangkök. Avsikten var mest att kunna hysa släkt och vänner men man hade viss uthyrning.

Ja, ungefär så. Eftersom både Eva och Astrid dessutom är intresserade av konsthantverk och bild (Eva har arbetat yrkesmässigt med detta i mer än 25 år) funderar vi på viss kurs- eller konferensverksamhet. Vi kommer att kunna ta emot max 20 gäster om besökarna kan tänka sig att bo i dubbelrum. Men det är mycket jobb kvar innan den drömmen kan realiseras. Vi har skissat på en keramikverkstad och på logen kan vi inreda ateljéer för olika ändamål.
#10 Det låter härligt. Vi har haft liknande drömmar - sambon är yogalärare så ett ställe med plats för boende kurser har funnits. Jag var spekulant på en underbar herrgård för några år sedan. Kan inte bestämma mig för om jag är glad eller ledsen över att det inte blev något…

"Gamla hus är byggda med hårt arbete och kärlek och skall så bevaras" (var det någon klok man som sa).
Bor själv på en gammal gård som är byggd på tidigt 1700-tal och vet vilket enormt arbete det är att rusta timmerhus "på rätt sätt".
Ta te.x golven så är det inte dagens mått på golvplanken precis utan tjocka rejäla doningar, dessa golv skulle få dagens bygghandlare att rodna av skam.
Att skapa någon sorts "konstcentrum" med boende, butik och atelje låter helt underbart i mina öron.
(Akvarell)kurs på Backa, jag kommer garanterat!
Hej Kajan! Vilka härliga bilder, underbart hus - och vilket jätteprojekt ni håller på med! Vi befinner oss i ett liknande projekt, fast huset är betydligt mindre och inte fullt lika gammalt .. men målet har vi gemensamt: keramikverkstad :)
Det är ursprungligen en tvättstuga intill vårt hus. Den är byggd 1937, och sannolikt knappt underhållen alls. Så, mycket fukt hade tagit sej in via taket ner i väggarna, och myror bodde i virket. Vi fick ta bort bräda efter bräda tills vi kom till friskt virke - och då var nästan halva huset borta *s* Nå, det ska nog bli fint igen. Som tur är har maken tummen på rätt plats, och min son gillar att vara hantlangare!

Det där om golvplanken stämmer verkligen. Ladugården har ett betonggolv, gjutet ovanpå ett plank/timmergolv. Gjutningen är förmodligen gjord på 1940-talet.
Kan du berätta mer om din gård?

Din beskrivning av renoveringen känns igen! Och den gamla tvättstugan blir säkert en fin keramikverkstad, roligt att ni har kvar bilder från det första bygget. Vad var det för isolering i huset från början? Det ser ut som stommen bestod av stående plank?
#14 Sådana bilder är guld värda. Jag lät bygga ett hus för drygt 20 år sedan, och har bilder som följer bygget. Jag ser fram emot att en gång få lämna dem till husets då varande ägare…
#16 - jo det är stående plank med papp och lockpanel utanpå.. heter det så? Det är maken som är mer byggteknikskt kunnig än vad jag är :) Själva huset vi bor i är byggt på samma sätt. För mej framstår det som en gåta hur det kan isolera så bra som det gör, vi har alldeles varmt och skönt på vintern.
#17 - jo, visst är det roligt med gamla bilder. Vi köpte ju vårt hus som dödsbo, och fick hela bohaget med - däribland mängder av gamla foton och andra dokument. Det som varit hittills mest guld värt var när besiktningsmannen kliade sej i huvudet över hur grunden var konstruerad.. och vi kunde visa honom albumet som steg för steg - från grunden till takläggningen - visar hur hela vårt hus är byggt! Det var bra :)

Jag gissar att det finns mer isolering innanför plankväggen, och dessutom är det nog så att äldre tiders husbyggnad också innehöll kvaliteter som vi idag har förlorat. Ett bra exempel tycker jag är när vi använder fuktspärrar - plastfilm t ex, som kortsiktigt ger fördelar, men i det långa loppet leder till ökade fuktskador på huset.