Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4335 ggr
svenne
0

Ovanlig dödsorsak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid genomgång av gamla dödböcker har jag sett en dödsorsak som jag aldrig stött på tidigare, nämligen "ryggmärgslidande",   

Har någon av Er sett den "dödsorsaken" tidigare?  Året är 1884.

AndersE
0

Jo, min farfars morfar som dog i Ängelholm 1914 har samma - ryggmärgslidande (Paralysis Agitaris).

Cheyenne
0

#1 Är det inte paralysis agitans som du menar, dvs Parkinsons Sjukdom?

svenne
0

#1 Anders, den latinska dödsorsaken för din farfars morfar verkar ha med lungorna att göra ( enligt Google).  (?)

"Ryggmärgslidande" borde varat något neurologiskt.

AndersE
0

Nu blev jag osäker.

I min gamla släktutredning från 1917 står det ryggmägslidande. Var jag fått latinet ifrån är jag osäker på. 

Jag tror jag skrivit av från ett microkort på biblioteket, så jag kan inte kontrollera nu. Vad jag minns så stod det "ryggmärgslidande" samt något på latin som jag tolkat så som i #1.

chrissan
0

Ryggmärgslidande kan vara en mängd sjukdomar, en del ganska allvarliga som skador, medfödda missbildningar samt syfilis i tredje stadiet . Man kan också se teorin om att  "En irritation i ett organ ansågs kunna sprida sig till övriga, vilket också låg bakom den populära diagnosen ryggmärgslidande som kunde yttra sig i vilka symptom som helst" (ur Johannisson, K (2005) Den mörka kontinenten: kvinnan, medicinen och fin-de-siécle)

Alsterolle
0

Nyfiken som man är gav ett sök denna länk

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och registrar poster i NÅDD-projektet. (namn åt de döda, inför den nya dödsskivan som kommer i slutet av 2009). Hittade denna ovanliga dödsorsak för en 37-årig smedhustru år 1902.

(se bif. bild)

AndersE
0

#7 Usch, vilken tragedi…

svenne
0

Ja, mycket tråkigt, också med tanke på det lilla barnet som blev moderlöst…

blombuketten
0

Usch ja.

Hirit
0

Hemskt. Troligtvis så blev det nog en infektion i bröstvårtan.