Silverörhängen
Har två par silverörhängen med en stämpel S och en stämpel med tre kronor på. Det ena paret har stenar och det andra paret har pärlor. Örhängena är inte gjorda för hål i öronen. Vilket tillverkningsår kan dessa ha?
Hej Merra62 och välkommen till Proveniens!
Jag har inte tillgång till mina böcker just nu? En årtalsstämpel består normalt av bokstav+siffra. Är du säker på att det bara finns ett "S"?
Har du möjlighet att ta en bild och visa?

Är det svenskt silver (kattfot dvs tre kronor) så är bokstaven S året 1776. Ser de ut att komma från den tiden?
Svårt att säga, jag har väldigt dåliga kunskaper om gammalt silver. Men de ser klart gammla ut och det stämmer med att det är en kattfot = tre kronor. De är ganska tunga och massiva, samt blänker inte lika mycket som nytt silver. Återkommer med bild senar..
Mbh
Hej igen
Jag är väldigt okunnig om ädelmetall överhuvudtaget. Men stämplarna är ganska små och består av en S stämpel och en stämpel som ser ut som en kattfot = tre kronor. Bild på örhängena kommer. Vissa av stenarna på det ena paret ser ut som diamanter medan andra (enligt mig) ser ut som kristall.
Mbh
Vilken är proveniensen på dessa föremål?
mvh/gurin
För mig ser detta inte ut som något från 1700-talet, men jag är totalt okunnig vad gäller smycken.
Om "S" är en årtalsstämpel så är det som chrissan skriver = 1776. Den ende silversmed jag hittar, som stämplar med enbart "S" är ännu äldre - 1600-tal.
Det vore intressant att se bild på stämpel.
Ett forum där jag tror du har större chans att hitta någon kunnig är "precis en sån".

Svårt att säga något om ålder. Men det var vanligare med hål i öronen tidigare, men runt 1900 till 1930 så fanns den typ av skruv som du visar på bilderna. För mig är det tidigt 1900-tal, men jag är ingen expert.
Vad ska man ha som signatur tro?
#8 Håller med.

s + katfott betyder sølv. Er katfott i oval er det import til sverige. Er katfott i trepasstempel - så er det svensk fremstillet.