Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 1409 ggr
Niklas
0

Vacker salong i sekelskifteshus

Jag hade förmånen att få fotografera ett vackert hus häromdagen. Det byggdes i början av förra seklet. Från början var det en privatbostad, men efter några årtionden som kloster är det numera en privat klubb. Nedanstående bild visar salongen med väggfasta målningar.

http://panoramafoton.se/uppland/panorama_villapaulisalongen6.htm

Lägg även märke till taket som är rikt utsmyckat. Det byggs inte många hus av den här kalibern nuförtiden.

Det är spännande med gamla hus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

Visst är det spännande med gamla hus!

Målningarna och stilen känns väldigt jugend. Det är en stil jag kommit att bli förtjust i på senare år.

Du har fått ihop bilderna snyggt!

GuNi
0

Väldigt vackert! Där skulle inte jag ha något emot att bli serverad Glad.

Cheyenne
0

Det huset påminner mig om en gammal grosshandlarvilla i Stockholms skärgård från förra sekelskiftet, vilken min väninnas föräldrar köpte i slutet på 70-talet.

I stora salongen/matsalen började takfärgen vittra sönder. Min väninnas föräldrar bestämde sig då för att skrapa bort färgen för att måla om taket.

Under uppenbarade sig just denna typ av målningar (som i Niklas exempel dock är väggmålningar). Klassiskt motiv med änglar, trumpeter etc. Det var bara att kalla in en konstkonservator för att inte förstöra takmålningen.

Gnidde
0

Otroligt vackert utsmyckat rum. Fantastiskt att få förmånen att dokumentera huset.

Hälsningar Gnidde.

blombuketten
0

Så vackert. Tänk så mycket utsmyckning det lades ner på husen förr i tiden.

Niklas
0

Då var arbetskraften inte så dyr. Nuförtiden är det inte många som lägger ut pengar på den typen av utsmyckning. Det mesta är lösa föremål.

#3: Sånt är roligt. Vi råkade ut för en liknande sak i en dalagård. När vi tog ner tapeterna hittade vi dalmålningar på väggplankorna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning