Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1175 ggr
AndersE
0

Visa din släkting i ett slag!

När man presenterar sin släktforskning tänker man sig väl oftast ett släktträd eller allra helst en bok, men det finns ju så många sätt. Eftersom jag höll på mycket med modellbygge som yngre har jag funderat en del på att bygga dioramor som kan ge nutida ättlingar en bild av hur det kan ha sett ut en gång i tiden. Jag har t.ex. funderat på att bygga upp en kopia av farmors fars smeja i "dockskåpsstorlek".

Vi är nog rätt många som har anor som gjort tjänst i det militära. kanske har de varit med i ett krig, och kanske t.o.m i ett slag? Själv har jag t.ex. en ana som var med i slaget vid Stångebro 1598. Har du funderat på att bygga ett helt slagfält, med just din ana som en av figurerna? Sådana tankar fick i alla fall jag när jag hittade denna sida på Modellbygge…

AndersE
0

En av länkarna ledde mig till denna lilla "film" om slaget vid Poltava…

AndersE
0

Samme person har också gjort en om slaget vid Narva.

svenne
0

Låter kul, men jag tror inte "tanten" skulle uppskatta att jag byggde ett slagfält i vardagsrummet…Flört

AndersE
0

#3 Toffel?    :-)

Jo, första tanken är väl de där stora slagfälten. Man ser de brittiska gentlemännen med sina tennsoldater på ett gigantiskt bord i biblioteket…

Men man kan ju också tänka sig något mycket mindre. Det roliga med just dessa soldater var ju att de har svensk förebild, så man får väl tänka sig att uniformerna är korrekta. Så med lite färg och händighet så kan man ju ha sin ana stående framför sig i skala 1:72. En liten platta med gräs, ett par träd och lite tillbehör - kanon, häst, ytterligare någon soldat eller officer… Kan bli riktigt trevligt på en liten yta?

lkvist
0

Man kan ju också stoppa in det i ett litet tittskåp och hänga upp på väggen.

AndersE
0

#5 Javisst!

lizzkulla1
0

I oderljunga utanför perstorp finns något som heter oderljunga mölla där kan man turista lite på möllan och omnejden

mannen som hade möllan tidigare har byggt upp möllan i en liten flyttbar skala, denna lilla flyttbara mölla har han åkt runt och visat

i e.m.onsdag  skall jag och min man vara värdar på artur lundqvistgården i hagstad skyltar finns i oderljunga till hagstad.

lizzkulla1
0

I trädgården   anders skulle de väl sitta fint.

ängelholm behöver väl fler turistmål.

från den skämtsamma sidan

Denna kommentar har tagits bort.