Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4631 ggr
GuNi
6

Dödskiva

Måste fråga en sak jag inte förstår…Man får inte fram uppgifter om personer som varit döda i mindre än 70 år på Genline och Svar men man kan köpa en dödskiva och få fram uppgifter om folk som dog för bara några år sedan…?

Har antagligen fått detta om bakfoten så snälla…Kan någon förklara detta för mig!?

AndersE
0

På något sätt så har man väl kommit fram till att de uppgifter som finns på dödskivan inte omfattas av 70-årsregeln…?

zachs
0

När vi fotograferade kyrkböckerna på pastorsexp. sa dom att så fort en person dör blir personuppgifterna offentliga allt utom dödsorsaken. Den kolumnen fick vi lägga över när vi fotade 1930-1947.

GuNi
0

Lite konstigt är det allt…ska nog beställa dödskivan men får ju inte med uppgifter före -46 som man skulle behöva i alla fall.

Ingegerd
0

Uppgifterna om de avlidna plockas fram manuellt av personer som engagerar sig i projektet. I morgon eller på måndag ska jag åka till landsarkivet i Uppsala och börja skriva av uppgifter om personer som dött i Lids socken i Södermanland 1901-1946. Dessa uppgifter registrerar jag sedan i ett excelark som jag skickar till koordinatorn för  projektet Namn åt de döda. Än så länge vet jag inte hur jag lättast får fram födelseförsamlingar, då personakter tillkom först 1947. Men förmodligen får jag be om tillstånd att titta i församlingsböcker även efter sekretessgränsen (yngre än 70 år). Så meningen är att vi som jobbar med projektet verkligen ska försöka få fram lika kompletta data om de avlidna som det finns på den senaste skivan för tiden 1947-2006.

Hur det tekniskt går till efter att koordinatorn fått in uppgifter från alla som hjälper till i projektet, det vet jag inte. Men uppgifterna sammanställs i alla fall till en CD-skiva som beräknas komma ut någon gång under år 2010.

Ingegerd
0

Anders E, är det möjligt att slå samman den här diskussionen med tråden Släktforskning, som Lizzkulla startade i juni? Det är ju samma sak som avhandlas i de båda diskussionerna, så från min sida har det blivit delvis samma information två gånger.

AndersE
0

#5 Svaret är nej, men man kan länka…

(Den andra strängen, som nu är låst…)

Ingegerd
0

#6  Tack! Vad du är snabb att svara när man frågar eller föreslår något!Glad

GuNi
0

Vilket intressant och enormt arbete ni utför, jag hoppas allt går bra för er och ser fram emot när den skivan kommer.

Ang. samma innehåll i 2 trådar så är det nog mitt fel, försöker leta information med blir otålig när jag inte hittar det jag söker och startar ny tråd istället,

Nu ska jag gå in och läsa på den andra tråden och se vad jag hittar för intressant..

AndersE
0

#7 :-)

Och håller med #8 - man blir så glad över allt arbete som läggs ner, och som man får sådan glädje av.

Ingegerd
0

Åtminstone jag får ju lite valuta för egen del också.

Idag har jag hittat dödsdatum för några i soldatsläkten Blid. En av min fars kusiner, som var 10 dar äldre än farfar (!) då modern var en 25 år äldre halvsyster till farfar, bodde i ganska många år med sin växande familj vid soldattorpet Näset i Lid. Makarna fick nio barn, varav fyra dog innan de hade fyllt 20. Två barn dog på våren 1906 inom loppet av två månader, den ene bara ett år gammal. De var aldrig nio barn samtidigt, då det yngsta föddes 1907. Men åtta barn var de nog en tid och trängdes i ett litet hus med ett rum och kök. Jag har läst om det lilla torpet i hembygdsföreningens årsskift.

Lids dödbok var inte så lättläst för den period jag hann med idag. Tänk vad handstilen betyder mycket! Jag har en del frågetecken som jag hoppas blir uträtade när jag söker i församlingsboken och kanske får gå bakåt någon period för att söka födelse- och civilståndsdatum.

svenne
0

Du kommer inte själv att få tillgång till volymer som innehåller material som omfattas av sekretessgränsen, det är landsarkiven mycket stränga med. Jag håller också på att registrera och här i Karlstad kompletterar arkivpersonalen excelfilerna med födelseförsamling samt civilståndsdatum från de församlingsböcker som är sekretessbelagda. Däremot har vi fått digitalfotografera vänstersidorna (där finns ju hänvisning till aktuell sida i församlingsboken), i dödböckerna fram till 1946 med högersidorna övertäckta och på det viset kan arkivpersonalen gå direkt till rätt sida i FB för att ta fram de kompletterande uppgifterna.

Ingegerd
0

I Uppsala tillämpar de samma princip som Stockholms stadsarkiv och Riksarkivets filial i Arninge. Man får skriva på en försäkran om att inte registrera eller föra vidare sekretessbelagda uppgifter (exakta ordalydelsen minns jag inte). En sådan fick jag underteckna igår, och sen fick jag låna mikrokort på dödboken som sträckte sig från 1922-1959 på just det kortet.

På Stockholms stadsarkiv har jag fått titta på personakter för att få fram födelseförsamlingar avlidna på 50- och 60-talen. På sådana akter finns ju känsliga uppgifter, som dödsorsak, omyndigförklaringar, faderskapserkännanden m.m. Dessa får man inte registrera, och uppenbarligen har arkivchefen litat på att vi inte heller gör det i dödboksprojektet.