Bildgåtan
Inspirerad av svennes "gallup" kommer här en bild…
För att många ska få chansen finns flera frågor.
- Var är bilden tagen (jag har suddat stationsskylten…)?
- Vilket är året?
- Kan ni identifiera någon person?
- Vilken är den specifika händelsen?
- Varför är bilden viktig för mig?

:-)
(Tyvärr är bilden scannad i låg upplösning. Hittar jag den ska jag göra om det…)
Klart att det är Ängelholms station!
Sammanhanget vet jag inte…kanske något kungligt ?

En ren gissning:
1)Ängelholm 1920-talet
2) vet ej exakt.
3)Gustav V till höger i bild med ryggtavlan mot fotografen
4)Kungligt besök i Änelholm
5)Lokalpatriotism.
Rena gissningar!
#1 Ja, det är klart… ;-)
#2:
- Rätt
- 1920-tal är rätt, men det finns nog någon ledtråd som kan föra närmre…
- Visst är det Mr G! Någon mer som är bekant?
- Jo, visst. Men varför?
- Lite mer än så…

5) Du har en släkting med på bilden
Nja, jag trodde att kungens sorgebindel (?) skulle leda rätt, men jag hittar inget som stämmer in…
Vill minnas att fotot diskuterats på AF också!
#4 Rätt, farfars far står längst till höger i bild!
#6 Attans, ante mig att någon skulle minnas det…
Kronprins Gustaf Adolf till vänster om kungen?

Sorgebindel? Kan det vara tidigt 20-tal och prinsessan Margaretas död?
Bra jobbat. Visst är det Gustaf Adolf!
Jag har funderat på sorgebindeln. Fotot är från 1923 och Margareta dog 1920. Lite för lång tid?
En lite rolig detalj är mannen med hatten i hand. Det är riksdagsman Lars borggren. Han hälsade välkommen, och hade sitt tal nerskrivet och placerat i hatten! Mellan riksdagsmannen och kronprinsen står Ängelholms siste borgmästare - Gösta Berg von Linde. Han kallades allmänt B-von (Befon) och var en mycket färgstark person.
Besöket föranleddes av en större militärövning där kung och prins ledde varsin sida. Det var nog en stor händelse i Ängelholm. Det finns massor av bilder och vykort. Sällskapet åkte i bilar från stationen till stadens hotell, en väg kantad med människor, det var lövat och dekorerat med blommor. Militärövningen var också stor, med flyg och marktrupper. Jag har en filmsnutt från övningen.
Ytterligare en bild från samma tillfälle får avsluta denna bildgåta.

Många cylinderhattar…
Googlat lite :)
Hittat följande kungliga dödsfall 1923:
Kung Konstantin av Grekland den 11 januari
Kan det förklara sorgebindeln?
Och 1923 gifte Gustaf Adolf om sej med lady Louise Mountbatten. Kan han bära sorgebindeln för att hedra sin avlidna fru före det nya giftermålet? Lite långsökt.. men en tanke.
Annars avled också Edith Södergran 1923…

De kungliga var väldigt noga med att bära sorgbindlar. Svenska kungahuset hade släktskap med många andra europeiska kungahus och mängder av små tyska hertigdömen, så vem kungen "sörjer" kan vara vilken kunglighet eller småhertig varsomhelst nere i Europa, det behöver inte vara någon nära anhörig som t.ex kronprinsessan margaretha som dog tre år tidigare.
Trevliga bilder, Anders!

Fantastiskt mycket män i Ängelholm under 1920-talet. Hur kunde staden överleva?

Ja, det kan man fråga sig!
#13 Resor och import? ;-)
(Varken mamma, mormor eller farmor är från Ängelholm…)

….eller en tidstypisk bild av vårt land på den tiden - det var ju bara 4 år (eller möjligen 2, jag minns inte om det var 1919 lr 1921 som kvinnor fick rösträtt) efter införandet av kvinnors rösträtt. Det är intressant att betrakta bilder även ur ett jämlikhets- eller demokratiskt perspektiv!

Efter att ha deltagit i ett stort symposium på universitetet i veckan kan man bara konstatera att bilden tyvärr är representativ även idag.

Den var svår svenne..
Ser att han säljer Toy och inte bröllopskonfekt så det kan ju inte vara Sjökvisten själv….

Nja, det är faktiskt ingen fiktiv person som "Sjökvisten". Den här mannen var handlare på riktigt, och Ni har alla hört talas om honom, det kan jag garantera!

Gustaf Johansson på Flatön? Mer känd som Handelsman Flink i Evert Taubes diktning.
Det här blir spännande att se vilken handlare det är som jag garanterat har hört talas om!

#21 Visst var det handelsman Flinck på Flatön!
Rätta namnet var Gustav Johansson, helt korrekt!
Nog har Du väl hört sjungas om honom, Anders B?
Maj på Malö
"God dag, herr handelsman Flinck, min vän!
Jag kommer med storm ut till flatön igen!
Det blåser, nordvästan ger hals."
"God dag, herr Rönnerdahl, välkommen ut!
Nordvästen bedarrar, han blåser snart slut.
Men hör min bedårande vals":

Och handelsboden finns fortfarande kvar. Väl värt ett besök.

När jag var liten var vi i trakterna kring Ängön på somrarna. En släkting hade en stuga därnere som vi lånade ibland.
Jag minns att den "riktiga" Maj på Malö (som Taube skrev om) hade en glasskiosk på någon av de små öarna i närheten. Jag har en gammal diabild hemma någonstans där jag köper glass av "Maj på Malö".

#23 Nej, tyvärr. Kan inte så mycket sångtexter.

Men jag har hört sången. Men inte tänkt på texten. Så är det nog i min generation. Man lyssnar med på melodin än orden.
Fina bilder och kul att få veta.
Vad ska man ha som signatur tro?
Visst har jag hört det men ändå inte…
Däremot har jag märkt att jag med åren börjat uppskatta musik som jag i yngre dagar skydde som pesten.
Dock bara svensk sådan som Taube, Cornelis etc.Måste nog ha något att göra med radioskvalet på 60-talet när jag växte upp.
Titeln "Maj på Malö" och Rönnerdahl känner jag igen, men inget mer!
Har nog att göra med radioskvalet på 70- och 80-talet för mig. 

Nasser al-Din Shah Qajar,[1] (July 16, 1831 - May 1, 1896) (Persian: ????????? ??? ????? transliteration: Nas?iri’d-Din Shah Qajar) was the King and Shah of Persia from September 17, 1848 to May 1, 1896 when he was assassinated. He was the son of Mohammad Shah Qajar and the longest reigning monarch king in Persian history. He had sovereign power for close to 50 years and was also the first Persian monarch to ever write and publish his diaries
Nasser al-Din was assassinated by Mirza Reza Kermani, a follower of Jamal al-Din al-Afghani, when he was visiting and praying in the shrine of Shah-Abdol-Azim.
Wikipedia vet allt!
Jag visste att någon skulle veta. Tack Solveig. Kort nummer två då??
Ainu-folket - Hokkaido, Japans nordö. Väldigt typiskt med tatueringen runt munnen :)
Tack! Hittade flera vykort med liknande motiv. Jag tyckte det stod Amu nedtill på korten.

#37 Huset ser svenskt ut och bilen har ett "M-märke"…

Jodå, så långt är det rätt.
Bilen, (en Cadillac -55) och "huset" har ett samband.

Nja, något residens är det inte, huset och platsen har en känd litterär historia…..

Det där är Rottneros Herrgård, det som kallas Ekeby i Gösta Berlings Saga.