Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 2417 ggr
AndersE
0

Statistik - är ni flitiga?

En av de nya funktionerna är att jag nu kan ta fram lite statistik. T.ex. hur aktiva ni är på att skriva här på Proveniens…

10-i-topp-listan just nu är:

Användare

Antal inlägg

1. mosterMimmi

76

2. gurin

26

3. Roolaid

23

4. Alsterolle

21

5. Tord

17

6. swemah

17

7. svenne

17

8. Hirit

15

9. kajan

14

10. rune

13

AndersE
0

Jag får kanske ordna flitighetspriser…

GladFlört

(Sorry, jag skojar!)

Roolaid
0

Jag kan bara inte tro att jag gjort fler inlägg än till exempel Olle och Tord. Är statistiken från tidernas begynnelse eller vad?

AndersE
0

Senaste månaden…

Hirit
0

Ja,jag har varit lite lat av mig,men nu har släktforskningen tagit lite mycket tidRäcka ut tungan ja missförstå mig inte. Fast man börjar bli mer och mer hemtam på forumet. Hade tänkt presentera något ur forskningen,men har inte hunnit så långt än. Jag känner mig lite säkrare på mig själv också,vågar kanske lite mer(blyger)

Tack vare att  Svenne  övertalade mig att gå med på det forum som lades ner(anknuten/Verandan och allt vad det hette),så har självkänslan ökat och jag är tacksam att jag fick tips om det här forumet,här fortsätter man att utceckas. Fin stäming här inne på proviensen och trevliga människor.  Kul grej det här med att föra statistik.

mosterMimmi
0

Är jag den som har skrivit mest inlägg!!!!Förvånad Det är bara det att jag följde din uppmaning  Anders att skriva något litet när man har läst, för det är ju skoj med någon respons.

Det måste väl ändå vara du själv som är den absolut flitigaste. Hur många inlägg har du själv presterat?

gurin
0

Jag misstänker att Anders editerat bort sig själv. Eller också räknar statistiken inte honom, eftersom han tillhör en annan användarkategori: sitevärd.

Tänk att jag kommer så högt på listan. Det måste ha varit en av mina mer flitiga månader.

Det är dock något som gör att jag hela tiden dras hit och kommenterar trådar.

mvh/gurin

AndersE
0

Jo, jag tog bort översta raden. På mig står siffran 227…

mosterMimmi
0

Wow, Anders!

Du måste ju helt klart ha Årets Flitighetspris!!!

Anders 227 inlägg (cirka 7-8 st om dagen)

Vi andra på listan , alla tillsammans 239 st.

Då förstår du vilken bedrift du har gjort, Anders!!!

AndersE
0

Jag ligger bara på ca 20:e plats bland samtliga iFokus-medlemmar…

kjersti
0

Glad blir jag när jag ser listan och känner att ni alla gör en stor insats för att det känns kul att titta in här. #4 släkten har tagit en del av min tid också så jag har inte alls varit aktiv det senaste. Några inlägg har jag funderat på att skriva men få har kommit på pränt.Porträttbildsreportaget i Land nr 02-03/07 hittade jag tack vare en liten notis här.

#8 Kan bara hålla med att Anders gör en stor insats både här på proveniens men även på andra sidor. Många kloka och välgrundade tankar kommer från det tangentbordet till tex politik iFokus.

Mark
0

Jag är inte med i listan, men önskar jag vore. jag tror att många av oss med låg aktivitet kan ha lite dålig "självkänsla" Generad. Man tror att det man ev har att säga är lite "töntigt" eller iaf inte har intresse för andra. Jag vet att det är fel, och ska försöka ändra mig, men det är svårt faktiskt.
Jag jobbar ganska intensivt med släktforskning, och tycker det är jättekul när någon berättar om spännande upptäkter i sin forskning. Jag har säkert en del liknande själv som kan vara kul (har ju försökt lite grand i alla fall)

Mark

AndersE
0

#11 Jag tror nog du "vågar", och vi är många som är intresserade!

AndersE
0

En vecka senare - mest aktiva skribenter senaste månaden

Användare

Antal inlägg

1. mosterMimmi

42

2. gurin

32

3. kajan

25

4. Hirit

23

5. swemah

17

6. Alsterolle

16

7. Tord

14

8. rune

14

9. svenne

14

10. Roolaid

10

kajan och Hirit är på gång! Mimmi och gurin får se upp…

;-)

svenne
0

Roolaid, nu får vi skärpa oss Du och jag,Glad så vi inte blir uteslutna!

Roolaid
0

Du har rätt Svenne, vi från gamla Anknuten får skärpa till oss. På tal om Anknuten så fick jag en hälsning från Ed häromdagen. Det var roligt och han sa att han tittar in här ibland för att se om vi sköter oss.

AndersE
0

#15 Jo, jag har också haft kontakt med Ed!

mosterMimmi
0

Ja, jag får nog se upp,Cool men det är så härligt att det är så många som skriver här inne just nu. Nu hinner jag ju bara läsa och njuta av det som har blivit skrivet.  Skrattande

zachs
0

Ha, jag är inte ens med på listanGenerad

AndersE
0

Jodå, bara lite längre ner…

Flört

gurin
0

Jag halkar gärna ned på listan.Flört Men sådana här kommentarer skriver jag förstås bara för att befästa min position.Generad

mvh/gurin

AndersE
0

Ett annat sätt att mäta "flitigheten" är en liten ruta med "aktivitetsindex". Den kan bara jag se, och den är tänkt att vara en liten signal för mig om forumet blir för "dött".

Idag passserade det indexet för första gången värdet 2000. Kul!

Innan har det länge varierat mellan 500 och 1300. Så problemen på anbytarforum för något gott med sig…

Fundersam

AndersE
0

Den här statistiken har varit borta ett tag, men nu kommit åter. Mest aktiva senaste månaden:

1. zachs

37

2. chrissan

34

3. kjersti

25

4. svenne

24

5. mosterMimmi

16

6. kajan

16

7. Tord

15

8. Alsterolle

14

9. leja

10

10. Smulan

8

10. Bjornen

8

zachs
0

Där ser man! Det trodde jag inte Glad

kjersti
0

hoppsan…

Roolaid
0

Den här perioden har affärsverksamheten tagit allt tid.

AndersE
0

#25 Det kommer fler listor…    ;-)

gurin
0

Snacka om att tappa sin plats på listan. Tur det finns andra som tagit vid.

Jag har haft mycket att göra den senaste tiden och det ser inte ut att lätta upp en på ett tag. Förstår inte varför jag jobbar mer när kag är uppsagt än när jag har längre kontrakt. Glad

mvh/gurin

AndersE
0

#27 Ja, det var en fråga att meditera kring…

Hur ser jobbläget ut nu då?

chrissan
0

Det trodde inte jag heller!Cool

Tord
0

Har varit en aning "lat" i Proviniens på sistone. Får skärpa mig. I dag har jag faktiskt bidragit med ett par inlägg. Bra för statistiken.Flört

leja
0

Kommenterar bara ibland, när det är kul.Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

gurin
0

Jobbläget ser bättre ut även om inget ännu är klart. Jag har dock lön fram till och med november så det går ingen nöd på mig ännu. 

mvh/gurin

AndersE
0

#32 Ja, jag brukar klaga på att min planeringshorisont är en vecka, så då låter ju november långt bort…  ;-)

Eftersom jag haft samma arbetsgivare sedan 1980 så anar jag förmodligen inte hur din tillvaro egentligen är. Det låter lite jobbigt.

gurin
0

Jo lite jobbigt är det. Särskilt när jaglovar bort mig med olika arbetsuppgifter hit och dit utan att veta om jag faktiskt kan/hinner utföra dem. Men sådant är livet och så har det varit länge.

Den som inte planerar får se :-)

mvh/gurin

AndersE
0

#34 :-) Det gäller att hitta en devis som passar in på livet man lever!

PaulaW
0

Jag kanske skall uppmana mina besökare också att lämna ett tassavtryck när de varit och läst inläggen. Mina medlemmar på textil är väldigt tysta av sig. Kanske kan statistik hjälpa dem?

AndersE
0

#36 Jo - lite kittlar det ju…   ;-)

AndersE
0

Mest akitiva senaste månaden…

Antal inlägg och kommentarer:

1. zachs

35

2. svenne

33

3. mosterMimmi

33

4. PaulaW

22

5. kajan

17

6. leja

17

7. chrissan

16

8. gurin

13

9. Tord

13

10. kjersti

12

zachs
0

Fint det! Överst ska man vara!

AndersE
0

#39 Men du känner flåset i nacken va?   :-)

zachs
0

Jaså, är det det som "drar"! Skrattande

mosterMimmi
0

Snarare "puttar" på. Ju mer som skrivs ju mer kan man kommentera….

chrissan
0

Nu gäller det att aktivera sig, jag har ramlat ner från en topp-plats!

gurin
0

Aha. Jag är åter på listan. Skall se om jag får tid att ta mig tillbaka till toppen.

Har haft lite att göra på sistone så det har inte blivit så mycket hängande här.

mvh/gurin

AndersE
0

Dags för ny lista?

1. chrissan

89

2. zachs

49

3. leja

40

4. svenne

29

5. Velikij

25

6. gurin

24

7. Alsterolle

24

8. mosterMimmi

22

9. sonjsbo

21

10. Arne Johnsson

14

chrissan
0

Hurra! Jag har återtagit min tätposition, fast den är väl mest pga Barnhusbarnet.

zachs
0

Ser ju bra ut!

Velikij
0

Jag tycks vara omgångens klättrare…

mosterMimmi
0

Ja och jag får ju skärpa mig!

leja
0

Jag ligger bra till, men efter att ha varit borta några dagar så sjunker jag väl neråt?

Förvånad

Velikij
0

Får nog putsa glasögonen snart - tyckte plötsligt att rubriken löd: "Statistik - är ni flirtiga?"

AndersE
0

#51 Jag får snacka med grabbarna om de kan ta fram sådan statistik…  ;-)

AndersE
0

Senaste listan…

Nu med föregående placering inom parentes!

1. chrissan (1)

158

2. Cheyenne (Ny!)

48

3. zachs (2)

43

4. Velikij (5)

41

5. svenne (4)

40

6. gurin (6)

35

7. leja (3)

33

8. Alsterolle (Ny!)

29

9. blombuketten (Ny!)

21

10. mosterMimmi (8)

17

Cheyenne
0

Jösses! Snacka om att man är en stark "bubblare"

Skyller på det kassa vädret Flört

AndersE
0

#54 Ja, vi är alla mycket imponerade!   :-)

chrissan
0

Oj, hur har jag lyckats få ihop så många?

Cheyenne
0

Precis Chrissan! Du har ju ett hus att renovera och träd att fälla Flört

Har du klonat dig själv?

chrissan
0

Till och med hunden sätter sig och gnyr förebrående när jag placerar mig vid datorn!

Tord
0

Det blir svårt att komma med i den listan igen! Just nu får jag väl skylla på min trista sommarförkylning. Pappersnäsduken är en välsignelse, men vad gör man med en svidande hals?

AndersE
0

#59 Jag kan avslöja att du ligger på 11:e, så en plats "på listan" är inom räckhåll!

;-)

leja
0

Men för att komma på listan måste man kommentera. Ibland käns det som om man kommenterar mer för att hamna på listan än för att man har något att säga.

Cool

AndersE
0

#61 Det tror jag inte.

Jag tror att vi är många som har behov att "ses". Att skriva något som inte kommenteras blir lätt att tolka som negativt. Det där lilla glada "tillropet" om att man tyckte det var intressant eller roligt kan betyda mycket.

Jag minns mitt allra första inlägg på en helt annan sajt. Jag tyckte jag skrev något begåvat och fick INGEN kommentar. Kanske var det många som läste och uppskattade? Men jag var nära att bestämma mig för att aldrig mer skriva något…

leja
0

Det var det jag menade, inte att någon annan skulle skriva så utan ibland känns det som om jag skriver i onödan. Fast jag menar det jag skriver och vill gärna kommentera när något är bra och så.

Cool

Cheyenne
0

Jag har svårt att tänka mig att någon här kommenterar ett inlägg "bara för att komma med" på toplistan. Det här forumet har ju en mycket go stämning och en del i det kanske ligger i att människor blir just sedda och får en trevlig respons på det de skriver.

Go och gla ska man va Flört

mosterMimmi
0

Jag har trillat ner, skyller på att jag har massor att göra och har gjort och att internet har kivat med oss. Men jag ska skärpa mig, tror jag….

Velikij
0

Svenne, nu leder jag kommunkampen!  Flört

blombuketten
0

Oj, nu var t o m jag med, för första gången. Trevligt.

AndersE
0

Månadsskifte - och ny lista (förra plaveringen inom parentes):

1. Cheyenne (2)

178

2. chrissan (1)

171

3. leja (7)

57

4. svenne (5)

51

5. zachs (3)

44

6. Velikij (4)

41

7. Alsterolle (8)

29

8. Gnidde (Ny!)

21

9. blombuketten (9)

21

10. christerm (Ny!)

14

Trillat ur listan har gurin och mosterMimmi…

Cheyenne
0

verkar som om jag babblar liiiite för mycket

leja
0

Kan man babbla för mycket? Är väl kul att vi håller igång!

Cool

Cheyenne
0

#70 Sant, det är väl det dåliga samvetet som spökar. Har blivit mycket tid framför datorn denna regniga sommar. Vår planerade semester i skärgården regnade bort. Sambon ylade något häromdagen att nästa år blir det utlandet. "San Diego, föreslog yngsta sonen blixsnabbt" Förvånad

Gnidde
0

En får tacke Anders du är en pärla. Detta forum är mycket intressant, men man måste leta igenom det bättre så kan man kanske komentera meraGenerad

Hälsningar Gnidde.

mosterMimmi
0

ja och jag har varit utan dator i nästan en månad nu. snacka om abstinens! så nu ska jag med på listan igen..tror jag…

christerm
0

Synd om dig mosterM.

Hade tänkt fråga dig om du vet mer exakt var Vita Sten ligger. Har kört förbi platsen men minns inte längre var exakt det är. Ska var uppe i Göingebygden, åt Lönsbodahållet. Den var en gång i tiden en gränssten mellan Sverige och Danmark - tror jag!

mosterMimmi
0

Nej just nu vet jag inte var Vita Sten ligger, däremot Svarta bergen i Hägghult söder om Lönsboda. Kan du precisera mer om Vita Sten. skall den ligga i närheten av Lönsboda. finns det någon legend knutten till platsen? hu har du fått reda på Vita Sten ? många frågor men jag ska se om jag kan hjälpa dig?

christerm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar bli osäker på om det var i närheten av Lönsboda. Kanske vi ska in på Blekingesidan och Kykhult.

Körde för många år sedan på en grusväg och strax intill, ute på en äng stod en "brunjong" (tror det stavas så på skånska). En brunjong är vad man på rikssvenska kallar vippbrunn.

Strax i närheten fanns en skylt som pekade mot "Vita sten", så det är egentligen inte Vita sten jag är ute efter utan brunjongen.

Har för avsikt att bygga en sådan eftersom vi med stor säkerhet haft just en sådan på gården. Vill ta lite bilder på brunnen och även se hur smidesbeslagen ser ut.

Tror jag startar en ny tråd i detta ämne senare idag!

Bifogar en teckning av en dansk "brunjong"

chrissan
0

En sådan ville min Göingske far alltid ha, här uppe i landet. Det tillhörde hans barndomsminnen och vi växte upp med hans berättelser om brunjongens fördelar och hur kul det var att leka med den.

AndersE
0

Det var ett tagt sedan. och den statistik jag nu får fram tror jag inte är helt jämförbar med den tidigare. Så här ser i alla fall tio-i-topp-listan ut:

Cheyenne

24

chrissan

6

zachs

6

svenne

6

lisopasi

6

AndersB

6

ambi

4

Cavinka

4

Gnidde

4

lkvist

4

perth

4

Cheyenne
0

Är det antal inlägg eller anal startade trådar? Vilken månad avser den?

AndersE
0

#79 Jag är lite osäker, men tror att det är löpande en månad tillbaka (innevarande dag ingår nog inte) samt att det är startade trådar. Tidigare tror jag trådstart och kommentarer räknades samman.

gurin
0

Är det startade trådar som skall räknas i framtiden så kommer jag nog aldrig mer upp på listan. Jag kommenterar och kommenterar men tänka själv, är det svårare med.

Jag ser på min egen sida att jag bara startat 11 trådar på iFokus sedan sidan startade.

mvh/gurin

AndersB
0

Om det är startade trådar så gäller statistiken från åtminstone oktober. Jag startar nästan aldrig trådar, men sex stycken sedan oktober visar det sig vara.

Varför är du inte med själv Anders? Glad

AndersE
0

#82 Bra fråga. Jag platsar väl inte…

;-)

Jag tyckte det var bättre innan då även kommentarer var med.

Gnidde
0

#83 Instämmer till fullo med föregående talare.Flört

Hälsningar Gnidde.

ambi
0

Vanligtvis gillar jag statistik, men i det här fallet vet jag inte om jag ska känna mig glad att jag finns på listan eller tycka det är pinsamt?

I ett annat diskussionsforum blir man silvermedlem efter bara ett fåtal inlägg för att snabbt bli guldmedlem, vilket jag också blev. Detta forum som jag talar om har funnits i många år innan jag upptäckte det för drygt ett år sedan. Gissa vem som ligger etta där med mest antal inlägg? Jag så klart! Vad ska man tro! Har jag inget annat för mig än att sitta framför datorn? Ändan blir bara större och större av allt sittande. Ledsen

Cheyenne
0

Varför skulle det vara pinsamt att vara aktiv på ett forum som breddar och fördjupar ens kunskaper. Skulle det kännas mer  ok om du istället satt en hel dag och läste en bok i något av ämnena som diskuteras här?

ambi
0

Bra att du säger det, Cheyenne! Huvudsaken att man trivs och mår bra! Jag tror att för dem som inte har det här intresset, har svårt att förstå, hur man kan ägna nästan en hel dag åt datorn. För mig är det nog omgivningen, som skulle tycka det var mer okej om jag satt en hel dag och läste böcker.

Det är samma sak, att man är så kritisk till barn som, ägnar många timmar åt TV-spel. Jag ser ingen skillnad mot det, som om de skulle ägna många andra timmar på andra intresseområden. Vissa är intresserad av att sitta vid datorn, andra åt idrottsaktiviteter eller annat.

AndersE
0

Så här ser senaste listan över mest aktiva medlemmar ut:

1. Cheyenne

18

2. lizzkulla1

16

3. chrissan

8

3. svenne

8

3. Alsterolle

8

6. GuNi

6

7. 1jesper1

4

7. ANNIA

4

7. Gnidde

4

7. per50

4

7. Solveig

4

7. zachs

4

7. xian

4

7. vickevira

4

Cheyenne
0

Jag är förvånad. Tycker inte själv att jag har så mycket att bidra med men på något sätt "lyckas" jag……!

Men på vilket sätt har statistiken förändras? Jag ligger i topp med 18 inlägg/startade trådar (vilket det nu är?) medans om man jämför med statistiken från 2007-01-12, där nummer 1 hade gjort 76 inlägg i jämförelse med mina 18.

AndersE
0

#89 Jag är inte helt säker, men tror att det som räknas nu är startade trådar, men innan ingick även kommentarer i trådarna?

AndersB
0

Lite konstigt med en statistikfunktion där det inte framgår vad man mäter! Det gör väl statistiken helt värdelös. Eller?

Förvånad

AndersE
0

#91 Jo, men den är väl mest till lyst…?

AndersB
0

Den är vad jag förstod tillgänglig endast för dig (sajtägaren), så då borde den ha en funktion, t ex som hjälp så du kan sköta och moderera forumet. Typ! Inte vet jag. Men det kanske bara är en ploj. Glad

Finns annan statistik?

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#93 Ja, det finns:

AndersB
0

Det var en hel del!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.