Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 977 ggr
Kimmi
0

Läshjälp GID 90.49.17700

Har fastnat lite, söker föräldrarna till Stina Kajsa Larsdotter, född 1825-01-18 i Östantorp, Kristdala.
Hittar henne faktiskt i i C1:4, födde 1811-1831 men jag är osäker på dels vad som står där och dels vilka av dessa som omnämns där som är hennes föräldrar.

Om jag förstår rätt är fadern Nils Olofsson och modern Kajsa Nilsdotter,
men varför heter i så fall Stina Kajsa Larsdotter och inte Nilsdotter?

Hoppas nu jag publicerar detta någorlunda på rätt ställe.

Mvh Kimmi

Cheyenne
0

Kimmi, jag har inte tillgång till Genline, enbart SVAR. Jag finner ingen Stina Kajsa född datum som ovan. Har du ett sidnummer?

chrissan
0

Jo, namnen på föräldrarna är som du skriver. Är det rätt Cajsa Stina du funnit? Låter mystiskt med Larsdotter.

KingZap
0

s173

Jag tror Nils Olofsson och Kajsa Nilsdotter Östantorp(?) är föräldrarna och modern är 25 år

Resterande namn torde vara faddrar

Cheyenne
0

Menar du sid 172? Där finner jag ovanstående barn med de föräldrar du nämner men hon är född 1823-12-18

chrissan
0

Det finns en Stina Cajsa som är född 18250108 på Östantorp, men det blir lika knasigt, föräldrar Olof Olofsson och Stina Nilsdotter.

KingZap
0

18 aug 1825 finns det en Stina Cajsa som föds tillsammans med sin tvillingbror Carl Johan. Fader är Lars Svensson och Stina Maria Samuelsdotter från Elvernäs. (GID: 90.49.18700)

KingZap
0

Du bör nog vara försiktig eftersom det i Sveriges Befolking 1890 finns två Stina Cajsa som är född i Kristdala 1825 och jag kan i alla fall bara hitta en under 1825 i födsellängden.

Du bör försöka följa Stina Cajsa i husförhörslängderna så att du kan koppla ihop henne med andra uppgifter du har så att det inte är fel person det är frågan om.

Kimmi
0

Tack alla, det var många bra svar!

Jag ska följa rådet att vara försiktig och försöka leta efter henne på fler ställen.

6# Den Stina Kajsa du hittat har också en Lars till far…

För att ytterligare krångla till det har jag hittat en Stina Kajsa Larsdotter född 1826-08-05 i Lillängen, Kristdala, död 1907-09-28 i fattigstugan, Misterhult. Hennes far hette Lars Brink, vilket där förklarar namnet Larsdotter, mor Lisa Samuelsdotter men om det är denna Stina Kajsa jag far efter vet jag inte, i såfall stämmer det inte med generationsintervallerna… eller nåt med uppgifterna om dem iallafall…

Nu får jag nog vila lite från denna person om jag ska hänga med i svängarna sen. Kul är det, tack för hjälpen!