Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1642 ggr
SamanthaJones
0

hur börjar man?

Hej hej alla :)

jag är helt ny här inne och även på det spännande området med släktforskning. Jag tänkte höra med er hur man på bästa sätt börjar, jag vill försöka forska på min pappas sida men jag har ingen kontakt med de som fortfarande lever där. min pappa och farfar dog för några år sedan och de som finns kvar är inget vidare att ha med o göra.. men men, inte det som var frågan. Hur börjar man då? kan man anmäla sig till en klubb/förening?

Och sen en liten till, finns det någon som heter Norlin i efternamn här?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

chrissan
0

Om du vet när din pappa och farfar dog, samt har deras hela namn och/eller när de var födda så kan säkert någon här hjälpa dig att hitta dem i Sveriges Dödbok som är en CD med dödsfall från 1947-2006. Många av oss har den.Där kan man få bra uppgifter om var de föddes som behövs för att hitta bakåt. Från din farfar kan man alltså kanske gå vidare bakåt och hitta släkten. Det gäller att komma till ca 1900 för att komma in i kyrkböckerna på nätet, de finns sällan efter det. Man får heller inte skriva om nu levande personer på nätet.

Sedan är det bäst att gå på kurs, det finns kvällskurser på studieförbunden. Ser att du bor i Linköping så där bör det finnas. Kyrkböcker på nätet kan man abonnera på eller läsa på biblioteket.

SamanthaJones
0

tack för alla svar :)

Min pappa hette Stig Göran Norlin och föddes 400628. räcker det för att hitta dem i dödsboken? Vad får man fram för fakta där?

:)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

KingZap
0

Utdrag ur dödboken 

19400628-1978
Norlin, Stig Göran
S Granliden 8
463 35  Göta

Död 13/6 1999.
Kyrkobokförd i Fuxerna, Lilla Edets kn (Västra Götalands län, Västergötland).

Född 28/6 1940 i Eskilstuna Kloster (Södermanlands län, Södermanland).

Gift man (14/6 1985).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Fuxerna-Åsbräcka, Lilla Edets kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
ESK-TUNA KL (Södermanlands län)

Källor:
RTB 99

Om du skall komma längre behöver du helst uppgifter om din farfar/farmor namn och kanske födelsedatum eller dödsdatum. Gissningsvis föddes de senare än 1897 så du kanske måste beställa uppgifter från Landsarkivet för att komma ytterligare en generation bakåt för att ha möjlighet att söka i kyrkböckerna på nätet sedan.

chrissan
0

Du kan skicka ett mail till landsarkivet i Uppsala ( landsarkivet@landsarkivet-uppsala.ra.se) och ange din fars namn, födelsedatum och födelsesocken (Eskilstuna Kloster) så kan de tala om vilka hans föräldrar var. Förhoppningsvis också när och var de var födda. Det finns flera Norlins i Eskilstuna i dödboken.