Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 3866 ggr
Cheyenne
0

Dialekttest - Skånska

Jag trodde jag kunde Skånska dialekten men den här var svår. Lyckades dock ro hem 7 rätt av 10 men med ett par gissningar Generad

Test dina kunskaper i Skånska ord 

ChristinaSylejmani
0

Jag fick 6 rätt av 10 möjliga.

AndersE
0

Jag är skåning, men det var bara ett par-tre som jag egentligen kände igen. Jag fick två fel - bust och rispabär.

Sen fick jag frångå en princip för att göra testet - jag läser inte kvällstidningar…

AndersB
0

Svårt för en stockholmare! Gissade i princip på alla men fick ändå 7 av 10. Måste sitta i generna någonstans!

Missade vria, bust och rispabär.

Babzan
0

Jag gjorde testet och tänkte under tiden på vad jag skulle svara. Att jag troligen inte skulle klara mig så bra i Skåne, att jag nog inte skulle åka dit, jag förstår ju inte!

Men jag fick 8 rätt av 10 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tror att jag kan klara mig i Skåne. Kanske en liten gen hos mig också.

leja
0

Fick 6 av tio, men då valde jag fel på två frågor. Fast lite tur hade jag. Inte var det de vanligaste uttrycken i skånskan?

Vad ska man ha som signatur tro?

xian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var väl ingen match ;-)

Då är det knepigare med blekingskan!

Ello
0

Fastän man är skåning blev det till att gissa både här o där! Men i slutändan blev 10 av 10!Skrattande

xian
0

Flera av de "skånska" orden har sin motsvarighet i (väst)blekingskan. Stavas bara lite annorlunda.

Lite övningar på blekingska!

Hört på lövmarknaden: La ve o färas med däkans blåsa din förgrömmade stassalue!

Vägbeskriving från Hasslö: Så far han strätet rätt opp o håller vid första léet! 

Slutligen en liten fråga: Hur många i´ånsar går det på en kvart? 

Det största problemet i östra Blekinge är språket man talar i staun visavi det språk man talar på landsbygden och öarna. Det är inte olika dialekter, det är olika språk:

Bokstauven au, sir ni, kan uttaulas påu trei olika siett!

Själv bor jag strax intill Oskuldspärken. Som numera tyvärr heter Chapmansplan. En språklig utarmning ……

xian
0

En sann liten historia från norra Blekinge. Thomas, 9 år, blev vittne till en dikeskörning och blev förhörd av polisen:

"Han dro å så de jorbrann o så lå han där i måsen … "  

Jag vet inte vad de skrev i protokollet.

blombuketten
0

7 av 10. Är sur på mig själv för jag ändrade mig på två frågor i sista sekund. Hade jag inte gjort det hade jag haft 9 av 10. Man ska aldrig tveka utan bara gå på känn Flört.

Anna-hfg
0

9 av 10 men jag undrar om de inte har fel på ett ord. Vria är ju när man svänger in på en annan väg, inte själva avtagsvägen. det enda jag hade fel på var 25 öringen.

Hirit
0

Jag fick 8 rätt av 10 och då var det gissningar till en del, fast när det gällde plättevännare´så tänkte jag på att när man steker plättar så vänder man på dem i pannan, så varför in te gissa på en örfil.Den vänder man visserligen inte på så jag kan inte riktigt förklara men man slår till med handflatan…. GeneradSkrattande ja den vänder man på förståss. En vria - rena gissningen -avtagsväg - men man kan tänka sig att man vrider på sig av någon anledning….. för att komma in på en väg som viker av . bust?: En stor stark man också rena gissningen. Bust har jag aldrig hört förut. hammen di?: Varför det? ren gissning mellan två alternativ som jag kunde tänka mig.en ror?: En slev - samma här gissning men om man skriver rör så kanske man kan tänka sig att man tar en slev och rör med. agerhuna - vad har han hittat då?: En nyckelpiga vet inte vad ager betyder men huna måste väl vara hona gissade jag. bellulk?: En snorvalp - gissning.tollskelling var lättare att gissa -tjugofemöring. rispabär gissade egentligen på hallon men tryckte fel så det blev vinbär och det var tydligen rätt.

Bra gissat ändå av en icke skåning på andra sidan Dalälven.Fast inte helt lätt.Roligt test.

AndersE
0

De gör det ju onödigt svårt genom att dels ta det dialektala ordet, dels försöka stava som det kan uttalas.

Det finns ju inget skånskt ord som "agerhuna", men däremot "åkerhöna" antar jag. Och inte heter det "tollskelling" utan det är ju "tolvskilling" som levt kvar just för 25-öring…

Hirit
0

Fast det var gansk kul ändå. Ja det gäller till att veta hur det ska stavas när det gäller uttalet. Det är nog inte helt lätt,oavsett var man är född,  Skåne eller Jämtland eller någon annanstans i vårt avlånga land.(när det gäller respektive dialekt.) De får väl skriva en Ordbok, här i Jämtland så har vi en sådan. Orlboka.

Ronny-K
0

Dialekterna kan ju också skilja sig ganska mycket åt inom landskapet.Ibland bara någon mil mellan byar/städer men visst kan man höra skillnader i skånskan.

Tar man ett större hopp som mellan Ystad - Ängelholm så är skillnaden ganska stor.

Åker man upp till Älvdalen i Dalarna och har turen att träffa på några äldre som talar älvdalska med varandra så är det som att lyssna på ett främmande språk. Påminner om isländska.

vickevira
0

9 rätt *stolt* .. fel på bellulk.

Gnidde
0

8 rätt. Rena turen av en i mellansverige som inte kan något om dialekter.

Hälsningar Gnidde.

lizzkulla1
0

8 av 10 rätt några var jag säker på endel gissningar

agerhöna hörde jag inte i ängelholm men väl när jag kom till ystad,   ibland har jag testat  ett ord från höganäs    flabbekasare  de flesta tror det är en hurring(örfil)  men det är godare en puss

Tord
0

Jag är stockholmare med nästan alla anor i Uppsala landsarkiv, d v s Mellansverige och definitivt inga anor vare sig i Skåne eller Norrland. Jag gissade alltsammans och fick 7 rätt. I kommentaren frågades om jag är linguist, vilket jag inte är. Har besökt Skåne ytterst få gånger i mitt liv. (Gjorde dock som hastigast en avstickare till Ängelholm dagen efter släktforskardagarna i Halmstad.)

lisopasi
0

de var inga lätta men jag lyckads ändå få 8 av 10 :)

botakt
0

jag fick 6 av tio XD