Järnframsällning på vikingavis
Lördagen den 2 september samlas ett "järngäng" i Tranemo för att tillverka järn som man gjorde på 1000-talet. En otroligt spännande dag med guidning för besökare hela dagen. För den som är intreserad av historia från denna tiden eller är intresserad av smide och vill lära sig grunderna är detta ett bra tillfälle att förkovra sig.Se även: http://web.telia.com/~u33104126/
Spännande. Jag har bara skummat din länk än så länge.
Hur pass nära "originalet" tror du ni är?

Nu har jag hunnit titta mer. Väldigt intressant!
Kul med bilden som förklarar vilka typer av spår man hittat.
Jag gillar också ödmjukheten; "-processen kring hur vikingarna kan ha gjort sitt järn."
Har ni funderat på hur man kommit på metoderna? Ser metoderna likadana ut i olika delar av världen?
Vilken kvalitet når ni - hur rent blir järnet? Blir sakerna ni tillverkar fullt användbara?
Nu hittade jag sidorna om "resultat" också. Det är tydligen inte helt enkelt…

Det finns en historia om en krukmakare som hällde rödjord i en kruka och hittade järn i botten på krukan när han bränt klart! Så järnet tycks ha kommit till av en slump om historian stämmer!
Vi lyckas att göra järn varje gång men ett av våra mål är att försöka lyckas med att få fram stål. Ev. kanske det kan gå med en högre ugn och med högre temperatur. I histotien finns väldigt lite dockumenterat hur man gjorde så vi har fått prova oss fram. där finns även gamla sagor om hur man tillverkade svärd och genom dom kan man gissa sig till att man ev kan ha blandat i olika ämnen vid själva järnframställningen för att få olika kvalliteér på järnet. Detta är otroligt spännande:) vad gäller kvallitet vill jag minnas att där finns lite bilder på vad vi tillverkat av det järn vi fått fram på hemsidan.
Jo, det ser fint ut på bilderna.
Jag är ingen expert på smide (även om farmors far var smed…) men gissar att järnets kvalitet påverkar vad man kan göra med det.
Om kniven går att göra vass och hållbar kanske?