bilder från remfabriken sökes
detta är min morfar
hjalmar emanuel gyllström född i arvika 5 dec.1875
flyttade från torsåker 25 aug. 1936 till ängelholm
började arbeta på remfabriken startade upp fot-handbolls tillverkningen där
avled 27 feb. 1949
bilden är ju från garverit på remmen, finns där fler bilder med gyllströmmare på i ängelholmstrakten eller i övriga sverige eftersom en garvamästare, måste ha arbeta på olika garverier i sverige.
Hej
Skicka mig din mailadress.
Jag tror att en storsamlare av Ängelholms historia kan ha något
från Remfabriken i Ängelholm
Hälsningar
Nils Ivar Johansson
#2 Kul. 1980 känns inte så länge sedan…
#2 Min far jobbade på Vegeå tegelbruk som reparatör tills nedläggningen i slutet på 60 talet. Bilderna visar ringugnen som eldades kontinuerligt uppifrån , ugn för ugn, alteftersom teglet var färdigbrännt.
Eldaren bodde i ett litet rum däruppe, alltid varmt o gott (även om sommaren)… Tegelbruken var poppulära övernattningsställen för luffarna under den kalla årstiden förr. Om eldaren var hygglig kunde dom få sova i en hörna däruppe på ugnen.
På bilderna är skorstenen redan riven.
#4 Min farfars far hade tegelbruket i Ängelholm. Det finns många historier om luffarna där också. Jag pratade med Greta, som var husföreståndarinna åt farfars far. Hon berättade:
"Så kom de till middag, han och Hulda, som de sa. Så fick de middag. Och så låg där många såna luffare, som vi kallade det förr, på tegelbruket. Och så kom alltid Ellerstrand, när han kom till middag; - Har Greta inte litta smörgåsar, som jag skulle ge till den där luffaren där nere, sa han. Jo, det fick han ju."

Så fantastiskt! Jag får gåshud!
#5 Farsan jobbade ju på Villan innan Vegeå som vi pratat om innan Anders.
Han berättade om en luffare som gick under namnet "Taggtrån" som brukade frekventera bruket. Han sov uppe på ugnen och värmde sin mat i en bleckburk uppe på fyrluckan.
Innehållet i burken varierade med vad han lyckades komma över, sill, fläsk, potatis, frukt etc. Burken rengjordes aldrig utan toppades bara upp när han kom. Ibland var han borta någon dag och under tiden stod burken i ett hörn och jäste och innehållet delades frikostigt med små fyrfota vänner. Detta bekom inte "Tagtrån" något,utan han bara värmde på och slevade i sig.
Gubbarna på bruket brukade skoja med honom och fråga om han inte skulle bjuda på middag, varpå han svarade:
"Ha ha ..De' kan du ente äda, de' e sviskonasoppa"!
Farsan kunde inte erinra sig att "Taggtrån" någonsin blev sjuk av "sviskonasoppan", han måste haft plåtmage.
så roligt att mina gamla ängelholms bilder kan få bättre text än jag själv kunnat ge.
har fler bilder som jag kan ta senare
min farmors far johannes persson-herrström jobbade på hven tegelbruket som låg vid stora tuna men blev arbetslös 1909
flyttade då till bjuv, jobbade i gruvan bodde i hus grufan 55.
där citygross ligger nu skulle också ha varit ett tegelbruk där j.persson.herrström jobbat.
här i samma andas barn. från 1980-1990
fototur i ängelholm Höja mölla tror den är helt borta nu när jag körde förbi där i april 08 såg jag den ej
finns det någon som jan möllans historia
försökte att skriva ut berättelserna från ronny och anders,de gick väl bra men jag fick ut allt på linjen och sen klippa lite
#7 Jo, Taggtrå har jag hört talas om.
Underbar historia om taggrån. Gubbarna (luffarna) på tegelbruket i Fittja utanför Stockholm låg även de på ugnarna för värmens skull. När jag cycklade till jobbet om mornarna var dom på väg intill stan för att senare återvända på kvällen. Dom fick ligga där för dom höll vakt så inte elden kom lös i sammhället.
Hälsningar Gnidde.