Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1924 ggr
Anna-hfg
0

Bohus-länkar etc sökes

Fick ett mail från en Australiensiska som söker sin anfader. Han ska ha kommit från Uddevalla och varit sjöman. ca 1850 ska han ha hoppat av sitt skepp i Australien.

Jag har tipsat om Uddevalla släktforskarförening och de vanliga siterna men är det någon som vet några andra t ex om sjömän eller projekt om något sådant?

chrissan
0

En del avhoppade sjömän finns i Emigranten Populär. Om hon vet vad han hette så kan någon säkert kolla.

Gnidde
0

HAr du tipsat om sjömanshusdatabaserna. Om hon vet vilket faryg han hoppade av från kan det finas uppgifter om var han kom från mm.

Hälsningar Gnidde.

Sannes
0

Nu blev jag lite nyfiken, har du något namn och årtal på personen i fråga….

Anna-hfg
0

Sjömanshusdatabaserna?

Han ska ha hetat Johannes Svensson och ha hoppat i land down under 1850, av vad jag förstod. Han ska ha kommit från Uddevalla, med ett litet frågetecken efter.

Har kollat mailet igen. Missförstod vad hon skrev. Johannes ska vara född i Uddevalla 1850.

chrissan
0

Finns inte i Emisjö. Men han bör ju finnas i sjömanshusen, som Gnidde skriver. Tyvärr finns inte Uddevalla eller Göteborg digitaliserade utan man får vända sig till landsarkivet i Göteborg

sonjsbo
0

Slog på släktdata.org och fick upp Johannes Svensson, född 1850-12-05 i Högsäter. Ligger några mil norr om Uddevalla.

Far: Sven Everts o mor: Maria Andersdotter, Råsäter

Kan det vara mannen du söker?