Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1077 ggr
AndersE
0

Nutidsarkeologi

På radio (P1) hörde jag för några dagar sedan ett inslag om nutidsarkeologi. Det handlade om en utgrävning av friluftsområdet Skatås i Göteborg. Där fanns för drygt sextio år sedan ett flyktingläger för kvinnor som suttit i nazistiska koncentrationsläger under kriget.

Läs mer

En sak som slog mig var detta:

"- Dels berättar fynden något alldeles eget precis som förhistoriska fynd gör. Men samtidsarkeologiska fynd kan ju även ge en annan aspekt, för de ger gnistor till tanken och minnet för människor som man träffar i och med sådana här utgrävningar."

Som släktforskare borde man egentligen göra så med sina "intervjuoffer". Ta med föremål och bilder, eller helst ta med dem till särskilda platser. Kanske t.o.m gräva lite och se om man hittar något…   ;-)

Det är så lätt att de där intervjuerna bara blir i köket. Så många minnen som kan väckas om man kommer till rätt plats…

lizzkulla1
0

för att få veta något måste man fråga

tog med den lilla bandspelaren till min svärmor en dag, på den tiden hon levde och bodde kvar i sin lägenhet.

hon blev inte så glad när vi ville spela in hennes liv på band  fast hon ofta berättade om livet innan jag lärde känna henne

statarungar hade inget liv detvar bara till att arbeta och lyda.

vid vombsjön och hjularöds slott där hennes far var statare, fick barnen valla djuren det var billigast så, på höstarna ja även på varmare årstider kunde de bli kallt om fötterna  om barnen hade skor så var de trätofflor när korna hade lagt sina ordentliga bajskladdar stack barnen ner fötterna däri och värmde sig .

inget konstigt alls tyckte hon inte ens äckligt då.

AndersE
0

#1 Ja, inspelningar borde vi göra fler. Det är roligt med dessa enkla små historier, som ändå säger så mycket.