Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4397 ggr
AndersE
0

Ancestry på svenska

Det hade jag inte sett tidigare…

http://www.ancestry.se/

Alsterolle
0

och inte är man blygsamma heller:
"Sveriges främsta webbplats för släktforskning…"

Konkurrent till Familjeband eller ?

AndersE
0

Jag tycker Ancestry är en bra sajt. Jag gillar t.ex. att det är så lätt att knyta källor till personer.

[SvenA]
0

Det var mycket bra länk lätt att hitta ett flertal släktingar

Hirit
0

Vad bra. Då lägger jag in den i mina favoriter. Har just lyssnat på släktband på webbradion - intressant.

Anns
0

På den amerikanska sajten www.ancestry.com har man då och då ett erbjudande med 14-dagars provabonemang till deras databaser. Men man måste lämna ett kreditkortsnummer. Så det gäller att avbeställa i tid så att de inte drar pengar när provabonemanget har gått ut.

@nn

Arne Johnsson
0

Ancestry verkar intressant för mig.
Det har spridit sig att jag släktforskar,så jag får så många förfrågningar,och jag måste skriva ut många listor. det käns jobbigt ibland. Det vore bra om min forskning fanns ute på nätet,så kunde jag hänvisa dit. Hemsidor behärskar jag ej. Jag har fått ihop 3753 personer.Jag använder Holger och Min släkt och Arkiv Digital. Fins det någon hake med att använda Ancestry.Det är väl ingen bluffgrej. Är Ancestry OK.
Tacksam för ett råd.
Mvh.Arne

Anna-hfg
0

Ancestry är helt Ok. Det är lite som man irriterar sig på när det gäller trädet men den är utmärkt att leta försvunna emigranter. Jag har lite problem att skriva ut för trädet blir "ihopa-tryckt" men det kanske bara behövs en inställning?

Man kan till och med göra en bok av hela forskningen om man vill, fast det kostar ju.

Har haft mitt träd på Ancestry i många år, redan innan denna versionen av MY Tree kom ut för en del år sedan.

Efterlysningssidorna är ganska bra, om man får svar på dem.

OBS. Jag håller mig mest till den engelska sajten. Det är den jag känner bäst till.

kjersti
0

Man måste betala med kreditkort…

Micce
0

Jag testade gratisfunktionen att påbörja sitt släktträd. Trots att jag valde alernativet man så tyckte programmet att jag skulle lägga till en make. Jag provade också att välja alternativet kvinna och fick samma resultat, dvs att jag skulle lägga till en make. Jag väntar nog med abonnemang tills jag kan få välja fritt bland könen.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har registrerat mig (gratis) på

http://www.ancestry.se

och har upptäckt att hela Värmlands kyrkböcker samt en hel del annat finns tillgängligt på samma sätt som Genline. Även en del utanför Värmland t.ex. Älvsborg. En viss form av indexering ner till bynivå finns när man söker i husförhörslängder (se bild). Det anges att detta är en "beta-version".

annemarili
0

Hur registrerar  man sig gratis?

För första gången, har sökt i flera år så hittade jag min pappas morfar och moster som emigrerade till USA i början på 1900-talet. Har sökt och sökt. Men nu när jag hittar dom så kommer jag inte vidare på sökningen eftersom man måste vara medlem.
Anne Mari

Alsterolle
0

Anne Mari!

Registreringen sker som gäst - och det är bara några få kostnadsfria databaser i USA som är tillgängliga. Alltför ofta får man bara veta att man måste betala för att få detaljer i sin sökning.

Men på ancestry.se finns som jag nämnde ovan Värmlands kyrkböcker och lite till (även "Emigranten populär") och dessa databaser är gratis än så länge …

annemarili
0

Tack för svaret. Det är något år sen jag sökte och var gäst på en sajt, kommer inte ihåg vilken den var. Där hittade jag inte mina släktingar, har sökt på flera olika sajter också men inte hittat dom.

Så nu när jag går in på Ancestry så hittar jag dom. Får nog bli betalande medlem där för att kunna gå vidare.

Min pappas morfar emigrerade från Uleåborg i Finland och tog med sig en av döttrarna. Har sökt i kyrkoböcker men det finns inga uppgifter om var de tog vägen i USA eller vad som hänt dom. Så jag blev jätteglad när jag hittade dom, kanske att jag har släktingar i USA.

ambi
0

Man kan få uppgifter gratis från 1880 Census. Jag hittade uppgifter åt en i Minnesota boende person, som håller på att utreda sin svenska släkt.

annemarili
0

Jag har aldrig släktforskat men nu känns det som det är dags. Önskar att få lite tips.

Anne Mari

AndersE
0
annemarili
0

Tack för tipset! Tur att den här sajten finns, kommer säkert att ställa en del frågor framöver.

Anne Mari

Finnmossen
0

Jag har haft Ancestry-abonnemang i flera år, och då valt varianten U.S. DeLuxe, (ca 1000 kr/år) vilket ger mig tillgång till alla folkräkningarna, passagerarlistor och mycket annat, som t.ex. passansökningarna, som Ted Rosvall skriver on i senaste ShF.

Däremot har jag då inte tillgång till de värmländska  kyrkböckerna som Alsterolle nämner ovan, men jag har tittat på deras lista över de ingående församlingarna, och deras variant av Värmland är mycket större än den vanliga då de räknar in församlingar i Västergötland, Dalsland och Bohuslän också.

Sen har de också scannat en del gamla släktböcker, men i det stora hela tycker jag nog inte att någon ännu kan ha någon större behållning av att gå med i Ancestry bara för deras svenska sida finns, och som också fordrar det dyrare abonnemanget World De Luxe.

Men det är min mening, andra tycker säkert annorlunda.

God Jul!  (klockan gick just över tolvslaget!)

svenne
0

Håller helt med föregående talare, den svenska Ancestryn ger mej i stort sett ingenting som jag inte har tillgång till förut.

Hirit
0

Jag sitter just nu med den svenska versonen av Ancestery och har funnit över 250 pers i ett släktträd, som kommer in på både min och min sambos respektive sidor. I Kanada. Men det är inte helt lätt att leta, men man lär sig kanske med tiden. Det här fyndet var nog rena lyckokastet.Har inte utforskat det hela så noga ännu, har egentligen tänkt mig att skriva en liten artikel att tillföra Proveniensen - har påbörjat lite grann -

AndersE
0

#20 Det låter ju spännande…

Anna-hfg
0

Har ni läst privacy policy och terms and condition? Gör det!

Har börjat granska denna site sedan jag fick problem i början av maj.