Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbildgåtan
Läst 1469 ggr
Cheyenne
0

Vem söker jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag nyss pratade med pappa (igen) kom vi in på denna person som jag så tydligt minns med glädje från min barndom. Min far har alltid älskat honom. Varför jag tar med honom på proviniens är för att jag sett att den "grupp" han tillhörde, så smått diskuterades på AF för något år sedan och där det finns en massa spännande outforskat material.

Ledtråd nr 1; Han ligger begravd på Östra Kyrkogården i Göteborg 

Vem var han? 

H - just nu väldigt tacksam över trådlöst bredband = sitta på balkongen ;)

Cheyenne
0

Ledtråd # 2

Tack vare sin profession talade han flera språk flytande

Cheyenne
0

Ledtråd #3

Vi som minns honom skrattade gott ffa när han grät………!

Cheyenne
0

Ledtråd #4

Han var egentligen döpt till Josep men kallade sig Charlie efter sin idol Charlie Chaplin.

Ledtråd #5

Hade han varit född i Sverige hade han förmodligen funnits med i Sv.Befolkning 1900, dock med all sannolikhet men en notering om "frånvarande" eller "ej skriven på orten"

blombuketten
0

När du skriver att vi skrattade när han grät så tänker jag på Charlie Rivel clownen.

Cheyenne
0

Right on Blombuketten ;)

Visst är det Charlie Rivel

Cheyenne
0

Det var ju en hiskeligt liten bild…..!

Försöker igen…!

blombuketten
0

Tänk ändå, vad jag gillade denna clown. Han hade alltid ett så ledset uttryck och ändå var han så rolig.

Cheyenne
0

När jag pratade med pappa så så sa han att "de roligaste clownerna var alltid de som var ledsna"

Tänkvärt!

AndersE
0

Jag minns Charlie Rivel väl från cirkus på TV. Minns att de äldre alltid var noga med att man tittade då han var med…