Who do you think you are?
Har just sett de första avsnitten av BBC-serien "Who do you think you are?" (Vem tror du att du är, gammal slagdänga från andra världskriget). Varje avsnitt är en kändis som går tillbaka i sin historia. Utmärkt, helt enkelt. Professionellt gjord och centrerad kring en kritisk punkt ganska nära nutiden( farfar, mor etc) och deras livsöde och hur det påverkat huvudpersonen. Visar också letandet i olika arkiv, vanliga och ovanliga, men på ett kortfattat sätt så att storyn spelar huvudrollen. Man söker också upp gamla miljöer och lägger in social historia och levnadsvillkor. Det är helt enkelt ett antal mikrohistorier (ca 45 min per styck), som blir mycket spännande. Till 5 DVD med historier finns också en DVD med introduktion till släktforskning och källor.
Tyvärr ej textat på svenska, jag köpte mitt set om 6 DVD från Amazon.uk för strax över 200 kronor.
Något liknande borde göras i Sverige!
CG på anbytarforum har lagt en länk till programmets hemsida: BBC
Tänk om man kunde koppla en svensk Tv-serie till en utförlig släktforskarportal, där all kunde börja söka när de sett ett program och är som mest nyfikna! Vi har ju så mycket större möjligheter än engelsmännen.
Det låter fantastiskt intressant!
Ja det är faktiskt en mycket intressant programserie.
Har sett en del av dem, och försöker pricka in dom när de går i repris om jag missat något.
Hamnar i alla mijöer på deras "tidsresor", alltfrån slaveriets dagar i karibien till förintelsens mörker i europa till enkla lantarbetares vardag på Irland osv.
Vad som förundrar mig är att många har så lite baskunskap om sin släkt, i en del fall knappast något bortom far och morföräldrar.
Tror att vi i Sverige har lite mer hum även om vi inte är aktiva släktforskare. Men kanske har jag fel.
Skulle som Chrissan gärna se ett sådant program i svensk tappning.
I motsats till vissa andra "reality" shower som ger…….inget.

Jo, vi är mer "släktkära" i Sverige, eller har åtminstone varit. Kanske för att vi är ett gammalt bondesamhälle och aldrig haft livegenskap eller stora lorder som ägde allt, släkten var viktig även för de vanliga människorna. Just därför skulle en liknande serie med websajt antagligen vara populär.

Har gjort propaganda för serien här förut. Kul att den finns till bra pris nu. För History channel verkar sända samma program om och om igen. Dock inte alla avsnitten.
Jag tror det skulle bli en mycket populär serie i Sverige med. Dels kombinerar den "kändisar" med släktforskning och då får man två mål grupper. Både de som är intresserade av släktforskning, där programmet är informativt och fullt av tips, dels de som gillar att läsa om kända personer.
Men jag tror det finns massor man kan göra för tv som skulle få många tittare, men som TV inte "vågar" göra för min målgrupp skulle bli "di gamle" och inte de unga och hippa(som knappast sitter hemma och ser på tv om det finns något annat att göra).
Vad ska man ha som signatur tro?

Nu tror jag att de har fel, både i tesen att man ska göra "unga" program (det är de medelålders och äldre som ser på TV) och att unga inte skulle vara intresserade av sin bakgrund. Jag tror att många är det, men det måste presenteras på ett attraktivt sätt. Inte så många antavlor utan med just lite spänning och med information runt livsbetingelserna. Åtminstone är mina studenter intresserade, tom de som har utländsk bakgrund, speciellt när jag berättar om hur folk var tvingade att flytta eller emigrera.
Det som är bra i serien är man man bara nosar lite på arkiven för att väcka ett intresse och sedan tar upp mer fakta på en separat DVD och i en bok.

Jag tror också att tv har fel. Jag förstår inte att de inte gör mer pogram för oss som har tid att titta. Jag tror att de flesta kan vara intresserade av ett program som det här. Det är inte "tungt" forskar inriktat, men intressant nog för oss som forskar.
Tror vi är överens där, nu gäller det bara att få tv med 
Vad ska man ha som signatur tro?

När släktforskarrörelsen presenterar ideer och lösningar på ett sympatiskt och positivt sätt (som ovan) utan krav och pekpinnar, kombinerat med information om att det faktiskt finns ett stort tittarunderlag, så kommer vilken kanal som helst att hoppa på tåget.
Är det någon som har skrivit om serien till SVT och/eller TV3,4,5 osv? Jag tror det räcker med Chris första inlägg. Iväg med det!
Sedan kan vi andra haka på, för droppen urholkar stenen.

Hemarbetet blev lidande igår eftersom jag såg fler avsnitt. Det framstår mer och mer som att serien visar på hur människors hittills okända bakgrund påverkar hur de är idag. Det är ett intressant grepp, som passar väl in i det intresse för personlighetsutvckling som finns idag. Huvudpersonerna har ju inte tidigare sysslat med släktforskning och säger själva att de sett släktforskning som ansamlande för att gå så långt tillbaka som möjligt. Men att de nu sett 2-3 generationer tillbaka hur förfädernas liv har påverkat deras eget. Jag tror att det är den springande punkten - koppla dåtid till nutid. Levande historia helt enkelt.
Sedan skyggar man inte för att visa hur man letar i andra länder för de som har internationell bakgrund. Det är också intressant att se.

Jag tycker mycket om programserien och har sett flertalet avsnitt. Något som är ett win-win koncept är att flertalet av deltagarna är första och andra generationens invandrare till Storbritannien. Sökningarna efter anor går därmed till länder som Österrike, Sydafrika, indien, Kenya, Jamaica och Tyskland för att nämna några.
Ovanstående skulle kunna vara ett sätt att inspirera nya unga släkforskare i Sverige med utländsk härkomst.