Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1896 ggr
lizzkulla1
0

1950-1940 gåtan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min morfar hjalmar gyllström på fotot til vänster ende man i keps har sin son sven vid sidan om sven-erik finns mitt i bild

hjalmar avled feb. 1949,och gick i pension 1942 så jag tror 1940 är ett bättre årtal sven bodde ej heller i ählm. 1950

lizzkulla1
0

försökt ringa in mina gubbar hjalmar m.söner

AndersE
0

Var kommer bilden ifrån?

lizzkulla1
0

vet ej vem som tog den

men jag har fått låna den på gamla lergökar för några år sedan har också lämnat tillbaka den

på museet satt bilden precis vid ingångsdörren

p.s. jag hade en heldag på invigningen

AndersE
0

Om bilden finns på lädermuseet nu hoppas jag du lämnat dina synpunkter på dateringen.

Vad tyckte du om museet? Jag har inte varit där ännu.

lizzkulla1
1

de blev inte så glada

kommentar   de e bara du som vet detta andra skiter i det

och för andra har det ingen betydelse

men här ger jag inte mej,skall kolla med lanndsarkivet när sven,gerda och stig gyllström flyttade till tärnsjö,

jag tycker det är viktigt att de blir rätt ,så länge de finns bättre uppgifts lämnare  hoppas de finns fler än jag som säger till,

hade de svarat så om min kusin per-arne gyllström som skänkt saker dit sagt något

där var ännu ett grovt fel, men kanske jag inte förstod meningen riktigt,

det var på info tavlan vid den lilla fotbollsverstaden, där står torsås men bollverkstaden köptes upp avsydsvenska läder och remfabriken 1936 fam. gyllström  liksom bollfabriken kom från torsåker och ej torsås, du kan läsa detta brev i mitt fotaulbum damen som skrivit det lever ännu och jag träffar henne varje år jag är i torsåker, så även därifrån kan det komma gott

chrissan
0

Trist stil, när en invigd besökare kommer med kommentar. Det brukar folk vara glada för, det skulle jag blivit. (Har faktiskt gjort en del utställningar om historiskt material)

AndersE
0

#5 Så tråkigt när man tar emot uppgifter så.

lizzkulla1
1

jag trivdes på museet fast det är många mil att köra dit

skall jag göra allt för att få dit mina systrar från helsingborg-väster haninge

mycket bra gjort av den som kom på iden och varit drivande för detta går inte av sig själv

en kulgrej som hände var att min morfar hjalmar gyllström  med 4 söner dök upp i yngre upplaga och inte sig riktigt lika men gav upphov till skratt , tack för det inslaget

lkvist
0

#5. Det tyckte jag var riktigt dålig stil.. Om jag går på ett museum litar jag ganska mycket på att uppgifter som finns där stämmer… Och visst kan det ha betydelse för andra.. Det är många personer på den bilden, vem vet, någon som haft en släkting på fabriken kanske inte tittar så noga på bilden eftersom släktingen jobbade där på 40-talet och inte på 50-talet.

De kunde åtminstånde sagt att de skulle undersöka det närmare.