Arkiv Bibliotek Museum i Blekinge
Arkiv Bibliotek Museum i Blekinge: http://abmblekinge.se/
Vad tror ni om detta? En portal där i princip vem som helst kan få lägga in / länka till allt som har med regionen att göra. Och med ett material som vem helst kan ta del av utan kostnad.
Jag tror mer på den här idén än Genlines Bygdeband eller Sveriges släktforskarförbunds portal som aldrig blir av. Att länka ihop arkiv, muséer, bibliotek, hembygdsföreningar och idéella initiativ på ett konstruktivt sätt.
Samverka i stället för att motverka och splittra, något som släktforskarförbundet tycks ha tagit som sin främsta uppgift. Jag tror det vill till att förbundsstyrelsen tar en rejäl funderare över sin egen verksamhet innan det blir för sent. Fundera över om påhittet att avgiftsbelägga Anbytarforum verkligen var så klokt. Och sluta upp med sina storebrorsfasoner när det gäller personkontroll och ensidigt dikterade forumregler. Att sluta upp med personförföljelse och ge sina medlemmar och andra den respekt de förtjänar.
Något att fundera över?
Christian
Frågan är väl vem som ska stå för en sådan portal?
I "vårt" fall vet jag att Blekinge Museum kommer att dra en stor del av lasset.
Museet kommer att satsa mycket på "nätet" framöver. Lägga ut bildarkiv, "virtuella utställningar". Ett intressant "pilotprojekt" är "Höryda by genom tiderna". Ett levande projekt som kommer att få en rejäl uppdatering de närmaste dagarna. Den intressanta atikeln om Biodlaren från Höryda som hamnade i England har vi Anbytarforum att tacka för det skall villigt erkännas.
Det är flera hembygdsföreningar som har visat intresse av kartlägga någon eller några av sina byar på ett liknande sätt. Där kan museet vara behjälpligt åtminstone med goda råd. Och webb-utrymme. Och det är fritt fram att knycka konceptet och använda det för eget bruk. Allt utom bildmaterialet. Det skulle vara mycket intressant att få en annan miljö belyst på likande sätt, till exempel stenhuggarön Tjurkö.
Nästa stora "grej" från museet blir utmaningen att lägga ut Liljas blekingska samling på nätet. 28 folioband med handskrifter och 22 band med tidningsklipp. Och ett stort antal släktutredningar. En riktig guldgruva för varje blekingeforskare.
Nu gäller det bara att försöka få lite fart på Marinmuseum också. De är lite tröga att ha göra med. Men de har mycket i sina samlingar.
Ökad aktivitet på nätet tror jag leder till fler besök på museumen. Och fler intresserade medlemmar i hembygdsföreningarna.
Christian
f.d. släktforskare, numera hembygdsforskare och glad HTML-amatör.

Svårt att kommentera, eftersom sidan inte går att öppna. Att fixa en portal kräver ju att den åtminstone är nåbar för alla de som är intresserade.
Jag tror på att det finns en möjlighet att nyttja de positiva krafter som finns tillgängliga genom förbundet, men klargör först förbundets uppdrag, vad det är de ska göra åt medlemsföreningarna. Därefter kan det beslutas hur det genomföras.
Efter det kan vi tala om de subjektiva värderingarna som framkommer när allt inte är helt i linje med var mans önskan. Naturligtvis är det den ansvarige som fastställer regler. Dessutom så tycks det finnas många som fyllt i det som önskas och också accepterat de regler som finns, så helt fel kan de inte vara.
Även den bästa sajt kan ligga nere emellanåt, i sisådär en och en halv månad.
Regelverket bör nog sättas upp i samråd med användarna/kunderna (läs användarnas representanter), något annat är barockt. Aktiviteten i Anbytarforum är för närvarande inte mycket att yvas över. Den är i avtagande och det är illavarslande. Efter vad jag har hört sägas så är aktiviteten i Förbundsforum lika med noll och det är riktigt illavarslande
Måste det tas upp i alla inlägg du skriver xian? Även sådana som kan handla om något positivt och helt annat som ABM i Blekinge?
Är det så kritiken blir massiv?

Efter att nu ha sett sidan, Arkiv Bibliotek Museum i Blekinge, så verkar grundtanken bra, i linje med de åsikter som många, även jag , förfäktar om tillgänglighet. Att visa på att det finns material, att visa på alla de möjligheter som finns till "sidoaktiviteter" runt släktforskning, är viktigt och rätt. Tänk bara vilka underbara möjligheter det öppnar sig för nya initiativ inom Mikrohistoria.
Att kunna koppla historisk fakta till skeenden, till miljöer, till egentligen vad som helst är intressant och breddar basen för släktforskning. Så, ett bra initiativ, hoppas det finns livskraft för vidareutveckling.

Kritiken mot ordningsreglerna är inte massiv, det är bara en handfull (liten handfull) personer som opponerat sig, så att det hörts i alla fall. Men vad vet jag, det kanske finns en hemlig folkrörelse med tusentals personer som avskyr ordningsreglerna!
Däremot är avgiften (inte summan men principen) avvärjande, speciell det schabbel som gjordes vid införandet. En tråkig ton hos vissa deltagare, tyvärr är det en hel del deltagare som på olika sätt inte välkomnar t ex nybörjare. Jag tror också, att det är ganska många tidigare svarare som känner sig utnyttjade när de ska tvingas betala för att svara. De flesta av dessa har säkert betalat frivilligt till Rötters Vänner genom åren.
Och hur massivt är gillandet av "ordningsreglerna"? De enda jag har sett som har yttrat sig om (o)ordningsreglerna har varit kritiska; argument för radering av "oförsiktigt formulerade inlägg" m.m. har, åtminstone hittills, lyst med sin frånvaro.
Men vem vet - kanske finns det en mångtusenhövdad hyllningskör som sjunger "ordningsreglernas" lov i det tysta?
Allvarligt talat: Frågan är hur många som över huvud taget läser "ordningsreglerna" innan man "accepterar" dem vid ansökan om konto. Är det fler än de som läser igenom villkoren vid nedladdning av Windows-uppdateringar, och liknande "avtal"…?
F.ö. undrar jag om det verkligen ökar Anbytarforums popularitet att jämt och ständigt upprepa att nybörjare blir påhoppade. Och om man nu ska dra upp hur olika skribenter uppträder, så kanske man också borde nämna det som är betydligt vanligare: Nämligen att de som svarar och lämnar goda råd blir påhoppade för att vara "besserwissrar" och komma med "pekpinnar" m.m. Ett typiskt exempel på det kunde vi se under Introducerad adel några minuter över midnatt i dag.

Nä du har rätt, jag tror de flesta inte bryr sig om ordningsreglerna, man kryssar i.
Eftersom det är jag som skrivit just "oförsiktigt formulerade inlägg" som uppenbarligen retar några kan jag ju bara säga, att denna mening avser inlägg som inte är avsedda att skada eller vara oförskämda men som pga skrivningen felaktigt uppfattas så. Det är ett vanligt fenomen i den elektroniska kommunikationens tidevarv - man slänger lätt iväg något som man kanske senare ångrar. Det ska inte leda till sanktioner tycker jag. Har du ett bättre sätt att formulera det?
Ett bra exempel är det som du tar upp, även jag kan ibland tycka att en person ställer många frågor på uppslag i t ex Emibas eller Folkräkningar, det kanske skulle löna sig för personen att skaffa en egen CD. Skulle man säga det muntligt så lindar man in det lite snyggt och använder en vänlig ton. Skriver man exakt samma sak uppfattas det som snorkigt. Det är helt enkelt betydligt svårare att vara nyanserad i skrift.
Om det inte är meningen att "oförsiktigt formulerade inlägg" ska leda till sanktioner, vad har det stycket då över huvud taget i "ordningsreglerna" att göra?
Och om inte en radering kan anses som en sanktion, vad är det då?
Och är det rimligt att ett inlägg ska raderas för att det uppfattas felaktigt av en eller annan läsare?
Med sådana "ordningsregler", så finns det bara ett sätt att vara säker på att man inte får något inlägg raderat: Att inte skriva några inlägg alls… 
Fast det är ju å andra sidan det enda säkra sättet att undgå radering oavsett vad som står i "ordningsreglerna", eftersom anbytarvärden ändå alltid "modererar" forumet helt godtyckligt…

Tja, det drog ju iväg en bit från rubriken. Undrar om det finns fler som funderar i samma banor som Blekinge? Finns det kanaler att sprida information om satsningen så att det kommer fler regionala spelare?
Problemet med en central aktör - som förbundet - är ju att när en sådan fungerar dåligt slår det ut hela verksamheten.
Att bygga upp regionala portaler som länkar till varandra kan ju bli mindre sårbart. Samtidigt behövs ju fortfarande någon central funktion som håller ihop ett samarbete soch ger någon slags enhetlighet.
I strängen ovan fanns tidigare en diskussion som gick utanför ämnet. Efter önskemål från de inblandade är den nu borttagen.
#3 Det var förmodligen ett omfattande strömavbrott i Karlskronatrakten som orskade att sajten inte gick att komma åt. Ibland hjälper det inte hur bra reservkraft man har själv om distrubutionen inte fungerar. Vi har tidigare haft en liknande incident när det gäller Ostkanten/Osthyveln men denna gången klarade vi oss.
#20 Den nya sajten har uppmärksammats på nättidningen Rötters första-sida. Inte illa. Man kanske till och kunna önska sig en permanent länk där eller ifrån Anbytarforums länksida.

Har man bra reservkraft behövs ingen distribution, men det lär vara övermaga för den här typen av sajt, så förklaringen är ju helt acceptabel.
Allt som kommer via Rötter är inte skräp, det finns många bra tips som publiceras på den sajten, även om det där precis som på andra ställen är skillnad på inläggens kvalite.

Under forumrubriken "Hembygdsforskning" lade jag in ett inlägg om en "Bildportal" som vi tittat närmare på. Bara AndersE har kommenterat så kanske en blänkare här är på sin plats.
För föreningar med fotosamlingar som tycker Sofie är för jobbigt och vill på ett enklare sätt dokumentera och dela med sig av sina samlingar via Internet tycker jag detta är ett bra sätt att arbeta på.
En sådan portal per län skulle kunna fylla ett stort behov.
Vad jag kan se har Genline's Bygdeband inte motsvarande funktionalitet - åtminstone i nuvarande (Beta-) version.
Hej
Utan att har satt mig in i minsta detalj tycker jag det verkar mycket intressant med Bildprtalen.. Vad jag förstår år det tänkt att ske i samverkan med ABM-projektet. Och tänkt att användas av hembygdsföreningar som saknar kompetens att själva lägga upp något liknande.
Jag vill gärna framhålla Östra Blekinge Hembygdsförening vars hemsida är ett föredöme enligt mitt förmenande. Där varje bild sätts in i sitt sammanhang. Och kanske sin egen mikrohistoria.
Ett problem när det gäller de hemsidor som Hembygdsförbundet ställer till föfogande är att föreningarna är "bundna" till en viss lay-out. Fast man skulle kunna använda förbundets sidor som en ingång till en "egen" sida på en egen domän. Vi ska nog inte underskatta de kunskaper som finns ute bland föreningarna.
Upplägget med en eller flera "paraplyer" gör att materialet kommer att synliggöras på ett bra sätt.
Även privata initiativ kommer att få en plats. Med länkar fråm http://abmblekinge.se/ I nuläget har vi fått in en länk till vårt register Östra Blekinge Båtsmän. Vi har väl funderingar på att införliva resten av blekingesocknarna, men det är inte gjort i en handvändning.
Vi har samma tankegångar när det gäller Ostkanten/Osthyveln men då måste vi se till att komplettera med resterande blekingesocknar. Jag behöver väk knappast nämna att vi också gärna tar emot såväl bilder som "micro-historier" till vår sajt. Jag tror på lokala forum och lokala sajter. Det gäller bara att få bort "stämpeln" släktforskning. Ideérrna kan om de blir tillvaratagna innebära så mycket mera än knastertorr släktforskning. Ett samarbete mellan Arkiv, Bibliotek, Museer, lokala föreningar och privata initiativ tycker jag bådar gott inför framtiden.
Jag tycker vi kan fortsätta diskussionen om "Bildportalen" här. Allt hänger ju ihop. Jag skulle önska att vi kan lämna Sveriges släktforskarförbund utanför den här diskussionen. De har ju inte hittills inte visat något större intresse, tvärtom! Utom när det gäller att puffa för Genline och deras satsningar.
Nu gäller det att få fart på Rödeby Hembygdsförening så man slipper skämmas.
Christian