Bagge Marstrand
Finns det Bagge ättlingar här?
Var rädda om varandra
Inte Bagge-ättling men denna släkt har kommit in bakvägen. Har även varit och tittat på husförhörslängderna för Marstrand.
Pontus Sahlberg gift med Sofia Bagge, är det bekant?
Sofia Bagge, har jag tre st. Men inte deras ev. makar. Var inne och kikade på DIn hemsida. Vilket jobb är imponerad.
Här skall göras en hembygdsbok i . Han som är ordförande i hembygdsför. undrade om jag hade möjligthet att ta fram vilka som emigrerat under en viss period. Jag skulle bra gärna vilja göra det . Om jag bara haft mer tid på mig.
Var rädda om varandra

#2 "vilka som emigrerat under viss period" går att få fram ur CDn EMIBAS.
Den är inte helt komplett men kan ge en hel del.
Man kan söka på emigrationsår och församling. Vilken församling och tidsperiod gäller det?
Det gäller Okome, Köinge och Svartrå församlingar i Hallands Län. Om jag kommer ihåg rätt ( han kom in på mitt arbete och jag var lite upptagen) så var det främst 1895-1930. Varför det var så långt fram var det aldrig tal om.
Var rädda om varandra

Är det några speciella Bagge från Marstrand du söker. Jag har tillgång till uppgifter fram tom 1936.
Ja och Nej. Har ju en hel del. Men försöker att bygga på mer och mer av släktingar. Både rakt bak men även till nutid.( gäller inte bara Bagge) Både när det gäller uppgifter om namn och vad som hänt. För snart 10 år sedan fick jag ett brev av en äldre dam. Hennes man var en Baggeättling. Där stod det bl.a att Nils Bagge d.1586 skulle haft en bror vid namn Peder Bagge.
Naturligtvis är jag intresserad av om vi är släkt
Var rädda om varandra

Nej vi är inte släkt
men Bagge från Marstrand är ju redovisade ett antal gånger i Svenska Släktkalendern. Studerar man släkten där ser man ett flertal ättlingar som är bosatta i bla Nordamerika, Sydamerika samt Tyskland.