Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 853 ggr
AndersE
0

Otroliga fynd!

För några dagar sedan besökte jag en släkting. Förutom ett trevligt besök med samtal kring släkten fick jag en "skatt" med hem.

En stor samling foton (många med anteckningar på baksidan!) brev, dokument av olika slag. Jag har inte hunnit mer än en snabb titt.

Det handlar om min farfars fars släkt, dvs precis den del jag håller på att skriva en bok om. Det innebär ett rejält tillskott, men också att boken blir försenad. Det kommer att ta lång tid att gå igenom allt.

Mycket av det jag hittat är sådant jag "önskat". Förmodade bilder på farfars fars lastbilar som köptes in efter första världskriget och om vilka jag har en rolig historia sedan tidigare. Bilder från farfars fars tegelbruk, med hans första bil. En bild på min farfars mor med föräldrar och syskon på 1880-talet.

Också brev från min farfars morfar. Materialet börjar i slutet av 1800-talet och sträcker sig en bra bit in på 1900-talet.

Man tror ofta att sådant här inte existerar, men jag börjar bli mer och mer övertygad; Om man saknar något beror det inte på att det inte finns, utan bara att man inte letat i rätt låda…

svenne
0

Jag misstänker att Du var som ett barn på julafton när detta upptäcktes. Härligt!

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det är jag fortfarande…  :-)

Ett litet exempel. En papperspåse lagom stor för en cigarr. Ca 1903.

AndersB
0

Grattis, låter ju helt underbart! Glad

Du kanske ska vara glad att du inte hann bli klar med boken innan du hittade den här guldgruvan!

AndersE
0

#3 Jovisst är det så!

Det liknar mina erfarenheter av förra boken. Jag kontaktade släktingar för att få en uppfattning om hur många böcker jag skulle trycka - och materialet "vällde" fram.

Den här gången hade jag med ett preliminärtryck av de första fyra kapitlen för att få lite korrekturläsning och synpunkter. Jag anade att det skulle finnas en del, men inte så här mycket.

zachs
0

Du verkar ha den perfekta släkten för att driva en sådan här sida och skriva böcker om. Grattis!

AndersE
0

#5 Tack, fast jag tror alla har möjlighet att göra fynd. Det gäller bara att hitta rätt låda…

gurin
0

Grattis Anders!

Nu har du fått den där kicken som du förrut menat dig sakna.

mvh/gurin

AndersE
0

#7 Ja, om det inte blir för mycket…   ;-)